Ratel ringsleutel

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Ratel ringsleutel

Bericht door fietshobbyist »

Na jarenlang aanmodderen met gewone ring- en steeksleutels om spatbordboutjes te (de-)monteren - met telkens kleine slagjes tussen de framebuizen, kwam er een dag om het achterspatbord van een Batavus Favoriet, uit 1968, te gaan demonteren. Het bleek dat het met het gewone gereedschap vrijwel onmogelijk was, zo weinig ruimte.
Zo kwam het tot de aanschaf van deze ratelaar. Wat een zegen, niet alleen voor die Batavus.
De diameter is echter wel groter dan die van een gewone ringsleutel, wat als nadeel kan hebben, dat ie niet overal tussen past.
Ratel ringsleutel 8mm.JPG
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ratel ringsleutel

Bericht door Fotomaan »

Goed gereedschap is het halve werk 8-)
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Ratel ringsleutel

Bericht door Bandenplakker »

Ik ben heel tevreden over mijn "Facom 40R Fast Action"-ring-steeksleutels, die je kunt gebruiken als een ratel, maar dan zOnder bewegende delen, dus uit EEn stuk. Een bijkomend voordeel is dat deze op de flanken van de moer grijpen en niet op de hoeken, een soort wurgsleutel dus.
[bijlage]
Ik heb slechte ervaring met ratelsystemen, die onderhoud nodig hebben en kapot gaan nEt als het slecht uitkomt.

Dirk
Bijlagen
Facom 40R17DET.jpg
Facom 40R17DET.jpg (52.6 KiB) 7281 keer bekeken
Facom-Fast-Action-Wrench-Open-End.jpg
Facom-Fast-Action-Wrench-Open-End.jpg (49.23 KiB) 7281 keer bekeken
fietshobbyist
Berichten: 635
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Ratel ringsleutel

Bericht door fietshobbyist »

Bandenplakker schreef: 4 apr 2021, 11.58 '...die kapot gaan ...'
Nadat me een keer ter ore kwam dat zo een ratelmechanisme kan breken, gebruik ik ze niet bij de eerste, grote kracht vergende, lossende slag en zeker niet voor vastgeroeste bout-moerverbindingen. Maar eens het los is, schiet het beter op met een ratel.

@ bandenplakker: mooi ding - wel eens eerder gezien, maar(nog?) nooit mee gewerkt.
Enfield
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 mar 2020, 09.16

Re: Ratel ringsleutel

Bericht door Enfield »

inderdaad, een ratel - ook niet bij dopsleutels - nooit zwaar belasten, bv om een vastgeroeste bout los te maken, maar wel eens de zaak op gang komt.
Plaats reactie