Registratie verzameling fietsen

VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Registratie fietsen

In bezit van een aardige partij fietsen wil ik beginnen met een goede registratie. De eerste vraag zijn er vanuit de vereniging standaard formulieren om onze fietsen te registreren? Zo niet wat zijn onderdelen om te beschrijven van de fietsen? Nemen we detailfoto's op? In Exel?
Waarom? Verzamelingen vastleggen, herkomst vastleggen, bijzonderheden vastleggen. Handig bij diefstal, verzekering of taxatie?

Ik ben benieuwd naar de reacties!

Groet,

Jan
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door velofilie »

Hallo Jan,

Ik heb een Excelfile van een Engelse racefiets verzamelaar.
Het mooie is dat je ook kunt zoeken, frames met " Nervex Professional " lugs b.v.
Ik wil die file wel doormailen als je een mailadres doorgeeft.

Groet, Wiel
Laatst gewijzigd door velofilie op 13 mar 2021, 22.37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door JasperA »

Ik zet alles gewoon op dit forum... ;) Dat zorgt meteen voor een duurzame verslaglegging (want het Internet raakt nooit iets kwijt) en ik hoop dat het één en ander in het collectief bewustzijn van oude fietsliefhebbers een plekje krijgt.

En ik heb daarnaast een digitaal archief met foto’s en inderdaad een Excel overzicht met de geschatte waarde van de verzamelde items.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

velofilie,

Ik weet niet hoe het kan maar ik kan geen privéberichten verzenden? Kun je het dok. hier niet delen? Ben benieuwd.

Jasper, ik ben benieuwd naar je kolommen, welke benamingen?

Groet,

Jan
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door velofilie »

Als je een Emailtje naar mij stuurt: wielv@yahoo.nl
stuur ik de excel file als bijlage mee terug.

Groet, Wiel
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Velofilie,

Bericht verzonden.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 969
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door JasperA »

Ik vrees dat het niet spannender is dan <item><aankoopwaarde><waarde><verkopen aan>

Ik zou best een bredere administratie bij willen houden maar heb hiervoor nog geen database beschikbaar.

Heb je misschien interesse in een ‘verzameling-in-kaart-breng’-service? Ik speel namelijk al langere tijd met het idee om dat als dienst aan te bieden. De dienst kan bijvoorbeeld bestaan uit:
1. Professionele foto’s van de verzamelde items
2. Administratie van de verzamelde items
3. Vastlegging/presentatie in een map
4. Taxatie
5. Digitaal beschikbaar stellen middels een website
6. Copywriting van de verhalen achter de items
7. Beschikbaar stellen netwerk voor het vinden of aanbieden van items of diensten
8. Etc.

Zo maar wat ideeën... :-)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Mbt een website is wel al http://www.rijwiel.net/dbase_n.htm. Ik weet alleen niet hoe toegankelijk deze voor derden is en of er een link is met de vereniging?

Inmiddels van Velofilie een exel ontvangen met Engelstalige registratie gericht op met name racefietsen. We zouden dan de kopjes moeten vertalen!

Ik heb inmiddels ook Rijwielnet om advies gevraagd.
VelpArnhem
Berichten: 396
Lid geworden op: 12 mei 2015, 20.45

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door VelpArnhem »

Er zijn wat reacties binnen en ook via de site Rijwielnet.nl, waarvoor dank. Het doel van mijn vraag was eigenlijk wat voor items moeten er in een registratie zitten van een klassieke fiets.

Je zou dan denken aan een Word dok./ formulier per fiets. Hierin zou dan ook zeker het verhaal van de fiets moeten staan (eigenaren, anekdotes etc.).

Daarnaast als je een wat grotere verzameling hebt zou ik graag een Exel document hebben, leek mij het meest overzichtelijk en hoor ik ook veel terug dat dit gebruikt wordt. Hierin zou ik dan standaard een aantal kopjes hebben. Welke kopjes krijg ik nu steeds meer een indruk van.

Ik begrijp dat de vereniging bijzondere fietsen in kaart aan brengen is. Dit zal naar ik aan neem ook gebeuren met een formulier. Wellicht is dit ook iets om te standaardiseren en te delen via de site of via aanvraag?

Zo maar even wat bevindingen en gedachten.

Groet,

Jan
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Registratie verzameling fietsen

Bericht door de rode »

Misschien een rare vraag maar ;waarom zou iemand baat hebben bij registratie vraag ik mezelf af ? Dat is echt iets van deze,,BIG BROTHER,, tijd ...
Plaats reactie