velgen

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

velgen

Bericht door pfcvos »

met regelmaat lees ik over Dunlop, Westwood en Kronprinz velgen.
ik heb wat velgen liggen, maar het type??
Waaraan zijn deze merken te herkennen?
en zijn ze te dateren?
met groet, piet
Durabo88
Berichten: 2545
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: velgen

Bericht door Durabo88 »

Het merk staat meestal in de buurt van het ventielgat. Over mogelijke datering heb ik nooit iets gehoord, maar misschien zijn er anderen die meer weten.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: velgen

Bericht door maartenB »

Hoi Piet,
Westwood is een merk dat rond 1900 (anderen weten het exact) begon met velgen zoals we die op de oude Nederlandse fietsen tegenkomen. In het begin zat er vaak een klein merkplaatje met 'Westwood' op, maar voor velgen met zo'n mooi afgeronde zijkant geldt dat we het Westwood velgen noemen. Dat model is door heel veel fabrieken gemaakt en wordt nog steeds gemaakt. Onder meer Kronprinz en Dunlop maakten Westwood-model velgen. Dunlop is erg moeilijk leesbaar, maar KRON PRINZ staat altijd midden op de velg bij het ventielgat.
Het Westwood-profiel kent allerlei varianten in details, soms is de bult middenin de velg groter, soms is de velg wat vlakker.

Tegenhanger van het Westwood profiel is het Endrick profiel, dat heeft afgeplatte zijkanten en werd gebruikt voor fietsen met knijpremmen. Vanaf de jaren 50 in aluminium vorm ook voor de wat sportievere fietsen.
Kom je met deze kennis iets verder?
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: velgen

Bericht door pfcvos »

Dank jullie wel voor de info.
Ga eens op onderzoek uit in mijn voorraadje naar eventuele type namen.

Ik heb er in ieder geval met die hogere brug.
Dus van onderkant kraal tot bovenkant brug (als ik er de schuifmaar op zet) 17,5 mm. Lijken mij behoorlijk oude velgen. Ze zijn zwart, maar merkloos.

Dan heb ik er waar de kraal niet gelijk ophoudt bij de schouder maar nog een centimeter doorgezet is en helemaal rondom vastgesoldeerd zit op de schouder. Lijken mij steviger, stabieler. Ook hier ontbreekt een merknaam.

Voor een optrekremsysteem lijkt het me dat ik velgen nodig heb met juist een hele platte schouder. Klopt dit?
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: velgen

Bericht door Elibert van Dalen »

het westwood model zou moeten volstaan. had pas een raleigh hier en die had dunlop westwoods met velg optrekremmen werkte goed
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Plaats reactie