Robin Visser stelt zich voor

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Robin Visser
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2021, 22.24
Locatie: Den Bosch

Robin Visser stelt zich voor

Bericht door Robin Visser »

Beste Oude Fietser,
Pas geleden ben ik lid geworden van de vereniging en ook heb ik me een paar weken geleden aangemeld voor dit forum. Eén van mijn liefhebberijen is het opknappen van 'Nederlandse' Raleighs sport/light roadster. Ze werden gebouwd tussen ongeveer 1970, voor zover mijn kennis reikt door waarneming en 1983. Van het jaartal 1983 ben ik zeker uit eigen herinnering, sleutelen en door een folder uit dat jaar. Het gaat om de types Tourist, Royale, Royale Tourist (of andersom), Granada, Routier en Superbe. De voorliefde is begonnen in 1977 toen ik een vriend van mij na twee jaar weer trof. Hij zat op een Tourist MK II. Ik vond 'm prachtig en wilde er ook één. In 1982 kwam het ervan. Na een zomer werken kocht ik voor mezelf een Routier met drie versnellingen en trommelremmen. Dat was inmiddels de opvolger van de Tourist geworden. Ik heb de fiets in de loop der jaren volledig aan gort gereden. Van die fiets heb ik alleen de naven nog. Die heb ik in een Routier gezet die ik een jaar geleden op de kop heb getikt. Vroeger vond ik sleutelen aan fietsen al leuk en die passie heb ik een jaar geleden weer opgepakt. Ik ben weer begonnen met makkelijk werk, het samenstellen van herenfietsen met knijpremmen en damesfietsen met trommelremmen. Daarbij liep ik tegen een set Superbes aan waar ik me helemaal op heb kunnen uitleven. De herenfiets stond er niet zo mooi bij maar had een tamelijk onbeschadigd frame. De spatborden waren beschadigd en leken op Batavus-spatborden, geheel volgens specificaties uit 1983. De kettingkast was zwaar beschadigd. Het plateau voor de standaard was afgebroken. Na een week sleutelen was het weer een fiets, voorzien van heel goede lagers, de beschadigingen bijgespoten en de bagagedrager vervangen door een frontdrager van Basil. Met white wall banden was het een kekke verschijning geworden. Er kwam een probleem, namelijk veel meer fietsen, allemaal Raleighs. Toen heb ik er twee te koop gezet, waaronder de Superbe. Ik had de smaak te pakken gekregen en ben toen begonnen om mijn tweede Routier aan te pakken. Die was in de loop der jaren tamelijk beschadigd geraakt en ik had besloten die helemaal op te knappen en er een vrije interpretatie Raleigh Tourist van te maken. Daar zijn namelijk stickers voor verkrijgbaar. Hoewel het frame nog zou kloppen voor een late Tourist, is het de bedoeling dat de spuiter 'm Carmine Red maakt en dat is geen Tourist-kleur. Daarom dus een vrije interpretatie. Ik bedacht dat er een stuur op moest komen zoals ik dat had gespot op internet op een Tourist. Ik vond zo'n stuur in Groningen. Er zat nog een fiets aan vast en de verkoper wilde alleen de complete fiets verkopen hoewel ik aanbood een meer dan net bedrag te betalen voor het stuur. Groningen is best wel een eind weg vanuit mijn woonplaats Den Bosch. Ik wachtte totdat ik meer dingen daar in de buurt had te doen en ging toen de fiets ophalen. Gelijk bij de eerste aanblik zag ik dat het frame en de spatboren nog best netjes waren. De wielen waren kuis verrot. Ik besloot direct wat moois van te maken van de fiets. Een paar weken later kocht ik een wrak van een damesfiets Tourist MK II van 1977. Die had van die mooie Weinmann RVS-velgen. Die moesten erop komen. Ik heb er trommelremmen in gespaakt omdat ik knijpremmen niks vind. Dat was niet origineel, maar ik wil fietsen op een fiets en er niet alleen naar kijken. Lezend op Facebook bij de Raleigh Roadster Club had ik kennis gemaakt met de 'swept wing chainguard'. In Nederland werden die niet geleverd, maar in Engeland wel. Die paste dus wel op de fiets. Ook typisch Nederlands is een bagagedrager waar die op Engelse Raleighs veelal afwezig is. Gelukkig was de bagagedrager heel verroest en vind ik dat sowieso lelijke dingen. Kortom, die bleef ook weg. Ik overwoog nog naar Engelse specs een achterlicht op de achtervork te monteren, maar het voor de fiets originele Sapnninga achterlicht is te leuk om weg te laten. De Tourist is al met al een prachtige verschijning geworden en rijdt bovendien perfect. Het smaakte naar meer. Ik heb vier Royales, een Granada en een heel vroege Routier gekocht, allemaal behoorlijk verroest. Daarnaast heb ik op E-bay en Marktplaats onderdelen en slechte damesfietsen voor onderdelen bij elkaar gesprokkeld. Via E-bay kocht ik een heel stel open kettingkasten, model 'swept wing chainguard'. Het is de bedoeling de fietsen te restaureren volgens het model Royale, maar dan met open kettingkast, geheel gespoten en voorzien van nieuwe stickers. Daarna ga ik ze te koop aanbieden. Ik heb voor deze hobby ook een eigen Facebook-pagina gemaakt, Robin's Raleigh-recycling en restauraties. Ik bouw de fietsen voor de lol en geef ze een tweede leven. Het is me door de verkoop van de eerder genoemde twee fietsen gebleken dat ik amper quite speel. Maar dat boeit me niet. Ik haal plezier uit het restaureren van die stalen rossen. Zo, dat was een beetje mijn fietsenverhaal!
Met vriendelijke groet,
Robin
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Robin Visser stelt zich voor

Bericht door Loopt spaak »

Welkom bij deze mooie club
BeundeHaastweewieler

Re: Robin Visser stelt zich voor

Bericht door BeundeHaastweewieler »

aloha!
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Robin Visser stelt zich voor

Bericht door Bandenplakker »

Dag Robin,

Welkom bij de club. Ik zeg: foto's! ;)

Dirk
Plaats reactie