phoenix of niet

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
chinees
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mar 2021, 22.16

phoenix of niet

Bericht door chinees »

Hallo, dit is de eerste keer dat ik op het forum kom, ik heb namelijk een oude fiets gekocht en wel een phoenix, het ketting wiel is voorzien van de naam phoenix, echter op de stang staat : made in china, alle transfers zijn in het chinees. het framenummer is X 69955. Mij is verteld dat er maar 2 van zijn gemaakt, deze fiets zou tijdens de verhuizing van de phoenix fabriek gestolen zijn rond 1943. verder zou de fiets zijn opgeslagen in een boerenschuur om inbeslagname van de duitser tijdens de oorlog te voorkomen. geschatte bouwjaar is mij verteld rond 1938. wie kan me hier meer over vertellen.
Laatst gewijzigd door chinees op 7 mar 2021, 08.23, 1 keer totaal gewijzigd.
Beau-Velo
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: phoenix of niet

Bericht door Beau-Velo »

Volgens mij maken ze in China niks 2x maar minimaal 2 miljard maal.
Volgens je frame nummer zit je al bijna aan 70000 en dan nog een Z ervoor. Wie weet zijn ze bij A begonnen.
Ik zag laatst zo’n Phoenix op Marktplaats staan. Dat was een echte Chinese kopie van een vooroorlogse Engelse fiets.
Die worden daar nog steeds gemaakt. India en Pakistan zijn ook gek op dit model fiets.
Heel retro maar meestal van bar slechte kwaliteit met zelfs papieren transfers erop. Niet door de regen dus.
Ik hoop dat je je niet miskocht hebt.of er in ieder geval blij mee bent.
Maar ik geloof niet dat er enig verwantschap is met onze Friese Phoenix. Heb ook wel eens een Franse Gazelle (geen geïmporteerde) fiets gezien.
Maar plaats eens een foto van je fiets.
Als je geniet van je oldtimer is belangrijker als dat er maar twee van zijn of een Fongers van het eerste uur is.
chinees
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mar 2021, 22.16

Re: phoenix of niet

Bericht door chinees »

Heb enkele foto's bijgevoegd
Bijlagen
IMG_20210307_082707.jpg
IMG_20210307_082842.jpg
IMG_20210307_082826.jpg
IMG_20210307_082746.jpg
IMG_20210307_082720.jpg
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: phoenix of niet

Bericht door rowejon »

Hi,
Meer detail fotos van de balhhoofdplaat & transfers zal hulpen om iets erover te zeggen
Gr
Jon
chinees
Berichten: 9
Lid geworden op: 6 mar 2021, 22.16

Re: phoenix of niet

Bericht door chinees »

foto's van tranfers en balhoofdplaatjeAfbeelding
Bijlagen
achterspatbord
achterspatbord
buis van trapas naar stuur
buis van trapas naar stuur
zadelbuis
zadelbuis
transfer op de stang
transfer op de stang
balhoofdplaatje
balhoofdplaatje
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: phoenix of niet

Bericht door de rode »

dat dus :roll:
Snuf de hond verhalen gecombineerd met keiharde leugens van de verkopende partij :oops: ; hij had er ook nog bij kunnen vertellen dat Reinier Paping er de elfstedentocht in 1963 mee uitgereden had ;) maar al doende leert men , als je er zelf maar blij mee bent
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: phoenix of niet

Bericht door Bandenplakker »

Dag chinees,

Dat 'ie er zo oud uitziet is meer het gevolg van de (...)kwaliteit van het lakwerk dan van het aantal jaren dat 'ie oud is.
Ik herinner mij vergelijkbare fietsen die een tijdje te koop zijn geweest bij de Kwantum(hallen) met een opvallend :!: lage prijs; die heetten 'Flying Pigeon'.

Niettemin: als je hem goed opknapt en bijhoudt, kan hij best lekker (blijven) rijden.

Veel plezier ermee!

Dirk
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: phoenix of niet

Bericht door Coleine »

Ondanks dat de fiets Chinees is en de kwaliteit slecht schijnt te zijn, heeft de fiets wel een bepaalde uitstraling die ik kan waarderen; licht kitscherig, maar wel leuk gedaan en de typische Engelse fiets wordt geëerd en men gaf er toch een eigen draai aan met die beschilderingen op de zadelbuis.

Chinese uitbundigheid.
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: phoenix of niet

Bericht door tdebruin »

chinees schreef: 6 mar 2021, 22.27 ... Mij is verteld dat er maar 2 van zijn gemaakt, deze fiets zou tijdens de verhuizing van de phoenix fabriek gestolen zijn rond 1943. verder zou de fiets zijn opgeslagen in een boerenschuur om inbeslagname van de duitser tijdens de oorlog te voorkomen. geschatte bouwjaar is mij verteld rond 1938. ...
Duidelijk een volslagen broodje aap verhaal. Verzinsels kunnen soms grappig zijn maar in deze tijden van "fake-news" en "pizza-gate" vind ik het zelf erg moeilijk om daar de lol van in te zien. Ik hoop in ieder geval dat je geen serieus bedrag voor die fiets betaald hebt. Zolang je er maar een habbekrats aan hebt uitgegeven, kan je denken dat het een grappig manier is om opgelicht te worden: je hebt tenslote toch een fiets aan overgehouden, en een leuk verhaal om te vertellen.

Evenwel welkom op het forum!
Floris91
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: phoenix of niet

Bericht door Floris91 »

Grappige fiets! Niet echt een Phoenix. Ik had ook contact met de verkoper opgenomen. Zijn verhaal was alsvolgt :?

"Vanmorgen heeft iemand van het Velorama fietsmuseum in Nijmegen gereageerd en zij hebben deze fiets nagetrokken
Van deze fiets zijn er maar twee gemaakt in 1928 een voor een lid van een keizerlijke familie in China als cado. en een voor de showroom van de fabriek.
Deze fiets is destijds ...tijdens een verhuizing verdwenen en nooit meer teruggevonden.
Vandaar de Chinese tekens op die fiets.
Velorama wilde graag nog meer foto,s zien en heb zojuist telefoon gekregen ,ze komen hem morgevroeg ophalen .
Dus ik vind het van de andere kant niet erg dat u deze fiets niet koopt .
Zo komt hij toch nog op de goede plaats terecht." 🤔🤔

Hopelijk heb je er niet te veel voor betaald voor deze pretentieus gepresenteerde doch karakteristieke fiets.

Welkom bij de club!
Plaats reactie