Gazelle rond 1900

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Gazelle rond 1900

Bericht door gerritkan »

Ik verzamel al weer een tijdje ook oude foto,s .
Als ik er weer een heb ga ik kijken of ik kan ontdekken welk merk fiets er te zien is .
Soms is de foto zo duidelijk dat het goed te zien is meestal niet en ik heb niet zoveel kennis van fietsen dat ik bv aan de hand lugs , frame , spatbord enz kan zin welk merk het kan zijn .
Bij deze foto waar op twee dames met hun fiets poseren is bij de linker fiets el het balhoofdplaatje te zien maar niet te lezen wat er op staat .
Met een loep kon ik wel de omtrek bekijken en was ook duidelijk dat er een kroon boven op zit .
Toevallig kwam ik op Instagram een Gazelle balhoofdplaatje tegen van gazelle die wat vorm betreft overeen komt met die op de foto .
Volgens de Gazelle special een plaatje van rond 1900
5DE804E4-342F-4811-8391-9DFE9A1E1BA9.jpeg
7D77DDF2-53DF-42CE-B5BB-9B479CF62692.jpeg
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle rond 1900

Bericht door m-gineering »

gerritkan schreef: 4 mar 2021, 15.11
Toevallig kwam ik op Instagram een Gazelle balhoofdplaatje tegen van gazelle die wat vorm betreft overeen komt met die op de foto .
Volgens de Gazelle special een plaatje van rond 1900
Hou er wl rekening mee dat Gazelle die plaatjes vermoedelijk niet zelf maakte. Zo'n snijstempel om de omtrek te knippen was duur, modelbescherming was ook niet alles, dus zo'n plaatjes fabrikant wou zo'n stempel best vaker gebruiken
/Marten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle rond 1900

Bericht door fietser »

In dit geval is de overeenkomst toch een stuk groter dan alleen maar de omtrek:
fotovergelijking.jpg
Alle grafische elementen binnen het plaatje en ook de bevestigingsspijkers zitten op dezelfde plaats. Voor een rechtbank zou dit vermoedelijk niet als onomstotelijk bewijs worden gezien maar de kans dat het een Gazelle is lijkt me toch tamelijk groot! Erg leuke vondst!

Groeten,
fietser
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gazelle rond 1900

Bericht door m-gineering »

fietser schreef: 4 mar 2021, 15.58maar de kans dat het een Gazelle is lijkt me toch tamelijk groot! Erg leuke vondst!

Groeten,
fietser
Helemaal mee eens, maar zo'n plaatjes ontwerper zit natuurlijk ook met conventies (merk er boven, logootje, plaats er onder, gaatjes op de vertikale as, niet door de text etc) dus als die de contour gebruikt is de invulling ook nooit afwijkend.
/Marten
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle rond 1900

Bericht door fietser »

Het zit hem ook in details zoals in de middencirkel de poot van de hoofdletter K die schuin omhoog gaat, rechts daarvan (binnen de cirkel) een wat donkerder veld dat dus alleen wat achtergrond bevat, of het feit dat boven de cirkel 1 regel tekst in een kleiner lettertype staat en onder de cirkel 2 waarvan het bovenste in kleine letters en daaronder grotere letters. Natuurlijk zie je op de foto niet eens dat het echt tekst is maar er is íets en dat komt erg goed overeen met het plaatje. Dat gaat toch een door praktische noodzaak ingegeven indeling te boven.
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Gazelle rond 1900

Bericht door Floris91 »

Gave ontdekking! hoeveel van deze balhoofdplaatjes zouden er nog bestaan eigenlijk? Op één hand te tellen?
Plaats reactie