Burgers jaren 20?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Balhoofd
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 sep 2021, 19.55

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Balhoofd »

Bij zoiets moois ben ik gewoon weerloos… Mooie vorm. Gek inderdaad hoe zo’n frame mooi kan zijn. Er zit ook subtiele vormgeving achter.
Ik probeer me voor te stellen hoe het er uitziet met het stuur wat lager.

Groeten, Arjan
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

fietser schreef: 10 nov 2021, 12.04 ... geen ziel, geen historie, geen "doorleefdheid". Het is de esthetiek van de tegenwoordige retromode: pluk een fiets kaal, spuit hem als nieuw (wat bij deze fiets niet gebeurd is maar op de foto van afstand heeft het wel dezelfde "look") en zet er een recht stuur of zelfs zo'n gorillastuur op (is hier ook niet gebeurd). Niets mis mee om dit mooi te vinden, over smaak valt niet te twisten, storend vind ik alleen als de "createurs" dan nog in advertentieteksten beweren dat dit ook maar iets met "old school" of historisch te maken heeft. Voor een authentieke Nederlandse toerfiets van onder de 100 jaar zijn attributen zoals een bagagedrager, gesloten kettingkast en (bij damesfietsen) jasbeschermers juist onmisbaar. En uiteraard mag je dan ook de leeftijd zien.

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over wat er met deze Burgers-fiets gedaan wordt, dat komt denk ik wel goed, maar alleen over de vraag waarom de foto's van deze fiets in half afgemonteerde staat al dan niet mooi zijn.

Groeten,
fietser
Tja, maar kettingkasten zijn vaak vergaan, en ze verbergen die prachtige kettingwielen. Dus ik snap wel dat veel oude fietsen zonder kettingkast blijven. Strikt genomen zouden moffen en stoeltjesdragers voorop ook relatief veel moeten voorkomen om de oude fietsen echt het tijdsbeeld van toen te laten weergeven. Ik doe het dan weer omgekeerd: op mijn jaren '20 transportfiets laat ik de baggagedrager achter en kettingscherm die er veel later op zijn gekomen lekker zitten. Ik ben een beetje terughoudend in het "origineler" maken van mijn fietsen. Mits latere modificaties geen doorn in het oog zijn, of functioneel niet goed genoeg zijn, dan laat ik het lekker zoals de fiets naar mij kwam.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1570
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Fotomaan »

m-gineering schreef: 18 feb 2021, 23.09 en dan hebben we het nog niet eens over de ventieldopjes. Maar-daar-gaat-het-niet-om
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... 429#p45429
8-)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1570
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Fotomaan »

Er staan bij mij fietsen in de stal die volledig bruin zijn.
Een Göricke en een Germaan.
Die twee fietsen zijn in mijn ogen net zo mooi als de twee die door mijzelf gebouwd zijn en nu de de naam Frankenstein dragen.
Uit de dood herrezen.
Phoenix bestaat al.
Mij is de gedachte bekropen dat transportfietsen gebouwd zijn als werkpaarden inmiddels zijn verheven in de adelstand. Die laat je niet rondlopen in een versleten onderbroek!
Dat ze wat littekens op hebben gelopen is vanzelfsprekend maar zoals dat gaat met sterke karakters is daar niet of nauwelijks door geleden.
Wél wat vervangen!
Als kromme frames vol met boorgaatjes zijn ze bij mij binnengekomen. Geschuurd, gelakt en weer opgebouwd volgens de eisen van de tijd die het Interbellum genoemd wordt.
Of er in die fietsen een ziel zit is geen serieuze vraag.
De mijne.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door fietser »

Het gaat mij niet om details als een ventieldopje en ook niet om de vraag of en wanneer een restauratie “als nieuw” verantwoord is en of dat dan met nieuwe of uitsluitend met NOS onderdelen moet gebeuren. Sommige fietsen zijn er zo slecht aan toe dat het eigenlijk geen optie is om daarop de tijd terug te willen draaien. Verder denk ik dat deze discussie voor transportfietsen (waar Jeroen en Charles vooral van uitgaan) in de details weer net iets anders ligt dan voor gewone toerfietsen zoals in het onderhavige voorbeeld.

Het ging mij om de esthetiek van een gewone Nederlandse toerfiets. Vanuit welke invalshoek wordt een kaalgeplukte omafiets (halverwege de restauratie) mooi gevonden? Voor de jongens die oude fietsen ombouwen tot caferacers en dergelijke is zoiets eigenlijk al af. Dat is dus kijken naar de fiets als een modern design-object, net zoals bij die retromodellen van Union, Gazelle (“Van Stael”) enz. Ruben lijkt daar bij nader inzien ook bij te horen, als ik zijn foto-antwoord van gisteren goed begrijp.

De andere invalshoek is die van de fiets als historisch object. Dan is het tijdsbeeld passend bij de leeftijd van de fiets je schoonheidsideaal. Er reden vroeger geen damesfietsen zonder kettingkast rond (behalve wrakken, maar daarop wilde je denk ik anders dan nu niet gezien worden) en ja, de mooiste kettingwielen werden daarachter verborgen. Ook een bagagedrager was vanaf de jaren 20 toch echt standaard. En nee, lang niet elke fiets was met allerlei accessoires uitgerust (stuurmoffen, zijspatschermen, kinderzitjes, ...), het waren geen rijdende kerstbomen waar van alles aan hing. Dat is het andere uiterste. Een uitrusting zoals in de folderafbeeldingen plus verlichting en misschien een slot was denk ik de meest gangbare.

Veel restaurateurs van nu laten een kettingkast achterwege en zeggen dat dat voor de betere “look” is. Enerzijds een kwestie van smaak, maar ik denk dat het ook vaak komt omdat het zo lastig is om een veterkettingkast te vinden. Niemand die dat toegeeft. Op deze wijze wordt een omafiets zoals die van Ruben nu de norm en gaan we dat gewoon vinden. Deze moderne kijk op oude fietsen is een kwestie van smaak. Waar het mij om gaat is erop te wijzen dat dat niet strookt met de geschiedenis van de fiets en dat we dus met twee verschillende benaderingen te maken hebben. Persoonlijk zie ik nog liever een gerestaureerde fiets met (bij gebrek aan beter) een vinylkettingkast erop dan zonder. Dat benadert het historische idee van de Nederlandse toerfiets beter.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er geen kettingkasten worden gemaakt.
Met het juiste materiaal kan je een behoorlijk authentiek beeld krijgen en belangrijker nog : het is helemaal niet zo moeilijk.

Haakjes zijn te krijgen via internet en drukknopen ook. Een naaimachine is geen eng ding maar gewoon een nuttig gereedschap en
het mag best een keer niet helemaal lukken omdat je daar snel van kan leren. Vaak kan je ook als het wat te ruim is nog een keer wat krapper stikken zodat het alsnog niet weggegooid is.

Ik ga het verder niet over mensen hebben maar heb intussen wel de positieve ervaring dat er ook relatief jonge mensen zijn die precies willen dat het is zoals het ooit was. Tot het laatste schroefje aan toe bij wijze van spreken.
Dat stemt me gerust dat het niet een oude mannen hobby is die aan het uitsterven is...

Groeten,
Maarten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door fietser »

Jazeker. Maar wat misschien wel aan het uitsterven is zijn de kettingkastbeugels die nog echt gemaakt zijn voor kettingwielen van 48 tanden of soms meer. Bij elke "restauratie moderne stijl" gaat er weer een verloren. Die dingen zouden in de toekomst nog "goud" waard kunnen zijn.
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door rubenkappes »

Huhm... lakdoeken die niet geplaatst worden omdat ze niet te vinden zijn en vervolgens mensen die dit niet toe durven geven (why?), lakdoek frames die verdwijnen na reatauratie, fietsen die er niet bij staan zoals ze ooit in de folder stonden.... Ik gun ieder zijn eigen gedachtegang en manier van restaureren / conserveren maar ik ben zelf nog al voorzichtig met oordelen over mensen die ik niet ken. Om puur even voor mijzelf te spreken staan mijn fietsen er zo "kaal" bij, juist omdat ik een fiets alleen aan wil kleden met originelen en bij de tijd kloppende onderdelen. En ja die zijn moeilijk te vinden maar ik zal niet weten waarom ik dit niet toe zal geven. Dus op mijn fietsen geen vinyl kettingkasten bij gebrek aan beter.... maar smaken verschillen gelukkig. En als je nog eens een lakdoek frame zoekt... die hangen allemaal netjes compleet in de schuur... je bent welkom en de koffie staat klaar ;)
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door fietser »

Nou ja, ik lees regelmatig na een restauratie die eindigt met een naakt kettingwiel iets in de geest van: "Ik heb het zo gelaten, dan kun je het mooie kettingwiel zien" of als commentaar: "wow, is heel mooi geworden". En dat mag want het gaat om smaak. Maar het is toch opvallend dat ik echt nog niet één keer heb gelezen: "Ik moest hem helaas zonder kettingkast laten want ik kon geen vinden" of als commentaar: "echt mooi, als je nog een kettingkast erbij vindt is die pas echt af". Dat brengt mij tot de overtuiging dat er ook mensen moeten zijn die van de nood een deugd maken en het daar verder liever niet over hebben.

Maar het belangrijkst vind ik het punt dat we met z'n allen wennen aan het uiterlijk van een toerfiets zonder kettingkast en soms zonder bagagedrager. Maar goed, het kan ook weer de andere kant op gaan - 25 jaar geleden restaureerden veel mensen een fiets door alles te poedercoaten, opnieuw te verchromen enz. Tegenwoordig vindt de meerderheid dat toch weer lelijk omdat het weinig met een oude fiets te maken heeft. Dus wie weet wordt over een tijd op dezelfde wijze tegen die kale restauraties van nu aangekeken.

Groeten,
fietser
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door de rode »

Soms geld ,,Als het niet kan zoals het moet , moet het maar zoals het kan ,,

Ik ben het wel met ,,Fietser,, eens dat men tegenwoordig ;[vooral bij oudere Gazelle,s] de kettingkast bewust weglaat omdat er zo,n mooi tandwiel opzit , zelf vind ik dat ook een ,,kaal ,, gezicht en dat geld ook voor het weglaten van de bagagedrager.
Maar uiteindelijk bepaald de eigenaar uiteraard zelf wat zijn of haar persoonlijke smaak is :?
Plaats reactie