Humber en jawel... de crankspie
Humber en jawel... de crankspie
Dit is, als je de bagagedrager wegdenkt, een behoorlijk originele Humber uit 1937 of 1938. Een eenvoudige beurt volstaat om haar tot minstens 2037 op de weg te houden.
Ik weet dat de crankspie een wederkerend onderwerp is op het forum en alle tips hebben mij tot nu toe geholpen deze ellendige dingen te verwijderen, maar hier stuit ik op een lastig probleem. Deze kettingkast kan slechts worden verwijderd door een boutje los te schroeven dat links verstopt zit achter het kettingwiel. Ik kan er met een sleutel met geen mogelijkheid bij. Daardoor kan ook de ketting er niet af. De enige mogelijkheid om verder te demonteren is dus eerst de crankspie te verwijderen. Geen idee hoe dat kan lukken zonder het risico te lopen de kettingkast lelijk te beschadigen.
Mijn vraag is: heeft iemand een goede tip in deze specifieke situatie?
Dank alvast en groet, Hans
Ik weet dat de crankspie een wederkerend onderwerp is op het forum en alle tips hebben mij tot nu toe geholpen deze ellendige dingen te verwijderen, maar hier stuit ik op een lastig probleem. Deze kettingkast kan slechts worden verwijderd door een boutje los te schroeven dat links verstopt zit achter het kettingwiel. Ik kan er met een sleutel met geen mogelijkheid bij. Daardoor kan ook de ketting er niet af. De enige mogelijkheid om verder te demonteren is dus eerst de crankspie te verwijderen. Geen idee hoe dat kan lukken zonder het risico te lopen de kettingkast lelijk te beschadigen.
Mijn vraag is: heeft iemand een goede tip in deze specifieke situatie?
Dank alvast en groet, Hans
Re: Humber en jawel... de crankspie
Je tandwiel moet er toch sowieso af om de kettingkast te verwijderen?
Over de ketting: draaien tot je bij het kettingvisje bent, die losmaken, verbindingsschakel eruit duwen en ketting wegnemen. Het aanbrengen is het grotere probleem
Over de crankspie:
Ik neem in dit soort gevallen een dikke staaf (ca 15 mm) van ca 20 cm lang. verlengstuk van een 1/2" doppenset werkt prima.
Een helper houdt onder het dikke stuk van de crank, naast de spie, een stevige moker tegen de crank gedrukt.
De moer van de spie is omhoog gericht en een stukje losgedraaid. Je zet de staaf recht tegen de bovenzijde van de spie, die loopt dus strak langs je kettingkast. En dan geef je die ene klap die het werk doet. Dat mag gerust hard zijn. Zachte tikjes zorgen voor ellende.
De moker is van belang omdat anders je lager stuk gaat en al je kracht in trillingen en beweging verdwijnt.
(Er zijn ongetwijfeld betere oplossingen, maar dit werkt)
succes!
Over de ketting: draaien tot je bij het kettingvisje bent, die losmaken, verbindingsschakel eruit duwen en ketting wegnemen. Het aanbrengen is het grotere probleem
Over de crankspie:
Ik neem in dit soort gevallen een dikke staaf (ca 15 mm) van ca 20 cm lang. verlengstuk van een 1/2" doppenset werkt prima.
Een helper houdt onder het dikke stuk van de crank, naast de spie, een stevige moker tegen de crank gedrukt.
De moer van de spie is omhoog gericht en een stukje losgedraaid. Je zet de staaf recht tegen de bovenzijde van de spie, die loopt dus strak langs je kettingkast. En dan geef je die ene klap die het werk doet. Dat mag gerust hard zijn. Zachte tikjes zorgen voor ellende.
De moker is van belang omdat anders je lager stuk gaat en al je kracht in trillingen en beweging verdwijnt.
(Er zijn ongetwijfeld betere oplossingen, maar dit werkt)
succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Humber en jawel... de crankspie
Klinkt eng, maar zo ga ik het dan maar eens proberen, na moed verzameld te hebben....
Re: Humber en jawel... de crankspie
Job done, precies zoals beschreven. Bedankt Maarten (en inderdaad, die ketting straks weer monteren wordt wel een dingetje).
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
Re: Humber en jawel... de crankspie
Leuk, trouwens, deze fiets heeft nog de transfer van Venesa, in de jaren 30 een importeur van Raleigh.
Re: Humber en jawel... de crankspie
Ja en wat is die mooi bewaard!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 719
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Humber en jawel... de crankspie
Ik heb dat met Gazelle Sport Speciaal, Populair, etc fietsen uit de periode 1955 tot eind jaren 60 met de metalen kettingkast. Ontzettend lastig om de ketting er af te halen cq te monteren. Bij het kettingblad voor is gewoon niet de ruimte om de ketting te (de)monteren . Dus moet je aan achterkant bij de naaf de ketting los halen en weer vastzetten. Bij een nieuwe ketting de nieuwe aan de oude vastzetten en doortrekken.
Maar ik het blijf het een lastige klus vinden.
Iemand een beter idee?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Humber en jawel... de crankspie
Op Marktplaats bied iemand nos kettingkasten aan voor Humber fietsen.
Mocht je die deuk er niet uit krijgen.
Mocht je die deuk er niet uit krijgen.
Re: Humber en jawel... de crankspie
Dank voor de tip, maar ik vind zo’n deukje niet erg, deze kettingkast hoort bij de fiets. Ga wel proberen hem zoveel mogelijk weg te krijgen.
Groeten,
Hans
Groeten,
Hans
-
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 16 sep 2016, 11.15
Re: Humber en jawel... de crankspie
Mooi dat hij los is! Andere tip voor de volgende keer; losse bankschroef en dan een dop over de spie. Druk je hem er uit, hoef je niet te slaan en verkleint de kans op beschadigingen