Restauratie 'Barzoi' Transportfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Restauratie 'Barzoi' Transportfiets

Bericht door StalenRos51 »

Hallo,

Hier mijn Restauratie van mijn Barzoi Transportfiets waar ik mee begonnen ben.
De fiets is op dit moment geheel gedemonteerd.
IMG_20210326_165125045.jpg
De komende periode ga ik de fiets weer opbouwen.

Maar ik heb een vraag.

op het achterspatbord zitten drie gaten (hart op hart gemeten 41mm):
IMG_20210326_153016810.jpg
Het middelste gat is er ooit denk ik waarschijnlijk op een maandag in gezet/geslagen of zo want die zit niet in het midden helaas.
De vraag, waar dienen die twee buitenste gaatjes voor? is dat voor de draad?
Dan zijn het wel grote gaten of hoort hier een lampje op wat aan de achterkant twee bevestigingspunten heeft.
Ik zag zoiets op mp staan, dat lampje had een soort van V profiel aan de achterkant wat op twee plaatsen vast gezet kon worden op het spatbord.

Als die twee buitenste gaten er origineel niet in horen, (ziet er wel origineel uit) dan kan ik de gaten misschien ook wel dicht maken en er weer netjes 1 gaatje in het midden maken.

Het achter lampje wat op de fiets zat/zit is er één van Peerless.

IMG_20210326_162420255.jpg
Zou dat origineel op de fiets horen?
De koplamp is van het merk Fako en dynamo van het merk Nomad London dus geen geheel.

Maar zoals ik al schreef in het mijn topic van de Gazelle A omafiets zou ik het lampje daar ook kunnen zetten want de rest is daar op ook van Peerless.
Laatst gewijzigd door StalenRos51 op 28 mar 2021, 11.27, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg, StalenRos51
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door TheodK »

Leuk een Barzoi transport fiets. Ik heb in Het Rijwiel van 2019/1 een artikel geschreven over dit merk uit Zwolle.
Zit er een balhoofdplaatje op? wil je dan een foto plaatsen? en wat is het framenummer?. Wat voor naven zitten er in de wielen? zijn die te dateren?

Dat achterspatbord: Mogelijk is de spatbordbeugel een keer naar onderen verplaatst , wellicht om er een achterlicht op te zetten. Onder de drie gaten zie ik ook twee gaten zitten voor een spatbordbeugel.
Ik denk dat fiets oorspronkelijk zonder verlichting is geleverd en dat wat er nu op zit veel later is toegevoegd.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door StalenRos51 »

@ Theo,

Leuk dat u heeft gereageerd op mijn topic,
Toen ik de fiets op marktplaats de zag staan, zat er achterop het spatbord een logo van Barzoi, dat was wat o.a. mijn aandacht trok, Ik kende het merk Barzoi niet en ik vond de staat van de fiets er goed uit zien.
Uit nieuwsgierigheid ben ik toen gaan zoeken op internet over Barzoi fietsen en toen kwam ik bij dit forum uit en vond ik uw stukje met een vraag over Barzoi rijwielen.

Toen ik de fiets had aangeschaft heb ik mij hier aangemeld voorgesteld en in mijn tweede post een beschrijving van de transportfiets gegeven:
Ik heb, denk ik, dit waarschijnlijk verkeerd geplaatst. Ik heb in dat topic nog geen reactie gekregen. Deze staat bij Transportfietsen onder topic:

https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... =44&t=7392

En in het topic zoals ik daar begin, had dat misschien onder het onderwerp:
welk merk bouwjaar is dit? gemoeten.
Ik dacht, dat ik vragen en onderwerpen met betrekking tot transportfietsen alleen in het onderwerp transportfietsen moest stellen.
Vandaar dat ik daarin begonnen was.
Misschien kan dus het bovenstaande topic verplaatst worden?

Al met al, weet ik dus nog niet zeker of Barzoi transportfietsen heeft gemaakt en of deze transportfiets een echte Barzoi is.
Ik zou het erg mooi vinden als dat wel zo zou zijn natuurlijk.

Op het balhoofd zat dus geen Barzoi logo zichtbaar en er zitten of hebben ook geen gaatjes gezeten.
Het enige aanknopingspunt is het logo achterop en misschien het framenummer.
Verder geen transfers. De fiets is ooit overgeverfd.

Misschien kunt u voor mij in de prijscourant 1939-1940 nakijken of Barzoi transportfietsen maakte en of mijn fiets er de kenmerken van heeft.
Balhoofd bestaat bijvoorbeeld uit één geheel geen meerdere lugs dat zie je niet zo vaak.
Ook zit de onderste tweede horizontale buis niet direct boven de onderste schuine buis aangesloten in een directe v vorm wat je vaak ziet.
Bij mijn fiets zitten deze delen iets uit elkaar.

Balhoofd.jpg

De achternaaf is: van FenS torpedo en is gedateerd op 1951 (binnenwerk ook)
Voornaaf: hub CoLtd nummer 1 transport made in England (geen jaartal)

Misschien is het frame zelf wel ouder.

Ik heb veder helaas nergens jaartallen kunnen ontdekken op bv:
trapas / cups, rechter crank, voorvork en stuurpen.

Hoor het graag ben benieuwd.
Mvg, StalenRos51
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 381
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Locatie: Veluwe

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door Loopt spaak »

Wat ook kan zijn is dat je een achterlamp met twee bouten eraan op zat.
Zie foto
Bijlagen
7CC1891B-D747-450A-AE45-6A4BAE3F0408.jpeg
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door TheodK »

De firma Troostwijk had in 1939 behalve Barzoi ook nog de merken Is.T.Z. Schot en Maunico. In de prijscourant van 1939 staat dat die merken ook als Transport werden geleverd.
Ik heb zelf nog een damesfiets gehad met een transfer van het merk "Royal" waar zowel een spatbordplaatje als een stuur met de naam Barzoi op zat. Blijkbaar was dat een goedkopere fiets die Troostwijk met een fantasiemerk verkocht. maar op die goedkopere merken zette hij wel een spatbordplaatje van Barzoi.
Omdat jouw fiets geen gaatjes van een balhoofdplaatje heeft is het dus goed mogelijk dat jouw fiets wel van de firma Troostwijk kwam maar oorspronkelijk een transfer heeft gehad van waarschijnlijk een van de B merken van Troostwijk.
Ik heb trouwens toen ik in 1983 pas in Zwolle woonde een transport fiets gekocht met op het balhoofd een transfer van Barzoi. toen wist ik niet dat dit merk uit Zwolle kwam en ik heb die fiets weer verkocht. later heb ik nooit meer een transfer van Barzoi gezien. jammergenoeg heb ik daar toen geen foto van gemaakt (digitaal was er nog niet). Het kan zijn dat dit een ouder model was nog van de tijd dat het merk van Dijkstra was.

Troostwijk maakte zelf geen frames maar kocht die in. Ik weet niet van welke fabriek. Wwat is het framenummer van jouw fiets? wil je daar een foto van plaatsen? Dat balhoofd is inderdaad wel apart. Wellicht weet Jeroen of Fietser welke fabrieken dit model gemaakt hebben?

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door StalenRos51 »

@ loopt spaak,
Loopt spaak schreef: 27 mar 2021, 16.54 Wat ook kan zijn is dat je een achterlamp met twee bouten eraan op zat.
Zie foto
Die bevestiging lijkt er iid veel op.
Weet je toevallig wat voor merk achterlicht dat is en wat de hart op hart maat is van die boutjes?
Bij die van mij is dat hart op hart 41mm.

@ Theo,

Fijn dat het toch een Barzoi kan zijn, daar ben ik erg blij om.
Er zijn volgens mij niet veel Barzoi transportfietsen over gebleven in Nederland en hier op het forum is er volgens mij op deze na nog geen ander.
Misschien is dit ook wel een ouder model uit de tijd van Dijkstra.
Ook omdat het balhoofd uit één geheel is en dit wel eens voor kwam bij de wat oudere modellen.
Soms zat daar dan een gaatje in voor een stuurslotje maar dat is hier niet te vinden.

Hier een foto van het framenummer, dit staat op de linkerkant van de bovenste zadelbuis lug.

Framnummer 51168.jpg
Staan er in de prijscourant van 1939-1940 ook afbeeldingen van transportfietsen van Barzoi?

Hieronder het logo:
Barzoi Logo.jpg


Ik hoop iid, dat Jeroen of Fietser antwoord kunnen geven welke fabriek(en) dit model frame gemaakt hebben en hoe oud het is.
Mvg, StalenRos51
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door TheodK »

Dat Spatbordplaatje is van de tijd van Troostwijk. Omdat er een naaf van 1951 in zit lijkt het me zeer waarschijnlijk dat de fiets van 1951 is. Toen was Troostwijk nog actief.
Het framenummer lijkt me zo 51168 ? Maar het is slecht te lezen. De foto niet helmaal scherp en de verf zit er deels nog op. Kijk zelf nog eens goed eventueel wat bijschuren? Het is wel belangrijk om dat goed af te lezen. Wellicht is er dan een match te maken met framenummers uit het jaar 1951. + andere kenmerken zoals het balhoofd.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het gladde balhoofd komt bij transportfietsen met name voor tot circa 1930. Uitzonderingen hierin zijn Juncker nog tot eind jaren '30, en Fongers nog tot na de oorlog. Die twee merken zijn het in ieder geval zeker niet. Verder aangezien de fiets al eens eerder gerestaureerd is, valt er niets meer te zeggen over wat nog origineel is en wat niet. Los van wat er tijdens het gebruiksleven allemaal al aan vervangen is, kan de fiets tijdens restauratie uit onderdelen van vele fietsen zijn samengebouwd. Het Barzoi plaatje zat dan ook erop gelijmd, en er zat ook een Gazelle balhoofdplaatje op. Degene die hem voorheen heeft gerestaureerd is dus in ieder geval creatief geweest met merken aanbrengen. Om die reden, en omdat er duizenden merken zijn die het mogelijk geweest zou kunnen zijn zou ik er geen merk aan durven koppelen. Natuurlijk moet dat Barzoi plaatje ergens vandaan komen, dus er is wel een kans dat die er oorspronkelijk op heeft gezeten.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Restauratie Barzoi Transportfiets

Bericht door de rode »

het achterlicht is van het merk BAKEN
Gebruikersavatar
StalenRos51
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 feb 2021, 12.48

Re: Restauratie 'Barzoi' Transportfiets

Bericht door StalenRos51 »

Onderwerp titel heb ik even aangepast naar:

Barzoi tussen aanhalingstekens.

Grote kans dat het dus helaas geen Barzoi fiets is.
Ik vind het een mooi logo en plaats het daarom toch maar op mijn fiets.
Mvg, StalenRos51
Plaats reactie