Kettingkast voor transportfiets ?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zonneveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2020, 10.16
Locatie: Amstelveen

Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Zonneveld »

Goedendag - ik zoek een kettingkast of scherm voor mijn transportfiets - zoals je op de foto ziet zit er weinig ruimte tussen de crank en de ketting (4,5 mm) - heeft iemand n idee wat ik nog zou kunnen monteren ? Gr Lourens Zonneveld ltmzon@hotmail.com
461CB4A3-D07F-4F2E-8FF9-3B6BA9C2A107.jpeg
09CB087B-E821-4872-9595-04C342CF1A69.jpeg
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Op enkele uitzonderingen na werd voor zover er een kettingscherm werd toegepast er een Roelewiel stalen kettinscherm geinstalleerd. Daarin zijn twee verschillende versies, het korte model:

https://www.transportfiets.net/2018/04/ ... ingscherm/

En het lange model:

https://www.transportfiets.net/2018/02/ ... ang-model/

Ze zijn vrij lastig aan te komen, omdat het dun plaatwerk is, en daarom een van de eerste delen die wegroesten. Daarnaast hebben veel transportfietsen ook nooit een kettingscherm gehad. Maar vanaf eind jaren '30 werd die in het algemeen wel meegeleverd.

Zo'n kettingscherm beschermd je broek, maar niet de ketting, omdat hij gewoon open is aan de binnenkant. Dus je ketting en achtertandwiel slijten snel, met of zonder kettingscherm. Je zou ook een lakdoek kettingkast kunnen toepassen, om zo de levensduur van de ketting en achtertandwiel te verlengen. Op transportfietsen zijn die maar weinig toegepast, waarschijnlijk omdat ze kwetsbaar zijn.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De oplossing zonder kettingscherm in het algemeen was een kous om je broek, zodat je broek niet tegen je ketting komt, of nog erger, tussen ketting en kettingwiel. Dat laatste kan in het geval van met name bij doortrappers de nodige ellende veroorzaken, aangezien je cranks gewoon blijven doordraaien tot je stil staat.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

En het kan inderdaad best een gepruts zijn om te zorgen dat het kettingscherm niet aanloopt, zeker bij een gebruikt exemplaar die krom is vanwege stoten en deuken. Menig kettingscherm is daarom ook doorgesleten door langdurig aanlopen van kettingwiel, crank of ketting.
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Cyclissimo »

Mocht je interesse hebben, heb ik eventueel wel een aluminium Roelewiel kettingscherm liggen. Ander model, maar misstaat niet lijkt me, als je hem zwart maakt.
Gebruikersavatar
Zonneveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2020, 10.16
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Zonneveld »

Cyclissimo, kan je me een foto sturen - ltmzon@hotmail.com - van t Roelewiel kettingscherm ? Alvast bedankt gr Lourens X
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Cyclissimo »

Het is er zo een. Foto even geleend van een ander forum topic :oops:
Bijlagen
gazelle sport licht 1961.jpeg
Gebruikersavatar
Zonneveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2020, 10.16
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Zonneveld »

Cyclissimo - kan je naar mijn e-mail adres - de prijs vermelden en of ik hem kan ophalen ? Ik woon in Amstelveen - de PB op oudefiets.nl werken bij mijniwt - gr Lourens Z
Gebruikersavatar
Zonneveld
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 dec 2020, 10.16
Locatie: Amstelveen

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door Zonneveld »

Mijn mail adres is ltmzon@hotmail.com
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Kettingkast voor transportfiets ?

Bericht door de rode »

Plaats reactie