foto`s met Burgers fietsen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

foto`s met Burgers fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

In het regionaal archief Nijmegen is de foto collectie van G.M . Burgers opgenomen.
Geboren in 1862 in Wijchen. Hij richtte in Beuningen een smederij op .Dat was in 1892.
Hij was als hobby fotograaf actief en daar zijn onder andere wat aantrekkelijke foto`s van oude rijwielen van overgebleven.
Hieronder een aantal Burgers rijwielen De foto`s zijn geclassificeerd als publiekelijk domein.
Burgers cardanfiets  G.M.Burgers.jpg
Op deze foto staat de smid zelf met in het kinderzitje een van zijn kinderen neem ik aan.
De foto zou uit 1906 stammen en onmiskenbaar een tweede type Burgers cardan.

De foto hieronder laat links een Burgers herenfiets zien. Op de band is te lezen'' Burgers ENR band''
en de balhoofdtransfer is waarschijnlijk met de wielrenner schuin in beeld. Dat is net niet goed te zien.
De rechter fiets is niet helemaal duidelijk maar heeft in ieder geval een twee versnellingen systeem van Eadie.
Mogelijk is het een Phillips. Daar lijkt het balhoofdplaatje tenminste een beetje op.

twee heren.jpeg
Laatste foto is van vijf jongelui met hun karretjes.
De tweede fiets van links is leesbaar een Burgers en de vierde is een Fongers met waarschijnlijk 26 inch wielen.
vijf kinderen met hun fietsen.jpeg
Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door TheodK »

Wat een prachtige foto's Maarten en erg scherp, waardoor je details kan zien.

De tweede foto is van na 1909. het balhoofdtransfer met Marten Kingma dat daar op te zien is is toen gedeponeerd.
de derde foto is van na 1921. toen werd het transfer met het driehoekige merkje gedeponeerd.

Ik zie op die website dat er veel meer foto's met fietsen zijn , ook mooie met safety's. maar tot nu toe zie ik daar geen merken op. Ik ga daar nog eens rustig naar kijken.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door maartenB »

heel mooi!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Deze fotograaf Burgers heeft inderdaad meer foto`s met fietsen gemaakt.
Safety`s maar er is ook een in 1948 gemaakte foto van hem zelf als oudere man met een solide jaren 30 Gazelle met celluloid bekleed stuur.
Verder wat de man interesseerde of opdracht voor kreeg misschien. Diverse koeien en paarden ,geestelijken en burgemeesters ,families en andere groepen maar bijvoorbeeld foto`s van zijn smederij kon ik niet vinden.
Wat me wel weer opviel is dat ook bij de luxere herenfietsen in de jaren 10-20 vaak geen kettingkasten werden gemonteerd.
Dus niet alleen voor goedkope fietsen waar je het wel van kan voorstellen.
In een andere serie foto`s een Gazelle herenfiets met bandrem en lettertandwiel met een klein metalen revolverframe over de ketting.
Blijkbaar heel normaal toen.
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door TheodK »

ik heb de Burgers van de 2e foto nog even vergeleken met de catalogus van 1910 (toen gebruikte Burgers het transfer met Marten Kingma). Het is waarschijnlijk model "populair". Dat model heeft het Kettingblad dat Burgers later veel gebruikte. De meeste andere modellen uit dit jaar hebben het vroegere kettingblad met de cirkels . Model populair was in dat jaar het goedkoopste model (65 gulden).
Bijlagen
Burgers 1910_0023.jpg
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door m-gineering »

TheodK schreef: 23 mar 2021, 20.34 ik heb de Burgers van de 2e foto nog even vergeleken met de catalogus van 1910 (toen gebruikte Burgers het transfer met Marten Kingma). Het is waarschijnlijk model "populair". Dat model heeft het Kettingblad dat Burgers later veel gebruikte. De meeste andere modellen uit dit jaar hebben het vroegere kettingblad met de cirkels . Model populair was in dat jaar het goedkoopste model (65 gulden).
Ook een prachtig detail, beide fietsen hebben banden met ipv profiel een stevige text. Kan het helaas niet helemaal ontcijferen, maar op de zandwegen van die tijd moeten ze heel wat reclame gemaakt hebben!
/Marten
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door TheodK »

Op de Burgers band staat "Burgers ENR band". Dat is ook aangegeven in de omschrijving in de catalogus van 1910: "banden : Burgers ENR B "
Op de andere fiets staat op de band "Tyre The EM.....?" (verder niet goed leesbaar) zoals maarten al schreef is dit waarschijnlijk een engelse fiets.
ik weet niet hoe lang ze teksten op het loopvlak gezet hebben, later zijn ze teksten toch meer op de zijkant van de band gaan plaatsen?. Dan blijft het ook langer leesbaar.
Maar inderdaad, op een wat vochtige zandweg krijg je natuurlijk wel mooie reclame als je het op het loopvlak zet, zolang de letters niet afgesleten zijn.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door fietser »

Op de band staat het merk "The Empire". Dat was een merk van Klisser & Citroen uit Amsterdam, in 1908 gedeponeerd voor fietsen en fietsonderdelen. Ze handelden in diverse Engelse of Engels klinkende merken. Phillips trouwens niet, al klopt het wat Maarten schreef dat het merkplaatje er enigszins op lijkt maar toch niet helemaal (bij Phillips is de onderkant een rechte, horizontale lijn). Als de band origineel is, kan het fietsmerk dus gewoon The Empire zijn.

De fiets staat trouwens nog op een andere foto die op exact dezelfde plek is genomen maar op een ander tijdstip. En met een andere persoon die de fiets vasthoudt:
Bernhard Burgers in Burgers tuin.jpg
Zoek de verschillen! De bovenbuisschakelaar voor de versnellingsnaaf lijkt hier een paar cm naar achteren te zijn verschoven (misschien andere versnellingskabel gemonteerd?) en waar bij de andere foto op de zadelbuis een verweerd transfer zat lijkt hier een langwerpige plaat op die plek te zijn gemonteerd. Ik denk dat deze foto een paar jaar later is genomen.

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah dat is goed gevonden Fietser. Was ik nooit achter gekomen.
De zelfde fiets in de tweede situatie was me ook al wat ''vermoeider'' over gekomen.
Zou inderdaad wel eens wat later kunnen zijn geweest.

Geen kettingkast past ook wel weer bij die Burgers catalogus pagina. Er moest flink voor bij betaald worden op dat type fiets.
Trouwens alles wat je nog meer er op wilde. Blijkbaar een scherp geprijsd model.

Groeten,
Maarten
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: foto`s met Burgers fietsen

Bericht door ReinvB »

De fongers van het jongetje met het matrozenpak is een damesfiets of niet ? ( of het kindje in het matrozenpak is een meisje, daar kom je nu niet meer achter natuurlijk )
Plaats reactie