maat fiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
transporter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2021, 16.58

maat fiets

Bericht door transporter »

goeiedag,ben niet zo thuis in de transportsector,maar wat is voor mij een goeie maat transportfiets, ben 174cm Mvg Dennis
robert83
Berichten: 37
Lid geworden op: 6 jun 2015, 12.53
Locatie: Zoetermeer

Re: maat fiets

Bericht door robert83 »

Met transport fietsen ben ik niet zo bekend, Maar ik ben 180 en zou volgens diverse rekenmethoden online een frame maat moeten hebben van 55 tot 58. Maar fiets prima op een 61 cm frame herenfiets uit de jaren 50, Wel zadel op de laagste stand en stuur op normale hoogte waardoor je bijna rechtop zit.
Het lijkt mij wel per persoon verschillen
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: maat fiets

Bericht door Loopt spaak »

Met transportfietsen moet je eigenlijk eerst een stukje op fietsen.
Ieder model heeft wel een andere zithouding.
Bij de een hang je wat naar achteren en bij de ander zit je weer helemaal rechtop met je knieën tegen het rek aan.
De een fietst heel zwaar (hoe dan!!) en de ander weer wonderwel licht.
Gewoon iets moois zoeken en eerst eens proberen.
Maar een juncker, gazelle en apollo ( ook een beetje gazelle)fietst en zit altijd fijn.
transporter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 feb 2021, 16.58

Re: maat fiets

Bericht door transporter »

ok,vriendelijk dank voor de info,ik ging eigenlijk uit van de gangbare maatvoering mbt racefietsen dan kom ik met me 174cm uit op een frame maat 54. Gr Dennis
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: maat fiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Voor gewone fietsen wordt een wat grotere maat aangeraden. Voor lichaamslengte 1,71 - 1,75m een frame maat 56-57cm. Een klein beetje groter of kleiner kan natuurlijk prima worden opgevangen door het zadel in te stellen. Het is een wat kleinere maat transportfiets. Meestal ook al goed te zien doordat de bovenbuizen wat minder ver uit elkaar staan.

P.s. transportfietsen met 26" wielen zijn vaak wat kleiner.
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: maat fiets

Bericht door Bandenplakker »

Een nuance: Mensen met dezelfde lichaamslengte kunnen verschillende beenlengtes hebben.
Zoals al gezegd is de beste methode om erachter te komen of je een fiets prettig vind rijden: een (flinke) testrit maken.

Dirk
Plaats reactie