Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Voor alle off-topic zaken.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door fietser »

Vanochtend was er een fiets-item op de radio: een oud-fietsenmaker vertelde wat er mis is met moderne fietsen, zie
https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/ ... aat-teloor
Het verhaal kwam helaas niet helemaal goed uit de verf, ook omdat de presentatoren hun gast te vaak onderbraken, en er is ook niet álles slecht aan de nieuwe fietsen. Daarnaast heeft hij het over een instabiel rijdende fiets als je zo'n kantelbare stuurpen helemaal omhoog zet. Ik weet niet of dat nou echt zo'n probleem is.

Maar meneer heeft voor de rest zeker een punt: minder ontspannen zithouding, teveel extra's die de fiets vooral duurder en zwaarder maken maar in verhouding niet beter en het meelopen met de mode in plaats van nuchter kijken of zo'n nieuw model wel echt is wat je nodig hebt. Om over de onzin achter het aandeel van pakweg 50% e-bikes aan de verkoopcijfers nog maar te zwijgen.

Groeten,
fietser
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door rowejon »

Hi
"als je zo'n kantelbare stuurpen helemaal omhoog zet"
Eigenlijk niet anders dan
stuurpen.jpg
stuurpen.jpg (10.84 KiB) 2735 keer bekeken
Voor iemand zonder auto is een e-bike heel handig. Ik heb een 2de hands Gazelle voor de gedwongen ritten wanner ik wil eigenlijk niet naar buiten. Mijn dagelijks fiets is een 1962 Fongers dames fiets. De zithouding is voor mij veel beter.

Ik denk dat de grootste probleem is dat de meeste mensen onderhouden zijn fiets nooit. Een fiets is nu een weggooi artikel.
Gr
Jon
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb weinig met nieuwe fietsen. Ik vind ze vaak te hoekig met vierkante buizen, ik vind de lasrupsen lelijk en die donkere matte kleuren vind ik ook niet mooi.
Verder zijn ze een nachtmerrie om te repareren, tenminste de modellen met hydraulische schijfremmen en/of verende voorvorken.
En 8 + versnellingen heb ik niet nodig. Geef mij maar 3 SA versnellingen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Bandenplakker
Berichten: 512
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door Bandenplakker »

Zijn opmerkingen zijn me uit het hart gegrepen. Veel van mijn klanten met fietsen van meer dan 15 jaar oud -die niet weten waarom- vinden die fietsen zo prettig rijden. Ik leg ze dan uit dat komt omdat het een 'luie' fiets is met een ontspannen (was het nu groter of juist kleiner?) balhoofdhoek. Anders gezegd: meer 'achterover'.

Dirk
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door m-gineering »

Fongers1952 schreef: 27 mar 2021, 17.13 Ik heb weinig met nieuwe fietsen. Ik vind ze vaak te hoekig met vierkante buizen, ik vind de lasrupsen lelijk en die donkere matte kleuren vind ik ook niet mooi.
Verder zijn ze een nachtmerrie om te repareren, tenminste de modellen met hydraulische schijfremmen en/of verende voorvorken.
En 8 + versnellingen heb ik niet nodig. Geef mij maar 3 SA versnellingen.
De typische Sa 3v naaf is ook niet alles, het verhaal gaat dat die zo'n veel te grote spreiding heeft omdat de Nederlandse verkopers (de belangrijkste markt op een gegeven moment) MEER veel beter vonden om te verkopen. (er waren ook naven met een kleiner bereik) En meer versnellingen in de naaf gaat doorgaans ook niet gepaard met kleinere stapppen. Less is more in een fiets, en als je een oude fiets hebt zal die meestal nog simpel zijn en zonder plusbanden, rollerbrakes en andere toeters en bellen die alleen wegen en meer weerstand opleveren.
Als er zo'n Chinese verende vork in moet, zit je vast aan de typische sprong van die dingen, en moet je naar een steilere balhoofdshoek. Ze zijn gelukkig onderhoudsvrij, want te goedkoop om aan te sleutelen ;)

Hydrauliek hoeft ook geen probleem te zijn, zolang de onderdelen maar leverbaar zijn. Die ga je idd wel nodig hebben. Er zijn alleen spullen die zo slecht ontworpen zijn dat je ze maar moeizaam ontlucht krijgt, maar dat is bij auto's niet anders. De nachtmerrie is meer iets voor de klant, als die de rekening gepresenteerd krijgt ;)
/Marten
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door fietshobbyist »

Bandenplakker schreef: 29 mar 2021, 12.23 -die niet weten waarom-
Om ook eens even wat uit het hart te grijpen:
Waarom? Door de naafdynamo's, die tegenwoordig in voorwielen zitten?

In 2019 'overkwam' me zo een fiets, uit 2010 - mijn eerste kennismaking met zo een dynamo.
Sinds enige jaren heb ik - dankzij een Oude Fietser - de gewoonte om altijd aan fietswielen te draaien, om te kijken hoe het loopt.
En dat ik verrast was toen ik aan zo een wiel-met-naafdynamo draaide! Het is trouwens ook nog eens een lomp zwaar ding.
Inmiddels is dat wiel omgespaakt.
Daarvóór heb ik nog wel een filmpje gemaakt, waarbij ik één keer een Primarius ~1950 voorwiel - met nieuw vet - een flinke draai om zijn as geef en vervolgens dat los voorwiel met zo een naafdynamo. Dat wiel stondt na ongeveer 10 seconden stil waarna ik het opnieuw opslingerde - en nog eens en nog eens en nog eens en nog eens en nog eens, tot 15 keer, tot ik er genoeg van kreeg. De as is met de vingers zelfs moeilijk rond te draaien ...
Daarna bleef het Primariuswiel nog een hele tijd doordraaien en het kwam pas tot stilstand na ... 12 minuten!
theodorus
Berichten: 396
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door theodorus »

Is dat niet appels met peren vergelijken Werner
Als een goed vergelijk wilt maken , moet je een kwaliteit band dynamo tegen je Primarius wiel laten draaien.
en dan nog eens de test doen , dan heb je een eerlijk vergelijk wat hebben beide wielen een dynamo mee te draaien.
Ik durf te beweren dat een goede naafdynamo bv van het merk Son of Shimano XT stukken lichter draaien dan iedere traditionele band dynamo.
En ze gaan veel langer mee . En niet geheel onbelangrijk ze geven een veel hoger rendement .dus veel meer licht opbrengst.
tot slot .De meest licht lopende fiets blijft een goede kwaliteit fiets met derailleur versnelling en batterij verlichting. daar kan echt geen ander tegen op.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door rowejon »

Hi,
De probleem met een naaf dynamo is dat het draait continu, ook midden van de dag waneer je heb het helemaal niet nodig.
Gr
Jon
fietshobbyist
Berichten: 640
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door fietshobbyist »

rowejon schreef: 29 mar 2021, 15.29 draait continu
Dát is het. En hoeveel procent van de fietstijd of fietskilometers, zou de gemiddelde Nederlander in het donker fietsen?
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Nederlandse fietscultuur versus moderne fietsen

Bericht door m-gineering »

Werner schreef: 29 mar 2021, 15.44
rowejon schreef: 29 mar 2021, 15.29 draait continu
Dát is het. En hoeveel procent van de fietstijd of fietskilometers, zou de gemiddelde Nederlander in het donker fietsen?
Met zo'n redenering kun je de remmen er ook wel afschroeven!

Even mijn SON pet opzetten.

Een goede -gewone- naaf geeft ongeveer een half Watt weerstand bij 30 km/h, maak je daar een goede naafdynamo van wordt het bij licht uit ca 1 Watt. Dat is ongeveer het verschil van 20 cm extra klimmen op een kilometer. Er zijn uiteraard ook slechte naafdynamo's, en dan ga je ook bij licht uit het verschil wel merken. Sommige zijn zelfs zo slecht dat ze lichter lopen bij licht aan!

Draaien aan de as is geen indicatie van zwaar lopen, omdat je tegen de magneten induwt en de zet mee negeert. Een realistisch beeld krijg je pas als de as vastzit, bv in een voorvork. Dan kan de magnetische zet mee over het dode punt ook zijn werk doen en heffen de magneetkrachten elkaar zo goed als op. Als het wiel in orde is zie je dat het wiel langzaam uitbolt, totdat het zo langzaam draait dat het niet meer over de magneetkrachten heen komt, en nog een paar keer heen en weer pendelt
/Marten
Plaats reactie