Rollsflex
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 18 sep 2020, 19.31
Rollsflex
Gister een Rollsflex gevonden.
Ik heb het forum al doorgespit maar heb nog een paar vragen.
Zoals waar staat het framenummer eventueel?
Zijn er verschillende uitvoeringen?
Zijn de aluminium velgen origineel?
Waar moet ik verder nog opletten tijdens het restaureren en later tijdens het fietsen.
Bij voorbaat dank voor de reacties met hopelijk enige antwoorden
Ik heb het forum al doorgespit maar heb nog een paar vragen.
Zoals waar staat het framenummer eventueel?
Zijn er verschillende uitvoeringen?
Zijn de aluminium velgen origineel?
Waar moet ik verder nog opletten tijdens het restaureren en later tijdens het fietsen.
Bij voorbaat dank voor de reacties met hopelijk enige antwoorden
Re: Rollsflex
ik heb geen antwoord voor je, maar wat gaaf om zo'n fiets zomaar 'te vinden'!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Rollsflex
Leuke vondst heb je gedaan en ook nog in redelijke staat,
dit is een kruisframe met aluminium lepper velgen, in mijn bezit
dit is een kruisframe met aluminium lepper velgen, in mijn bezit
Re: Rollsflex
Ik vrees dat er hier op het forum weinig of geen kennis van het merk rollsflex is.
Het bedrijf heeft maar 2 of 3 jaar bestaan ,ze waren gevestigd in Baarn.
Het was een kachel fabrikant die de fiets bedacht had.
Ik ken 4 verschillende modellen. De fiets die u heeft is de meest voor komende
verder hadden ze een heren frame , een dames paralel frame en een Kruisframe zoals door Arnoldus getoond.
Tip voor het berijden : zo min mogelijk.
Het zwakke punt is de voorvork ,de gebogen buisjes die voor de schokdemping moesten zorgen waren gemaakt van buizen met een naad
waar het naadloze getrokken buis had moeten zijn. bij zware belasting barsten ze open en zakte ze door.
Het bedrijf heeft maar 2 of 3 jaar bestaan ,ze waren gevestigd in Baarn.
Het was een kachel fabrikant die de fiets bedacht had.
Ik ken 4 verschillende modellen. De fiets die u heeft is de meest voor komende
verder hadden ze een heren frame , een dames paralel frame en een Kruisframe zoals door Arnoldus getoond.
Tip voor het berijden : zo min mogelijk.
Het zwakke punt is de voorvork ,de gebogen buisjes die voor de schokdemping moesten zorgen waren gemaakt van buizen met een naad
waar het naadloze getrokken buis had moeten zijn. bij zware belasting barsten ze open en zakte ze door.
Re: Rollsflex
Dit is het certificaat wat bij de fiets geleverd werd, een revolutie op rijwielgebied is wat overdreven,
de rollsflex was geen topper ook vermoedelijk door de hoge verkoop prijs.
de rollsflex was geen topper ook vermoedelijk door de hoge verkoop prijs.
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 18 sep 2020, 19.31
Re: Rollsflex
Allereerst bedankt voor de reacties,.
Het zijn inderdaad Lepper velgen.
Als er maar 3 jaar is geproduceerd dan kan ik dus van een bouwjaar rond 1951 uitgaan.
Zijn er verder nog gebreken bekend?
Het probleem met de voorvork buizen moet op te lossen zijn door een metaalbewerker.
Pijp met naad vervangen door naadloos.
Moet ik kunnen maken.
Het is toch wel mijn bedoeling om er mee te gaan fietsen.
Zijn er mensen welke ervaring hebben met een Rollsflex met naadloze buizen?.
Wat voor zadel hoort er op? Lepper?
Verder iedereen alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.
Het zijn inderdaad Lepper velgen.
Als er maar 3 jaar is geproduceerd dan kan ik dus van een bouwjaar rond 1951 uitgaan.
Zijn er verder nog gebreken bekend?
Het probleem met de voorvork buizen moet op te lossen zijn door een metaalbewerker.
Pijp met naad vervangen door naadloos.
Moet ik kunnen maken.
Het is toch wel mijn bedoeling om er mee te gaan fietsen.
Zijn er mensen welke ervaring hebben met een Rollsflex met naadloze buizen?.
Wat voor zadel hoort er op? Lepper?
Verder iedereen alvast de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar.
Re: Rollsflex
Maak de achternaaf eens schoon die is vaak gedateerd,
Gr nol
Gr nol
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 18 sep 2020, 19.31
Re: Rollsflex
Ik vergeet nog te vermelden .Het model wat u heeft ken ik er een stuk of 6 van.
Die hebben allemaal 635 velgen chroom
Ik heb een dames met paralel buizen gehad die had 37-622 velgen ook chroom
De enige met aluminium velgen die ik ken heeft ook als maat 635 en dat is het kruisframe van Arnoldus
Ik weet van een persoon die de vork weer heeft gericht en de naad opnieuw heeft dicht gelast.
Hij rijd daar al weer jaren mee.
Iedereen een rustige jaar wisseling en een nieuwjaar waarin weer veel mogelijk is
Die hebben allemaal 635 velgen chroom
Ik heb een dames met paralel buizen gehad die had 37-622 velgen ook chroom
De enige met aluminium velgen die ik ken heeft ook als maat 635 en dat is het kruisframe van Arnoldus
Ik weet van een persoon die de vork weer heeft gericht en de naad opnieuw heeft dicht gelast.
Hij rijd daar al weer jaren mee.
Iedereen een rustige jaar wisseling en een nieuwjaar waarin weer veel mogelijk is
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 18 sep 2020, 19.31
Re: Rollsflex
De gebogen buizen zien er zeer goed uit niet gescheurd of rot.
Het verende deel zat vastgeverfd.
Ook de achtervork zat vastgeverfd.
Er zit een deukje in de schuine dikke framebuis onder het zadel aan de bovenkant.
Zadelpen was afgebroken, met veel moeite er uit gehaald.
De voor velg is zeer slecht,is zelfs een gat in gerot.
Ik weet niet of ik die kan redden.
Zal dit weekend de naaf schoonmaken dan weet ik misschien meer over het bouwjaar.
Het verblijf in de schrootbult heeft verder nog voor een kromme trapas gezorgd.
Achterband is opgepompt en blijft hard ,wat droogte scheurtjes.
Voorband finaal verrot maar binnen band prima
Verder was de voor as zeer slecht maar ik heb wel een andere denk ik, wel erg dun en lang.
De cups zijn prima
Ik houd U op de hoogte.
Al met al een leuk avontuur.
Een prettig uiteinde gewenst en alle goeds voor 2021
Hopelijk met veel fiets en en motor evenementen en ritten
Het verende deel zat vastgeverfd.
Ook de achtervork zat vastgeverfd.
Er zit een deukje in de schuine dikke framebuis onder het zadel aan de bovenkant.
Zadelpen was afgebroken, met veel moeite er uit gehaald.
De voor velg is zeer slecht,is zelfs een gat in gerot.
Ik weet niet of ik die kan redden.
Zal dit weekend de naaf schoonmaken dan weet ik misschien meer over het bouwjaar.
Het verblijf in de schrootbult heeft verder nog voor een kromme trapas gezorgd.
Achterband is opgepompt en blijft hard ,wat droogte scheurtjes.
Voorband finaal verrot maar binnen band prima
Verder was de voor as zeer slecht maar ik heb wel een andere denk ik, wel erg dun en lang.
De cups zijn prima
Ik houd U op de hoogte.
Al met al een leuk avontuur.
Een prettig uiteinde gewenst en alle goeds voor 2021
Hopelijk met veel fiets en en motor evenementen en ritten