Binnenbanden met korte ventielen

Fongers1952
Berichten: 716
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb voor verschillende fietsen nieuwe banden nodig. Ik vind echter die binnenbanden met lange ventielen (40 mm plus) niet staan op oude fietsen. Nu heb ik geloof ik bij Giga Bikes in Tilburg banden kunnen vinden in de maat 28 x 1 1/2 en 26 x 1 3/8 met ventiellengte 25 à 30 mm

Ik kan echter niet de maat 28 x 1 5/8 x 1 3/8 vinden met kort ventiel. Weet iemand of die nog ergens te koop zijn?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door rowejon »

Hi,
Binnenbanden voor 622 & 635 zijn vaak hetzelfde.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fotomaan »

Ik ben wel eens een band met de maat 26" tegengekomen in een 28" buitenband. Dat was geen enkel probleem.
De maat van een binnenband is een rekbaar begrip. Het is niet voor niets van rubber :P
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Coleine
Berichten: 186
Lid geworden op: 26 jul 2012, 02.39
Locatie: Haarlem

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Coleine »

Fotomaan schreef: 9 mar 2021, 21.48 Ik ben wel eens een band met de maat 26" tegengekomen in een 28" buitenband. Dat was geen enkel probleem.
De maat van een binnenband is een rekbaar begrip. Het is niet voor niets van rubber :P
Ik heb altijd het idee dat de band-wand wat dunner is wanneer je deze in een te groot wiel oppompt; iets dat rekt wordt dunner. :?
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem :ugeek:
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 9 mar 2021, 19.48 Ik heb voor verschillende fietsen nieuwe banden nodig. Ik vind echter die binnenbanden met lange ventielen (40 mm plus) niet staan op oude fietsen. Nu heb ik geloof ik bij Giga Bikes in Tilburg banden kunnen vinden in de maat 28 x 1 1/2 en 26 x 1 3/8 met ventiellengte 25 à 30 mm

Ik kan echter niet de maat 28 x 1 5/8 x 1 3/8 vinden met kort ventiel. Weet iemand of die nog ergens te koop zijn?
kun je een Dunlop ventiel niet gewoon een beetje inkorten?
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1752
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Binnenbanden hebben altijd een groot bereik aan bandenmaten waarvoor ze geschikt zijn. Wat ik echter wel merk, dat als je een relatief dunne binnenband in een dikke buitenband zet (dus aan de grens gaat zitten waarvoor de binnenband nog geschikt is), je buitenband relatief slap aanvoelt bij dezelfde druk. Niet als je hem indrukt, maar als je door de bochten rijdt, dan voel je hem zwabberen. De binnenband staat dan onder hogere spanning om de band op te vullen, waardoor je buitenband minder strak komt te staan. Het is beter om een binnenband te gebruiken waarbij de buitenband in het midden valt van het bereik aan toepassingen van de binnenband. Dan heb je een betere verdeling tussen spanning in de binnen- en buitenband.
EdMondain
Berichten: 205
Lid geworden op: 27 sep 2013, 08.40

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door EdMondain »

Helaas wat lastig op dit moment maar ik vind ze nog wel eens bij de Hema. Dan maak ik wel de doosjes open om te kijken wat voor ventiel er gebruikt is.
Ik dacht even dat ze met de kortere versie gestopt waren maar vorig jaar vond ik er weer een partij.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Fotomaan »

Een ventiel korter zagen is een hachelijke zaak omdat de verdikking in het buisje zijn afsluitende werk dan niet meer kan doen. :o
Ik fiets op dit moment met deze binnenbanden.
Geen last van te veel uitgerekt rubber 8-)
https://www.giga-bikes.nl/m/79602-kenda ... -av-35-mm/
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door Wouter »

Gebruik je deze maat Kenda binnenbanden in 28x1.5 buitenbanden en gaat dat tav maatvoering dan goed?
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Binnenbanden met korte ventielen

Bericht door m-gineering »

Fotomaan schreef: 10 mar 2021, 08.39 Een ventiel korter zagen is een hachelijke zaak omdat de verdikking in het buisje zijn afsluitende werk dan niet meer kan doen. :o
I
Eerst de zitting een beetje dieper boren lijkt me geen heksentour
Bijlagen
ventiel.jpg
/Marten
Plaats reactie