Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Kom je wat moois tegen? Deel het!
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door berkers41 »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 6 jan 2021, 23.11
berkers41 schreef: 6 jan 2021, 19.16 Deze fabriek ging blijkbaar later over in Radium Rubber en
werd uiteindelijk overgenomen door Vredestein.
Is er iemand, die de RADIUM banden kan dateren?
B.v. aan de opdruk van zo'n band?
Waar vond je dat? .....
Afbeelding
@Jeroen
Dit stond op Wikipedia: "Vredestein
In 1959 werd Radium Latex overgenomen door Vredestein. De schuimrubberafdeling van de Heveafabriek te Heveadorp verhuisde naar Maastricht. Andere producten, met name de fietsbanden, werden naar de andere Vredesteinfabrieken overgebracht."
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 7 jan 2021, 08.12
Prachtige foto, type ' decors waren prachtig, maar de acteurs gingen er voor staan' ; 8 coureurs, 6 fietsen ;).
Ja, zo te zien hebben Wout Wagtmans en Wim Dielissen hun fiets niet bij zich. En Henk Faanhof staat hier met zijn eigen J.N.A., in plaats van de "PEUGOT" van zijn ploeg. :D

Bij de start van de Tour zag het er gelukkig duidelijk wat minder samengeraapt uit, en had Henk de juiste fiets mee:

Afbeelding
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door berkers41 »

GEWELDIG: 5 fietsmerken/sponsoren in een ploeg van 8 renners!
Nog geen sprake van het Nederlandse Locomotief; wel van RIH en JOCO.
Van Garin en ANO is niet snel iets/veel te vinden...
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door non-fixie »

berkers41 schreef: 8 jan 2021, 09.28 GEWELDIG: 5 fietsmerken/sponsoren in een ploeg van 8 renners!
Nog geen sprake van het Nederlandse Locomotief; wel van RIH en JOCO.
Van Garin en ANO is niet snel iets/veel te vinden...
Ik vind dat wel wat hebben, dat je als renner gewoon je eigen fiets meeneemt, speciaal voor jou gebouwd door een "Ome Jan" of een "Ome Wim" in de zoveelste Boomdwarsstraat. :)

Begrijpelijk ook, als je weet dat je goed materiaal hebt, zoals in het geval van Henk Faanhof:

Afbeelding

En inderdaad, over Garin-fietsen uit de jaren '50 is verrassend weinig te vinden. Dat was een grote sponsor. Je gaat je afvragen wie de fietsen van die renners dan bouwde. Daarbij helpt het overigens ook niet dat Google maar plaatjes van fietscomputertje blijft tonen als ik "velo Garin" intik ... :evil:
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door m-gineering »

non-fixie schreef: 8 jan 2021, 14.16 En inderdaad, over Garin-fietsen uit de jaren '50 is verrassend weinig te vinden.
Garin + Pantin levert meer op
/Marten
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door non-fixie »

m-gineering schreef: 8 jan 2021, 17.11
non-fixie schreef: 8 jan 2021, 14.16 En inderdaad, over Garin-fietsen uit de jaren '50 is verrassend weinig te vinden.
Garin + Pantin levert meer op
Inderdaad, maar ook dan ik vind ik slechts enkele racefietsen. De meeste Garins die ik zie zijn toch vrij generieke modellen, die blijkbaar ook onder andere merken, zoals als Motobecane, zijn verkocht.
Ik moet me er nog eens wat meer in verdiepen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door non-fixie »

Trouwens, op wielerarchieven.be vond ik nog wat meer over de Ceylon-wielerploeg uit begin jaren '50:

https://www.wielerarchieven.be/forum/sh ... php?t=3668

Afbeelding
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door Maarten Waarlé »

Plaatje bij de banden van Ceylon:
DSC06967.JPG
De handeling met het canvas om de staalringen wikkelen ziet er zo eenvoudig uit zie ik in die film ,dat het fabriceren van een paar 30 inch safety banden misschien toch tot de mogelijkheden gaat behoren...
Leuk om te zien hoe ze dat doen!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door non-fixie »

Maarten Waarlé schreef: 9 jan 2021, 22.08 Plaatje bij de banden van Ceylon:
DSC06967.JPG

De handeling met het canvas om de staalringen wikkelen ziet er zo eenvoudig uit zie ik in die film ,dat het fabriceren van een paar 30 inch safety banden misschien toch tot de mogelijkheden gaat behoren...
Leuk om te zien hoe ze dat doen!
Wellicht ten overvloede: in de VS maakt / maakte Robert Dean banden voor dit soort antieke rijwielen. Geen idee of hij nog in bedrijf is, maar als je interesse hebt zou ik zeker eens rondvragen op The Cabe:

https://thecabe.com/forum/threads/singl ... 1-2.15281/
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Filmpje productie van banden bij Ceylon, Maastricht, 1947-1948

Bericht door Maarten Waarlé »

Bedankt voor de tip!

Ik pleeg met een boog om luchtband safety`s heen te lopen .
Vaak zijn ze wat plomp maar het bandenprobleem speelt ook een rol.
Als dat op te lossen is wordt het wel aantrekkelijker.
Plaats reactie