Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Sebartiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14.36

Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door Sebartiaan »

Beste allemaal,

Ik probeer meestal dingen zelf te maken en kom dan vaak 'n heel eind, maar nu snap ik het even niet meer. De versnellingskabel van m'n stadsfiets knapte laatst dus ik dacht deze even snel te vervangen. Echter, het systeem vind ik nergens terug en ik snap ook niet goed hoe deze kabel destijds is geplaatst. Ter illustratie van mijn probleem heb ik foto's als bijlage toegevoegd.

Plaatje 1 laat de bevestiging van de kabel (met een of ander cilindertje) aan de stift zien. Dit cilindertje draai je op de stift. Op plaatje 2 is te zien dat er aan dit einde van de kabel een dergelijke eindnippel moet zitten. Echter, aan het ander eind van de kabel (dus in de Sturmey archer naafversteller) zit óók zo'n eindnippel. Naar mijn weten kun je deze eindnippels er niet zelf op plaatsen (of toch wel?). Dus hoe kom ik dan aan een geschikte kabel? Want ik ga ervan uit dat ik 'm nog op maat moet knippen.

Ik hoop dat jullie me een eindje op weg kunnen helpen want ik zou er graag weer op kunnen fietsen. Die hoogste versnelling trapt wel heel zwaar :D

Bedankt!
Plaatje 1
Plaatje 1
Plaatje 2
Plaatje 2
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door wimjansen »

Ha Sebastiaan,

Het is inderdaad niet zo goed mogelijk om die eindnippel te plaatsen. Je kan een dun buisje op de nieuwe binnenkabel solderen (hardsoldeer) maar simpeler is om het laatste stukje van de bestaande eindconstructie met een tonnetje of een oogboutje aan een nieuwe binnenkabel te bevestigen. Iets minder mooi maar zeker doelmatig. Òf je moet een passende nieuwe binnen+buitenkabel vinden.
Succes!
DCR gaat nooit verloren....
Sebartiaan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2021, 14.36

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door Sebartiaan »

wimjansen schreef: 10 jan 2021, 23.42 Ha Sebastiaan,

Het is inderdaad niet zo goed mogelijk om die eindnippel te plaatsen. Je kan een dun buisje op de nieuwe binnenkabel solderen (hardsoldeer) maar simpeler is om het laatste stukje van de bestaande eindconstructie met een tonnetje of een oogboutje aan een nieuwe binnenkabel te bevestigen. Iets minder mooi maar zeker doelmatig. Òf je moet een passende nieuwe binnen+buitenkabel vinden.
Succes!
He Wim, bedankt voor je antwoord! Zou ik dan wegkomen met een dergelijk setje?

https://www.internet-bikes.com/449462-d ... er-4-delig
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door fietshobbyist »

Zo een ding koop je gewoon bij de fietsenmaker om de hoek. En dan moet er een zeer kort boutje bij aan zitten met een klein gaatje onder de kop met een moertje erop. Die kun je op de bestaande kabel of een nieuwe, langere, klemmen.
Bandenplakker
Berichten: 510
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door Bandenplakker »

Sebartiaan,

Ook de 'kant-en-klare' kabels (met eenzelfde nippel aan beide zijden) zijn volgens mij nog verkrijgbaar bij een goed gesorteerde fietsenzaak (of webshop, in tijden als deze). Ik heb er nog een liggen; als je wil, kan ik het merk en bestel/typenummer voor je opzoeken.

Voorts: als je het erg zwaar vind trappen, kun je de controlestift(kettinkje) er uitdraaien en een spaak in de naaf schroeven en ombuigen 'in de tweede versnelling'.

Dirk
Enfield
Berichten: 252
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door Enfield »

buisje op solderen is de meest elegante oplossing. Maar met gewoon soldeer (hardsolderen = veel te hoge temperatuur voor zo'n dun kabeltje)... Goed ontvetten, kabeleinde insmeren met soldeervet, door het buisje trekken en het uitstekende einde in een "vogelnestje" openrafelen (zo trek je de kabel nadien niet door de nippel) en vervolgens doorvloeien met soldeer (https://www.youtube.com/watch?v=gX4gyTipRsU). Eventueel wat bijvijlen. Vergeet voordien het buisje met binnenschroefdraad niet over de kabel te, anders moet je herbeginnen.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door m-gineering »

Enfield schreef: 11 jan 2021, 15.24 buisje op solderen is de meest elegante oplossing. Maar met gewoon soldeer (hardsolderen = veel te hoge temperatuur voor zo'n dun kabeltje)... Goed ontvetten, kabeleinde insmeren met soldeervet, door het buisje trekken en het uitstekende einde in een "vogelnestje" openrafelen (zo trek je de kabel nadien niet door de nippel) en vervolgens doorvloeien met soldeer (https://www.youtube.com/watch?v=gX4gyTipRsU). Eventueel wat bijvijlen. Vergeet voordien het buisje met binnenschroefdraad niet over de kabel te, anders moet je herbeginnen.
Moet je wel een verzinkte kabel nemen, als je een - nu normale- rvs binnenkabel neemt heb je speciale flux nodig. Maar als je naar de originele kabel kijkt zie je dat die gewoon geklemd zit door het koperen buisje te deformeren. Andere optie, de vroegere versie kabelsteller zien te vinden, die had gewoon een elegant madeschroefje ipv de moderne buitenboord hangende ijzerhandel
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door fietshobbyist »

Het gaat slechts om een oude stadsfiets ...
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 11 jan 2021, 17.36 Het gaat slechts om een oude stadsfiets ...
Het is slechts een opmerking van Werner....
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Reparatie versnellingskabel oude stadsfiets

Bericht door fietshobbyist »

Wat ik daarmee bedoel, is dat men zich hierboven mijns inziens onnodig verliest in technisch omslachtige methodes om het weer precies zo te maken als het was, dus zonder dat boutje waar ik het over had. Alleen gaat het in dit geval niet om de restauratie van een Oude Fiets-rijwiel, lijkt mij, maar om de versnelling van een oude stadfiets gewoon weer werkend te krijgen. Het lijkt me dat daar geen soldeerbout of zo, aan te pas hoeft te komen.
En dat ie de vraag stelt, vind ik niet zo gek, want ik kreeg vorig jaar voor het eerst met hetzelfde te maken en zag de oplossing, die ik naar voren bracht, ook pas bij de fietsenmaker.
Laatst gewijzigd door fietshobbyist op 12 jan 2021, 09.29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie