Uit de hand lopende opknapbeurt
Geplaatst: 23 dec 2012, 00.34
Ik dacht een maand of 2 geleden een oude Gazelle herenfiets te kopen, op te knappen en als stationsfiets in Delft te gaan gebruiken.
Hoe ver kon ik ernaast zitten...
Na het verwijderen van alle verroeste chromen onderdelen en de vreselijk slechte spatborden bleek het frame knuppelhard te zijn, en zelfs op een paar details na goed in de lak te zitten.
Deze fiets verdient kortom beter!
De tussenstand is nu:
- De originele spatborden zijn met veel geduld en minstens zo veel Hammerite in een acceptabele staat gebracht, niet mooi maar goed tot ik betere vind.
- Ik heb twee mooie nieuwe chromen velgen gevonden, daar, met enige moeite, de karakteristieke zwarte streep op gespoten en de originele naven zo goed mogelijk opgepoetst (perfect zijn ze niet, maar ik hou liever de originele), het lagerwerk vervangen, want aardig versleten, de goed schakelende naaf van binnen goed schoongemaakt en met schoon vet terug ingevet en de remschoenen vervangen. Deze naven worden nu door een oud fietsenmakertje op correcte wijze ingespaakt in de nieuwe velgen.
- het stuur is vervangen door een nieuw, niet geroest exemplaar van een donorfiets, waarbij ik natuurlijk alles over heb gezet, inclusief de geschroefde busjes voor de remstang in plaats van die lelijke kunststof exemplaren.
- na grondig schoonmaken en waar nodig bijwerken heb ik alles aan de onderkant in de tectyl gezet, je ziet er niets van en het is geen overbodige luxe wanneer ze pekel strooien.
- ik ben nu nog op zoek naar een nieuw crankstel en een net, gebruikt Brooks zadel. Ik had er een maar dat bleek een damesexemplaar te zijn, mocht iemand willen ruilen, ik hoor het graag!
Al bij al zit er nu onevenredig veel tijd, geld en moeite in die fiets, maar hij verdiende veel beter dan te sterven op station Delft. Die eer is nu voorbehouden aan een keurige maar dodelijk saaie en lelijke Giant van nog geen 5 jaar oud.
Wanneer ik klaar ben gaat ook mijn '74 Gazelle uit elkaar, die is na 3 jaar trouwe dienst zonder enig probleem en kilo's pekel nu ook wel aan een grondige onderhoudsbeurt toe. Vooral de spatbordrand achter is erg slecht.
Hoe dan ook, het sleutelen werkt bijzonder verslavend!
Hoe ver kon ik ernaast zitten...
Na het verwijderen van alle verroeste chromen onderdelen en de vreselijk slechte spatborden bleek het frame knuppelhard te zijn, en zelfs op een paar details na goed in de lak te zitten.
Deze fiets verdient kortom beter!
De tussenstand is nu:
- De originele spatborden zijn met veel geduld en minstens zo veel Hammerite in een acceptabele staat gebracht, niet mooi maar goed tot ik betere vind.
- Ik heb twee mooie nieuwe chromen velgen gevonden, daar, met enige moeite, de karakteristieke zwarte streep op gespoten en de originele naven zo goed mogelijk opgepoetst (perfect zijn ze niet, maar ik hou liever de originele), het lagerwerk vervangen, want aardig versleten, de goed schakelende naaf van binnen goed schoongemaakt en met schoon vet terug ingevet en de remschoenen vervangen. Deze naven worden nu door een oud fietsenmakertje op correcte wijze ingespaakt in de nieuwe velgen.
- het stuur is vervangen door een nieuw, niet geroest exemplaar van een donorfiets, waarbij ik natuurlijk alles over heb gezet, inclusief de geschroefde busjes voor de remstang in plaats van die lelijke kunststof exemplaren.
- na grondig schoonmaken en waar nodig bijwerken heb ik alles aan de onderkant in de tectyl gezet, je ziet er niets van en het is geen overbodige luxe wanneer ze pekel strooien.
- ik ben nu nog op zoek naar een nieuw crankstel en een net, gebruikt Brooks zadel. Ik had er een maar dat bleek een damesexemplaar te zijn, mocht iemand willen ruilen, ik hoor het graag!
Al bij al zit er nu onevenredig veel tijd, geld en moeite in die fiets, maar hij verdiende veel beter dan te sterven op station Delft. Die eer is nu voorbehouden aan een keurige maar dodelijk saaie en lelijke Giant van nog geen 5 jaar oud.
Wanneer ik klaar ben gaat ook mijn '74 Gazelle uit elkaar, die is na 3 jaar trouwe dienst zonder enig probleem en kilo's pekel nu ook wel aan een grondige onderhoudsbeurt toe. Vooral de spatbordrand achter is erg slecht.
Hoe dan ook, het sleutelen werkt bijzonder verslavend!