Martin stelt zich voor

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
martin72
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2020, 11.01

Martin stelt zich voor

Bericht door martin72 »

Ik ben Martin, 50 jaar en woon op de Utrechtse Heuvelrug. Ik ben paar maanden geleden lid van de vereniging geworden omdat ik altijd fietsen als hobby heb gehad maar sinds een tijdje de oldtimer fietsen steeds leuker ben gaan vinden. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken en sinds dit weekend heb ik dan eindelijk mijn (eerste) oldtimer fiets opgehaald. Ik zeg eerste want ik denk dat er nog wel eentje zal volgen :)
Het is een Gazelle Sport uit 1954 met aluminium velgen, trommelremmen en Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf.
Ik ben vandaag begonnen met wat poetswerk en dan kom je vanzelf wat dingen tegen:
De bel ontbreekt en het Gazelle embleem op het voorspatbord. Weet iemand of er (web)winkels zijn waar je dit soort onderdelen zou kunnen kopen?
Ook de banden zijn slecht, ik zou wel advies kunnen gebruiken over de type banden die vandaag de dag verkrijgbaar zijn en als een goed alternatief kunnen dienen voor deze fiets.
De ophangbeugeltjes van het voor- en achterspatbord zijn afgebroken, zijn dit soort beugeltjes nog verkrijgbaar?
Uiteraard houd ik de fiets zo origineel mogelijk, de lak is nog best mooi op wat beschadigingen na.
20210307_171947.jpg
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door Coleine »

Hallo Marin,

Welkom bij de vereniging!

Dat lijkt me een leuke vroege sportfiets.

"Bikes to remember" heeft een site waarop ze antieke fietsonderdelen verkopen. Gazelle balhoofdplaatjes moeten er zeker tussen zitten. Ik heb wisselende ervaringen met de winkel, ze hebben mooie spullen al zijn ze flink aan de prijs en ze sturen niet altijd wat je bestelt.

Succes!

groet, Colin
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door rowejon »

Hi,
"Bikes to remember" zit in den Bosch, dus misschien niet zo ver weg.
https://bikestoremember.nl
Ik heb goede ervaring.
Gr
Jon
martin72
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2020, 11.01

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door martin72 »

Bedankt voor de tip, de maat van de buitenbanden van de fiets is 37-622. Ik zie dat deze webshop helaas alleen witte banden heeft zonder reflectie. Ik denk zelf dat cremekleurige banden mooier staan bij de fiets. Ik ben benieuwd wat andere mensen kiezen bij de oude fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

martin72 schreef: 8 mar 2021, 08.21 Bedankt voor de tip, de maat van de buitenbanden van de fiets is 37-622. Ik zie dat deze webshop helaas alleen witte banden heeft zonder reflectie. Ik denk zelf dat cremekleurige banden mooier staan bij de fiets. Ik ben benieuwd wat andere mensen kiezen bij de oude fietsen.
Ik heb ze zelf niet gebruikt, maar deze zouden passen:
https://www.internet-bikes.com/436520-c ... 37-622-rs/
Die hebben wel reflectie, maar nog wel een wat meer klassiek profiel.
martin72
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2020, 11.01

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door martin72 »

De kleur van deze band en het profiel past beter bij deze fiets, ik heb hem nog goedkoper gevonden: https://www.fietsonline.com/continental ... reme.html?
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door fietshobbyist »

Al heb ik er geen aandelen: Schwalbe heeft een breed assortiment banden. Ook white-walls, brown-walls en creme-walls maar als ik me goed herinner moet daarbij wel goed worden gelet op welke maat precies in welke kleur leverbaar is en met of zonder reflectie.
37-622 is in ieder geval een heel courante maat.
Ik zou voor jouw zwarte fiets zelf kiezen voor zwarte banden of eventueel brown-walls; bruine zijkanten/zwart loopvlak, omdat je zadel bruin is.
Overigens, mooi voorspatbord! Met, zoals mijn neefje het ooit noemde: een wrede punt.

Nog iets anders - waarvoor we niet onmiddelijk hoeven te weten wat voor postuur je hebt, maar de strop van het zadel zou ook naar de voorkant van de buis gedraaid kunnen worden.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door rowejon »

Hi,
"De kleur van deze band en het profiel past beter bij deze fiets"
Ook zonder reflectie
https://www.bikester.nl/continental-rid ... 08254.html
Gr
Jon
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door Bandenplakker »

Dag Martin72,

Welkom bij de club!

Sommige handelaren noemen creme banden 'wit', dus misschien is het hetzelfde.

Even flauw doen:
Het hebben van zijreflectie (op de band of in het wiel) is verplicht, dus een agent met een heel slecht humeur mAg je dan een bekeuring geven.
Diezelfde verplichting geldt voor de achterreflector.

Veel succes!

Dirk
martin72
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 okt 2020, 11.01

Re: Martin stelt zich voor

Bericht door martin72 »

Beste Dirk, ik heb de Continental banden zonder reflectie besteld bij Bikester, zoals hier werd aangegeven in de kleur creme, ik vind de band zonder reflectie meer bij de fiets passen en de achterreflector heb ik er ook al afgeschroefd.
Plaats reactie