hoe beter remmen met oude transportfiets?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 okt 2015, 10.59
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door Bommel »

Hallo,

Ik ben benieuwd of er creatieve oplossingen zijn die mooi bij een oude (1936) Gazelle transportfiets passen om beter te remmen. Met alleen de F&S terugtraprem achter heb ik al een paar benauwde remacties gehad.

Als ik met mijn zonen fiets en zij remmen, nog niet eens voluit, dan moet ik echt volle bak op mijn terugtraprem staan om even snel stil te staan. Zij hebben modernere remmen en ik snap dat die net wat meer remkracht hebben dus ik zoek ook iets meer.

Dacht zelf aan een Gazelle tandem-trommelrem, 40 spaaks, die ook uit dezelfde periode kwam maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn waar ik nog niet aan heb gedacht.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door m-gineering »

Bommel schreef: 11 mar 2021, 15.06 Hallo,

Ik ben benieuwd of er creatieve oplossingen zijn die mooi bij een oude (1936) Gazelle transportfiets passen om beter te remmen. Met alleen de F&S terugtraprem achter heb ik al een paar benauwde remacties gehad.

Als ik met mijn zonen fiets en zij remmen, nog niet eens voluit, dan moet ik echt volle bak op mijn terugtraprem staan om even snel stil te staan. Zij hebben modernere remmen en ik snap dat die net wat meer remkracht hebben dus ik zoek ook iets meer.

Dacht zelf aan een Gazelle tandem-trommelrem, 40 spaaks, die ook uit dezelfde periode kwam maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn waar ik nog niet aan heb gedacht.
Het is natuurlijk de vraag hoe goed die oude terugtraprem nu nog is, maar een rem op het achterwiel gaat het altijd afleggen tegen een goede rem op het voorwiel. En met een handrem kun je als je pech hebt 3 m eerder beginnen met remmen dan met terugtrappen.
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bommel schreef: 11 mar 2021, 15.06 Hallo,

Ik ben benieuwd of er creatieve oplossingen zijn die mooi bij een oude (1936) Gazelle transportfiets passen om beter te remmen. Met alleen de F&S terugtraprem achter heb ik al een paar benauwde remacties gehad.

Als ik met mijn zonen fiets en zij remmen, nog niet eens voluit, dan moet ik echt volle bak op mijn terugtraprem staan om even snel stil te staan. Zij hebben modernere remmen en ik snap dat die net wat meer remkracht hebben dus ik zoek ook iets meer.

Dacht zelf aan een Gazelle tandem-trommelrem, 40 spaaks, die ook uit dezelfde periode kwam maar ben benieuwd of er nog meer mogelijkheden zijn waar ik nog niet aan heb gedacht.
Het is een kwestie van de rem juist smeren. Ik gebruik dan ook remmantelvet:
https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... -tube-45g/
Een lik daarvan tussen remmantel en huls, en hij remt prima. Voorkom wel dat er ook andere olie daarmee gaat mengen, door spaarzaam te zijn met olie op de andere te smeren delen, want dan remt hij niet veel meer.

Natuurlijk rem je minder met een wiel dan met twee. Dus als met een wiel remmen niet voldoende is, dan moet je ook je voorwiel remmend maken. Maar persoonlijk heb ik dat nooit nodig in het stadsverkeer. Maar mocht je toch sneller willen remmen met twee wielen, dan zou inderdaad een tandem trommelrem op het voorwiel een optie zijn.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 mar 2021, 15.49 Natuurlijk rem je minder met een wiel dan met twee.
je remt minder met een achterwiel dan met een voorwiel. Als je goed remt met je voorwiel kun je zelfs niet met je achterwiel remmen
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 11 mar 2021, 15.56
Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 mar 2021, 15.49 Natuurlijk rem je minder met een wiel dan met twee.
je remt minder met een achterwiel dan met een voorwiel. Als je goed remt met je voorwiel kun je zelfs niet met je achterwiel remmen
Ja, maar dan rem je met je neus op het wegdek.
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 mar 2021, 16.16
m-gineering schreef: 11 mar 2021, 15.56
Jeroen Zuiderwijk schreef: 11 mar 2021, 15.49 Natuurlijk rem je minder met een wiel dan met twee.
je remt minder met een achterwiel dan met een voorwiel. Als je goed remt met je voorwiel kun je zelfs niet met je achterwiel remmen
Ja, maar dan rem je met je neus op het wegdek.
tja, eerst leren fietsen is wel handig
/Marten
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 77
Lid geworden op: 30 okt 2015, 10.59
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door Bommel »

Nu was dat niet helemaal de bedoeling met mijn vraag,

Bedankt voor de infor dat het met een tandem-trommelrem in het voorwiel zou kunnen.

Wat betreft het zo hard remmen dat je over je voorwiel vliegt, dat valt best mee. Als je geleidelijk remt met je voorwiel is de impuls niet voldoende om de massa van je lichaam naar voren te katapulteren. Pas als je voorwiel enorm hard remt in een ruk, dan krijg je te maken me de traagheid van massa die je met de neus op de feiten drukt, of beter gezegd: het wegdek.

Heb met mijn racefiets regelmatig gehad dat ik niet achter remde omdat die dan al supersnel blokkeerde.

Hoedanook, dan gaat mij vraag zijn: heeft iemand of weet iemand een 40-spaaks Gazelle tandem-trommelrem te koop. Ik denk dat die alleen voor de oorlog te koop zijn geweest, dus dat zou mooi passen bij mijn '36-er.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: hoe beter remmen met oude transportfiets?

Bericht door m-gineering »

Bommel schreef: 11 mar 2021, 16.34 Heb met mijn racefiets regelmatig gehad dat ik niet achter remde omdat die dan al supersnel blokkeerde.
Op een doortrapper kun je het verlies van grip van het achterwiel prachtig voelen aankomen. Het is wel zaak om bij hard remmen je met beide armen stevig tegen het stuur af te zetten. De meeste ongelukken ontstaan doordat de fietser zijn/haar fiets inhaalt en er afduikelt, of het voorwiel met een hand dwars voor de fiets drukt.
/Marten
Plaats reactie