Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
roelb44
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2021, 20.57

Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door roelb44 »

Hallo allemaal,

Als nieuw lid op dit forum Ben ik erg onder de indruk van jullie kennis en enthousiasme.
Dat laatste is wat mij hier bracht, onderzoek naar de geschiedenis van een fiets.
Een klein jaar geleden kwam ik de fiets tegen bij een kringloop en kon hem niet laten staan. Ik heb eigenlijk niets met fietsen, maar deze deed iets met me. Ik heb zelf wat gezocht en ook wat gevonden op dit forum, maar het spoor loopt een beetje dood voor mij.
Ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen aan meer informatie als bouwjaar, de samenwerking tussen deze 2 partijen en wellicht of er liefhebbers voor zijn.

Alvast bedankt!!
IMG_20201121_142515.jpeg
IMG_20201121_142524_Bokeh.jpeg
IMG_20201121_142725.jpeg
IMG_20201121_142612_Bokeh.jpeg
IMG_20201121_142540_Bokeh.jpeg
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door fietshobbyist »

Staat er ook een postcode in? Dan valt misschien ook nog te achterhalen van wie de fiets is geweest. Dat geeft een fiets een soort van 'ziel', vind ik dan.
Een foto erbij van het balhoofdtransfer, zou mooi zijn, alstublieft.
robert83
Berichten: 37
Lid geworden op: 6 jun 2015, 12.53
Locatie: Zoetermeer

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door robert83 »

Zo te zien heeft de fiets geen zwaar leven gehad ;)
Aan de fiets te zien lijkt hij mij tussen 1970 en 1978 geproduceerd te zijn.
Wat voor merk remnaaf zit er op?, Bij sommige fabrikanten is dan eenvoudig de productie datum te herleiden aan de hand van een cijfer/letter combinatie op de naaf.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door non-fixie »

Leuke vondst! Het gaat wel om een "Edoardo", begrijp ik, en niet een van de andere Bianchi's.

Ik vermoed dat alleen het frame uit Italië komt en speciaal voor Stokvis is gemaakt; de rest ziet er wel heel erg "Olandese" uit. Modellen voor de Italiaanse markt waren altijd veel barokker (als dat een woord is).
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door velofilie »

Bianchi fietsen zagen er erg Hollands uit in die tijd.
De exemplaren via de link hieronder komen uit een folder van 1974.

https://www.flickr.com/photos/52975988@ ... ed-public/

Zeer kleine plaatjes, slechte foto's dus......

Groet, Wiel
roelb44
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2021, 20.57

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door roelb44 »

Wow! Ik zie ineens allemaal details waar ik dus blijkbaar overheen kijk.
Ik heb nog wat meer foto’s gemaakt om een beter beeld te geven.

IMG_20210218_200305_Bokeh.jpeg
IMG_20210218_200122_Bokeh.jpeg
IMG_20210218_200018_Bokeh.jpeg
IMG_20210218_195942.jpeg
IMG_20210218_200159__01.jpeg
IMG_20210218_195917.jpeg
non-fixie schreef: 17 feb 2021, 22.07 Leuke vondst! Het gaat wel om een "Edoardo", begrijp ik, en niet een van de andere Bianchi's.
@non-fixie Kun je me wat meer vertellen over deze Edoardo serie? Ik zie op de verschillende onderdelen ook Bianchi staan, maar die komen dus niet uit Italië?
robert83 schreef: 17 feb 2021, 21.34 Wat voor merk remnaaf zit er op?, Bij sommige fabrikanten is dan eenvoudig de productie datum te herleiden aan de hand van een cijfer/letter combinatie op de naaf.
@robert83 ik heb een foto gemaakt en denk het woord ‘favoriet’ te lezen, maar verder staat er volgens mij niets op. Newbie-vraag: dit is de remnaaf? De ruimte is op dit moment beperkt omdat ophangt in de schuur en foto’s maken niet ideaal.
Werner schreef: 17 feb 2021, 21.15 Staat er ook een postcode in? Dan valt misschien ook nog te achterhalen van wie de fiets is geweest. Dat geeft een fiets een soort van 'ziel', vind ik dan.
Een foto erbij van het balhoofdtransfer, zou mooi zijn, alstublieft.
Helaas geen postcode, wel een sleutelhanger. Echter ben ik daar ook nog niet verder mee. Is dit de foto die wilde? Op de foto niet goed te zien, maar er staat een serienummer op: 9S27719.
roelb44
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2021, 20.57

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door roelb44 »

Nu ik wat verder zoek (en denk waarom heb ik dat nummer niet eerder gezien... :lol: )kom ik bij een register uit: https://www.registrostoricocicli.com/rs ... 1960-1987/

Gebaseerd op het begincijfer “9” dan is mijn fiets dus uit 1979?
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 353
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door velofilie »

Inderdaad uit 79 dus ; die club registro-enz..... heeft ook een folder.
https://www.registrostoricocicli.com/ca ... li-depoca/
Die uit de jaren 1980 moet in te zien zijn....

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 662
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door non-fixie »

roelb44 schreef: 18 feb 2021, 20.39 (...)
@non-fixie Kun je me wat meer vertellen over deze Edoardo serie? Ik zie op de verschillende onderdelen ook Bianchi staan, maar die komen dus niet uit Italië?
(...)
Nee, integendeel. Edoardo is de meest bekende Bianchi. Die van Fausto Coppi, zeg maar.

Waar ik op doelde was dat Bianchi, net als De Wit in Nederland, een vrij bekende naam is, en er nog een paar Bianchi-fietsenmerken in Italië zijn.
Zo was ik een paar jaar geleden voor wat onderdelen bij Sergio Bianchi, in Florence:

Afbeelding

Dank voor de aanvullende foto's, trouwens. Erg leuk om te zien!
roelb44
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jan 2021, 20.57

Re: Informatie over Stokvis-Bianchi herenfiets

Bericht door roelb44 »

Heel bijzonder, ik dacht enige tijd geleden een reactie gegeven te hebben hier.
Ik zie hem echter niet terug, ik vermoed dat er iets misgegaan is.

Iedereen bedankt voor de reacties, erg interessant en leuk om te lezen.

Komende weken bij goed weer krijgt de fiets een goede poetsbeurt.
Daarna gaat hij waarschijnlijk in de etalage, wel jammer maar ik heb geen goede ruimte om hem te bewaren.
Hebben jullie nog tips waar deze fiets het best aangeboden kan worden? Of kennen jullie misschien iemand die mogelijk geïnteresseerd is?
Plaats reactie