Uit de dood herrezen.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Uit de dood herrezen.

Bericht door Fotomaan »

Ik ben inmiddels zo ver met mijn verzameling onderdelen dat ze samen een fiets zijn.
Een gedeelte zit aan elkaar geschroefd zodat er mee gefietst kan worden.
Het frame heeft een hele reis gemaakt en is vier eigenaren geleden zeer waarschijnlijk gebruikt bij een training voor honden.
Daarom was er met popnagels van alles aan vast gemaakt zodat de honden niet met hun ledematen tussen de spaken zouden komen.
De voorvork was nog niet eerder gebruikt waar hij voor bedoeld was. Wél als wielenrichter. Ook daar waren gaatjes in geboord.
Dus eerst maar alle gaatjes dicht gelast en de buis van de voorvork op maat gezaagd. De binnenbalhoofdbuis was lang zodat die voor iedere maat frame gebruikt kon worden.
Alle moeite had ik er graag voor over omdat het een hoog frame is. 61cm
Het balhoofd heeft schroefdraad BSC 1 1/8” voor een dikkke balhoofdbuis en komt van Juncker. De vorm is typisch.
De gedopte velg van het voorwiel kwam met een Germaan mee maar hoorde daar niet in thuis.
De velg voor het achterwiel is gedoneerd door iemand die nieuwe spaken en een niet gedopte velg wilde.
Ik ben er blij mee.
Ogenschijnlijk zijn het dezelfde velgen maar er zit een verschil in van 350gr. De zwaarste zit nu in het achterwiel.
De ketting is van UNION. Die had ik nog liggen evenals de vernikkelde pedalen en de achternaaf.
De voornaaf kwam als cadeautje van een lotgenoot.
De rest van de onderdelen zijn verzameld bij handelaren en beurzen.
Door de manier waarop alle onderdelen bij elkaar gekomen zijn, met name het frame wat een echte zwerftocht mee heeft gemaakt kwam de voormalige eigenaar van de voornaaf op het idee om er een Frankenstein van te maken.
Uit de dood herrezen! Dus 8-)
Bijlagen
De trapas is kort voor een transportfiets maar heeft wel grote potten. De diameter is 16mm. Het merk is REAC
De trapas is kort voor een transportfiets maar heeft wel grote potten. De diameter is 16mm. Het merk is REAC
A09F2AD9-88F8-43C7-9039-70A7E1E67166.jpeg
45F62A2A-7991-49C7-87E6-F1939DF41E01.jpeg
9E1F3A5B-DDEA-4717-B52B-252152947665.jpeg
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 9 feb 2021, 20.31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Uit de dood herrezen.

Bericht door mazell99 »

Geweldig ,sterke tekst ook ! .
Mooie type benoeming voor samengestelde exemplaren .
Ook ik begin nu aan zo'n Frankenstein .
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit de dood herrezen.

Bericht door Fotomaan »

Het is leuk om je eigen fiets te bouwen zonder je te hoeven schamen i.v.m. enige originaliteit 8-)
Het idee zelf is eigenlijk ook niet eens origineel omdat er in het verleden veel fietsenmakers hetzelfde deden.
De vergelijking met het terugsturen van een toerfiets naar de fabriek waar deze gebouwd was om die te laten reviseren gaat misschien mank maar ook dan werden er veranderingen doorgevoerd.

Het is mij meerdere keren overkomen dat ik tijdens het demonteren onderdelen van zeer uiteenlopende jaartallen tegenkwam. Ik zou willen stellen dat ook die fietsen het merk Frankenstein waardig zijn.
Er moest mee gewerkt worden en om het werk door te laten gaan werd er wel eens wat kapot gereden.
Advertenties waarin werd gereclameerd dat er ruimte genoeg was om zelfs met een slag in het wiel verder te kunnen fietsen/werken suggerereren een andere benadering dan die van een toerfiets.
De Germaan waar ik het eerder over had heb ik gekocht van de dochter van de eerste eigenaar, een bakker in Scherpenzeel. Het is duidelijk dat hij zijn fiets goed onderhield. Dat neemt niet weg dat er door de plaatselijke fietsenmaker een ander achterwiel in is geplaatst met op de achternaaf een tandwiel met weliswaar de juiste maat, 1/2” x 3/16” maar in de vorm van een kom.
Teneinde de ketting niet tegen de kettingspanner aan te laten lopen zijn er links en rechts twee moeren op de as gedraaid die binnen de gaffels vielen.
Toen in het wiel demonteerde knalde de achtervork weer terug naar zijn oude vorm.
Ik moet er naar raden en ga er van uit dat er niets anders voor handen was.
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... aan#p40370
Dergelijke reparaties maken duidelijk dat er niet altijd zo nauw werd gekeken als een transportfiets aan het werk gehouden moest worden.
Omdat de fiets verder nog wel helemaal ‘als uit de fabriek’ leek heb ik er een achterwiel voor gespaakt met een zelfde velg als in het voorwiel en een naaf met een bouwjaar wat correspondeert met het framenummer.
Voor deze Frankenstein heb ik bedacht een fiets te moeten bouwen die lekker fietst, goed oogt en op verschillende manieren duurzaam is.
Ik houd mijzelf daarbij voor in de voetsporen van mijn voorgangers te treden. ;)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Uit de dood herrezen.

Bericht door Durabo88 »

Leuk project!
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit de dood herrezen.

Bericht door Fotomaan »

Durabo88 schreef: 9 feb 2021, 17.52Leuk project!
Nou en óf :P
Ik ben inmiddels al weer wat verder. Het voorwiel wat ik er voor gemaakt heb zit er nu in en het voorspatbord ook.
Voor het spatbord heb ik een stangetje van Juncker gebruikt.
De pedalen komen van Paul Guldentops. Het merk is onbekend.
De zadelpen was een kaarsmodel met een diameter van 25,8mm waar het bovenste smalle stuk vanaf is gezaagd.
Daar is weer en een stukje pijp van 22mm opgelast zodat het parallel loopt met de bovenste framebuis.
Het zadel is een Lepper en typisch voor transportfietsen te herkennen aan de taps toelopende drukveren en het brede blik onder het leren dek.
Bijlagen
Het balhoofd is van Juncker. 1 1/8”
Het balhoofd is van Juncker. 1 1/8”
Het spatbord loopt mooi mee met de band.
Het spatbord loopt mooi mee met de band.
Het onderste lager is ongebruikt.
Het onderste lager is ongebruikt.
Eerst is de kettinglijn gericht. Daarna is de velg in het hart van het frame gespaakt.
Eerst is de kettinglijn gericht. Daarna is de velg in het hart van het frame gespaakt.
7F635443-6D77-40DB-855B-EBE95B9D8E8D.jpeg
72EB418E-5CE1-4528-87D3-57AAB066FD26.jpeg
Mooie naaf van Bailiss Wiley.
Mooie naaf van Bailiss Wiley.
EC49E260-A8C7-440F-A858-7B343B1A0AE7.jpeg
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Uit de dood herrezen.

Bericht door Fotomaan »

Het rek voor de Frankenstein is een hele oude Standaard.
Althans, zo ziet het er uit. Het logo is er niet ingestempeld.
Ik ben er inmiddels wel achter dat de oudere rekken die door Eip Meerbeek werden gemaakt allemaal anders in elkaar zijn gezet. Ze lijken weliswaar op elkaar maar in detail zijn de vroege rekken allemaal anders.
Het rek voor mijn Frankenstein is volledig geklonken en lijkt een halve eeuw op de mestvaalt gelegen te hebben.
Tijdens het demonteren zijn de boutjes van de stuurklemmen afgebroken omdat ze vermoedelijk vastgeroest zaten. De draad in de klemmen is BSW 1/4”. Daar heb ik een paar mooie bolkopjes voor op maat gezaagd.
Een van de twee klinknagels die het staande en het liggende gedeelte bijelkaar houden is ook afgebroken.
De boutjes in de klemmen heb ik met kruipolie behandeld. Gelukkig werkte dat goed want na drie uur kwamen ze relatief makkelijk los.
De klinknagel, de helft aan de zichtzijde heb ik doorgeboord en schroefdraad in het gat getapt. De holle klinknagel kwam los en kon mooi als moer dienst doen.
Vanuit de binnenkant heb ik er een bout doorheen gestoken en het gedeelte wat uitstak er af gezaagd en bijgevijld. Als daar zo een mix van Owatrol met een beetje zwarte lak overheen gaat zie je niet meer dat het gerepareerd is 8-)
Bijlagen
CAFDD3F8-EC1F-49C3-8DE1-25AEE09C3E40.jpeg
2B39607C-D5EB-4545-9151-DFD0FC3AF843.jpeg
69D5974E-D942-42D6-8BE0-F65B4A50CDCA.jpeg
4CB57C3E-62F6-4A81-9B22-7EAAB98E1BAD.jpeg
6D4E04E8-7425-4811-B26B-3A6A93D979DF.jpeg
1722E885-4766-4BDE-BAA5-1E98A5526A9D.jpeg
D8A8EE37-CB52-4BC7-8767-8A99E235B409.jpeg
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 15 feb 2021, 09.48, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
moories
Berichten: 94
Lid geworden op: 5 apr 2013, 02.17
Locatie: Tilburg

Re: Uit de dood herrezen.

Bericht door moories »

Mooi resultaat ! Vakwerk geleverd en uiteindelijk een fiets om door een ringetje te halen.
Juncker transportfietsen :roll:
Plaats reactie