Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door Bandenplakker »

Technici,

Hebben jullie een idee waarom centerpull-remmen (anders dan cantilevers) zo goed als van de markt verdwenen zijn?
Ik kan er eigenlijk alleen maar voordelen van bedenken, zoals
- gelijke verdeling van de remkracht op beide zijden van de velg
- beide blokjes raken op hetzelfde moment de velg
- eenvoudige constructie

Ik verneem graag jullie reacties.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door m-gineering »

Bandenplakker schreef: 19 jan 2021, 11.09 Technici,

Hebben jullie een idee waarom centerpull-remmen (anders dan cantilevers) zo goed als van de markt verdwenen zijn?
Ik kan er eigenlijk alleen maar voordelen van bedenken, zoals
- gelijke verdeling van de remkracht op beide zijden van de velg
- beide blokjes raken op hetzelfde moment de velg
- eenvoudige constructie

Ik verneem graag jullie reacties.

Dirk
Niks verdwenen, kijk maar naar de laatste versie van de dura-ace zijtrekrem: die heeft de mechanische constructie van een centerpull met de plaats van de draaipunten voor de armen links en recht boven de velg, maar er zit alleen een brug op om de bediening simpeler te maken zonder tegenhouder.

Probleem van centrepulls waren dat ze niet Cool waren. Campagolo remmen waren ƒ300, Mafacs 45. Campagnolo was dus minstens 6 x zo goed en middenoptrek was in een klap ouderwets, hoewel Zeus en MAfac etc nog wel even tegenstribbelden. Intussen zie je wel een kleine revival, met de vernieuwde interesse in Franse constructeurs & randonneurs. De MAfac prijzen zijn wel verleden tijd, zie Grandbois, Pauls etc
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door marco verbaant »

Ik denk dat een sidepull rem als voorheen (en nadien Campagnolo) eenvoudiger is/was qua constructie dan de centrepull rem. Bovendien is het minder complexe aanblik. Ik heb niks tegen centrepulls (twee van mijn klassiekers hebben ze aan boord) maar de technische ontwikkelingen hebben ze (zoals m-geneering al aangeeft) al behoorlijk ingehaald. MAFAC heeft wel heel erg lang stand gehouden. Van 1947 tot diep in 80's heeft het haar fans gehad. En nu nog... :D
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door non-fixie »

Verdwenen? Ja, dan kan kloppen. Volgens sommigen heb ik ze bijna allemaal. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Zonder gekheid: ze zijn inderdaad lang un-cool geweest, omdat ze aan het eind van hun carrière veel op goedkope fietsen werden gemonteerd, en die associatie was niet best voor hun imago.

Als je echter bedenkt dat in 1977 de Tour de France nog werd gewonnen met een setje MAFAC's, dan weet je dat ze niet slecht zijn. En inmiddels worden ze weer omarmd door liefhebbers, en voor de zeldzamer MAFAC-varianten als RAID, TIGER en TOP 63 betaal je nu een vermogen.

O.a. PAUL maakt ze nog, als je per se nieuwe wilt hebben. Ga wel even zitten voordat je de prijs bekijkt:

https://rat-bikes.com/paul-racer-rem.html

Da's €1,12 per gram.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door berkers41 »

non-fixie schreef: 19 jan 2021, 22.33
Als je echter bedenkt dat in 1977 de Tour de France nog werd gewonnen met een setje MAFAC's, dan weet je dat ze niet slecht zijn. En inmiddels worden ze weer omarmd door liefhebbers, en voor de zeldzamer MAFAC-varianten als RAID, TIGER en TOP 63 betaal je nu een vermogen.
Goeie Morgen, Non-fixie.
Heb je nog wel een fiets waar een rem op zit?
Of is alles teruggebouwd tot Fixie? :lol:
Als ik die mooie verzameling zie, weet ik waar ik moet zijn in toekomst :)

Overigens wordt een Tour niet gewonnen door te remmen..... ;)
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door m-gineering »

berkers41 schreef: 21 jan 2021, 08.01
non-fixie schreef: 19 jan 2021, 22.33
Als je echter bedenkt dat in 1977 de Tour de France nog werd gewonnen met een setje MAFAC's, dan weet je dat ze niet slecht zijn. En inmiddels worden ze weer omarmd door liefhebbers, en voor de zeldzamer MAFAC-varianten als RAID, TIGER en TOP 63 betaal je nu een vermogen.
Overigens wordt een Tour niet gewonnen door te remmen..... ;)
Heb je zeker op Twitter gelezen?
Er zijn vast meer Tours niet gewonnen door niet of niet goed te remmen dan het aantal keren keren dat de wedstrijd verreden is;)
/Marten
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 634
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door marco verbaant »

Wijlen Bert Oosterbosch leerde me -over remmen gesproken- nog eens dat "... die dinger zitte d''r an om noa de streep te gebroiken..." en "...alles wa ge remt moete d'e na d'n bocht wir bijtrappen ..." :D
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door m-gineering »

marco verbaant schreef: 21 jan 2021, 11.47 Wijlen Bert Oosterbosch leerde me -over remmen gesproken- nog eens dat "... die dinger zitte d''r an om noa de streep te gebroiken..." en "...alles wa ge remt moete d'e na d'n bocht wir bijtrappen ..." :D
Klinkt stoer, maar na 2 x knip had die wel anders gepiept ;)
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door fietshobbyist »

marco verbaant schreef: 21 jan 2021, 11.47 "...alles wa ge remt moete d'e na d'n bocht wir bijtrappen ..." :D
Dat doet me denken aan de propaganda voor "Het Nieuwe (auto-)Rijden". Het zal wel komen omdat het niet politiek correct is maar, er staat nooit bij:
Rij zo hard mogelijk door de bocht ...
yubaba
Berichten: 6
Lid geworden op: 8 aug 2012, 18.40

Re: Centerpull-remmen bijna verdwenen; waarom?

Bericht door yubaba »

Idd vreemd dat ze er zo weinig gebruikt worden. Ze piepen ook altijd zo fijn.
Plaats reactie