Burgers jaren 20?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door TheodK »

Ik heb nog even in de catalogus van 1926 gekeken (1925 ontbreekt in de databank). Het lijkt het meest op model Riche.
Ik denk wel dat het stuur en de lamphaak een keer vervangen zijn. Burgers had vanaf 1920 een speciaal soort lamphaak. De haak op deze fiets is een gewoon standaard model.
Burgers had in die tijd alleen op de duurste modellen sturen met celluloid overtrokken. Bijvoorbeeld model Imperial had : "Sierlijk opgebogen model met nok, met celluloid overtrokken". Model Riche had een "sierlijk opgebogen model met nok". Een vernikkeld stuur. Mogelijk is het stuur en de lamphaak vervangen toen de fiets een keer is opgeknapt en geschilderd omdat het nikkel niet mooi meer was. Het motief van het celluloid op de Burgers sturen uit die tijd was ook iets anders. Niet met zo'n ruitjes motief maar meer evenwijdige lijntjes. Zie de Burgers uit 1923 op mijn website. https://burgers-enr.net/de-fietsen/fotogalerij/#s_12

Mooi dat er nog een originele voornaaf in zit met jaartal 1923. Je kan hiermee weer eens zien dat je niet exact op basis van zo'n naaf kan zeggen dat de fiets uit dat jaar is. Het Williams drankstel is uit 1925, dus blijkbaar heeft Burgers er een iets oudere naaf in gezet.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door rubenkappes »

Bedankt voor je reactie. De huls van de achternaaf lijkt wel bij de fiets te horen, ik heb alleen nog geen tijd gehad deze schoon te maken en te kijken of hier eventueel nog iets op te lezen staat. Voor deze naaf zoek ik nog een binnenwerk en remanker maar ben bang dat dit een redelijk moeizame zoektocht wordt. Is er toch iemand die iets heeft liggen, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Van de ene kant is het jammer dat het niet het originele stuur en lamphaak zijn maar ze passen wel erg goed bij de fiets qua patina en uitstraling en wie weet kom ik in de toekomst nkg een keer een passend stuur tegen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Fotomaan »

Mooie fiets zeg!
Het binnenwerk van de achternaaf is vervangen maar het lijkt wel of de remhevelkoon is gehandhaafd. :P
Die is niet van Velosteel.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door rubenkappes »

Even een kleine update:

Na heel veel poets en smeerwerk begint deze dame op leeftijd er weer aardig op te lijken.
Bijlagen
IMG-20210218-WA0002.jpeg
IMG-20210218-WA0000.jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Fotomaan »

Af en toe vraag ik mij wel eens af waarom zo'n fiets zo mooi is.
Als ik naar deze fiets kijk weet ik het nog steeds niet. Alleen maar dat het zo is.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 18 feb 2021, 19.50 Af en toe vraag ik mij wel eens af waarom zo'n fiets zo mooi is.
Als ik naar deze fiets kijk weet ik het nog steeds niet. Alleen maar dat het zo is.
geen plastic:)

Dwz de vorm volgt nog puur de functie en de simpelste fabricage techniek. Zet er een moderne fiets naast en je ziet dat die heel veel meer extra onderdelen heeft, meer kapjes en dekseltjes en weggewerkte schroefjes om zaken te verhullen, en aan de andere kant heel veel meer text en graphics om een ander soort verhaal te vertelllen
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 18 feb 2021, 22.49 geen plastic:)
Niet helemaal waar, celluloid en bakeliet zijn ook een soort plastic ;)
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 18 feb 2021, 22.57
m-gineering schreef: 18 feb 2021, 22.49 geen plastic:)
Niet helemaal waar, celluloid en bakeliet zijn ook een soort plastic ;)
en dan hebben we het nog niet eens over de ventieldopjes. Maar-daar-gaat-het-niet-om
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 18 feb 2021, 23.09 en dan hebben we het nog niet eens over de ventieldopjes. Maar-daar-gaat-het-niet-om
Die waren dan wel weer van metaal. Maar nee, daar gaat het ook niet om. Ze bouwde gewoon degelijke kwaliteit dat er ook nog eens heel sierlijk uit zag.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Burgers jaren 20?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ook wel typisch voor het uiterlijk zijn de wat kortere achterspatborden in die tijd. Goed om de berijder te beschermen, maar later maakte ze ze toch maar wat langer om ook achterliggende fietsers te beschermen.
Plaats reactie