Overzicht kruisframe transportfietsen

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb onlangs een overzicht gemaakt van bekende kruisframe transportfietsen:

https://www.transportfiets.net/2021/02/07/kruisframes-2

Heeft of weet iemand er nog een (of meerdere) die nog niet op de lijst voorkomt?
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door JasperA »

Leuk! Meteen even doorheen geklikt. Zeker een bepaalde aantrekkingskracht deze kruisframe transportfietsen. Maar pas op; what you focus on expands... :lol:

Ik zou ook wel eens zo’n overzicht willen zien van oude Gazelle’s. Geen idee wat daar nu zo bijzonder aan is namelijk.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door fietshobbyist »

Al is het geen antwoord de vraag, wel een goed moment om eens een sluimerende stelling te uiten:
Het wordt sta-fiets genoemd - wie het ook bedacht moge hebben - maar het lijkt me dat het vooral bedoeld was om met het been binnendoor op en af te kunnen stappen, in plaats van over het zadel heen. Wel zo makkelijk met een zware last voorop.
Sta-fiets, twijfelachtig; op mijn eigen fiets kan ik wel gewoon staan, over de horizontale framebuis heen.
De bovenbuis van transportfietsen met dubbele stang is, dacht ik, dan nog meestal wat lager dan die van een gewone fiets.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Werner schreef: 5 mar 2021, 15.59 Al is het geen antwoord de vraag, wel een goed moment om eens een sluimerende stelling te uiten:
Het wordt sta-fiets genoemd - wie het ook bedacht moge hebben - maar het lijkt me dat het vooral bedoeld was om met het been binnendoor op en af te kunnen stappen, in plaats van over het zadel heen. Wel zo makkelijk met een zware last voorop.
Sta-fiets, twijfelachtig; op mijn eigen fiets kan ik wel gewoon staan, over de horizontale framebuis heen.
De bovenbuis van transportfietsen met dubbele stang is, dacht ik, dan nog meestal wat lager dan die van een gewone fiets.
De uitleg erover geeft Magneet in het octrooi:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ervaar zelf het probleem niet zoals ze daar omschrijven. Ik kan prima op en afstappen met een normale transportfiets, ook met kind achterop :) Ik vind een normaal frame eigenlijk praktischer, met name bij het opstappen om weg te rijden, omdat ik met mijn been tegen de bovenbuis leun om hem in balans te houden. Zeker met een zwaar beladen fiets is dat wel zo fijn. Bij mijn stafiets kan ik hem alleen met mijn stuur in balans houden voor ik op het zadel zit, wat wat minder stabiel is.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Empo's bijgebouw »

JasperA schreef: 5 mar 2021, 15.03 Leuk! Meteen even doorheen geklikt. Zeker een bepaalde aantrekkingskracht deze kruisframe transportfietsen. Maar pas op; what you focus on expands... :lol:

Ik zou ook wel eens zo’n overzicht willen zien van oude Gazelle’s. Geen idee wat daar nu zo bijzonder aan is namelijk.
pffff dan heb je wel 30 paginas nodig :lol: :lol:
maar wel een idee bijvoorbeeld jaren 30 of ouder te maken
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

appie's schreef: 5 mar 2021, 20.17
JasperA schreef: 5 mar 2021, 15.03 Leuk! Meteen even doorheen geklikt. Zeker een bepaalde aantrekkingskracht deze kruisframe transportfietsen. Maar pas op; what you focus on expands... :lol:

Ik zou ook wel eens zo’n overzicht willen zien van oude Gazelle’s. Geen idee wat daar nu zo bijzonder aan is namelijk.
pffff dan heb je wel 30 paginas nodig :lol: :lol:
maar wel een idee bijvoorbeeld jaren 30 of ouder te maken
Alleen al aan transportfietsen :) Zo ongeveer de helft van alle overgebleven transportfietsen zijn Gazelle's, de meeste ervan jaren '50 exemplaren. Maar een overzicht aan overgebleven Gazelle's (toer en transport) van voor 1930 zou wel interessant zijn. Er zijn er nog best wel wat van, inclusief interessante vroege exemplaren.
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door fietshobbyist »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 5 mar 2021, 16.11 Ik vind een normaal frame eigenlijk praktischer, met name bij het opstappen om weg te rijden, omdat ik met mijn been tegen de bovenbuis leun om hem in balans te houden. Zeker met een zwaar beladen fiets is dat wel zo fijn. Bij mijn stafiets kan ik hem alleen met mijn stuur in balans houden voor ik op het zadel zit, wat wat minder stabiel is.
Ah, mijn stelling bleek dus te kloppen! Maar in de praktijk blijkt het in de marketingpraat gepropageerde voordeel van een sta-fiets frame dus eerder een nadeel ...
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

In mijn ervaring. Anderen hebben daar wellicht een andere mening over. In ieder geval verdwijnen de kruisframes weer na de oorlog. Germaan had ze nog in de jaren '50, maar de andere merken waren ermee gestopt. Bij Magneet was een reden dat ze het patent kwijt waren geraakt in de oorlog.
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 384
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Loopt spaak »

Ik heb ook een paar kruisframes en het is inderdaad zo dat de voordelen helemaal niet zo heel groot zijn....
Maar...
Ze zijn wel heel mooi en ze fietsen super.
En @ jeroen,
Leuk dat je dit bij elkaar heb verzameld

👍👍
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Overzicht kruisframe transportfietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Loopt spaak schreef: 6 mar 2021, 21.38 Ik heb ook een paar kruisframes en het is inderdaad zo dat de voordelen helemaal niet zo heel groot zijn....
Maar...
Ze zijn wel heel mooi en ze fietsen super.
En @ jeroen,
Leuk dat je dit bij elkaar heb verzameld

👍👍
En voor ons als verzamelaars is het een leuke afwisseling tussen de vele exemplaren met dubbele bovenbuis. En dat ze niet zo makkelijk te vinden zijn maakt het ook weer een uitdaging :)
Plaats reactie