Pallen Torpedonaaf
Pallen Torpedonaaf
Beste fiets liefhebbers
Ik ben erg 'new to the game' dus vergeef het me als ik in dit forum onnodige en evidente vragen stel. Ik heb hier al het één en ander afgestruind de afgelopen dagen, maar ik heb nog geen passend antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Dus bij deze mijn eerste bericht op dit forum.
In een vlaag van enthousiasme heb ik de ietwat stroef lopende torpedo achternaaf van mijn burgers uit '30 open geschroefd. De meeste onderdelen lijken me origineel (f&s33-09) en in goed tot redelijke staat voor een hoogbejaarde fiets. Ik ga proberen enkele foto's toe te voegen aan dit bericht. Schoonmaken en smeren is het devies? Ware het niet, dat één van de vijf pallen de tand des tijds niet heeft doorstaan. Oorzaak: geen idee. Ik weet pas sinds twee dagen wat een pal is. Om een lang verhaal minder lang te maken: waar zou ik een dergelijke pal kunnen vinden? Lengte: 11mm diameter: 6,5mm. Fietsenmakers kijken me vreemd aan en de lokale lagerspecialist heeft er gewoon geen zin in, dus ik hoop dat jullie mij enige soelaas kunnen bieden
Alvast dank om dit bericht met aandacht te lezen.
Nu volgen de foto's:
Zeer vriendelijk,
Raf
Ik ben erg 'new to the game' dus vergeef het me als ik in dit forum onnodige en evidente vragen stel. Ik heb hier al het één en ander afgestruind de afgelopen dagen, maar ik heb nog geen passend antwoord kunnen vinden op mijn vraag. Dus bij deze mijn eerste bericht op dit forum.
In een vlaag van enthousiasme heb ik de ietwat stroef lopende torpedo achternaaf van mijn burgers uit '30 open geschroefd. De meeste onderdelen lijken me origineel (f&s33-09) en in goed tot redelijke staat voor een hoogbejaarde fiets. Ik ga proberen enkele foto's toe te voegen aan dit bericht. Schoonmaken en smeren is het devies? Ware het niet, dat één van de vijf pallen de tand des tijds niet heeft doorstaan. Oorzaak: geen idee. Ik weet pas sinds twee dagen wat een pal is. Om een lang verhaal minder lang te maken: waar zou ik een dergelijke pal kunnen vinden? Lengte: 11mm diameter: 6,5mm. Fietsenmakers kijken me vreemd aan en de lokale lagerspecialist heeft er gewoon geen zin in, dus ik hoop dat jullie mij enige soelaas kunnen bieden
Alvast dank om dit bericht met aandacht te lezen.
Nu volgen de foto's:
Zeer vriendelijk,
Raf
-
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
- Contacteer:
Re: Pallen Torpedonaaf
als je tegen de plaatselijke fietsen maker zegt velosteel of favorit binnen werk begrijpen je ze wel
maar de pallen heb ik wel voor je liggen
deze mag je van mij hebben
maar hoe die afgebroken kan zijn vind ik wel bijzonder misschien ooit eens met veel geweld erin gemept kijk eens naar de rand waar het lager in draait
dat is voor mij momenteel het logiest wat er kan zijn met deze pallen
alleen de connus op de as heb ik helaas niet voor die bewaar ik liefer die zijn bij transportfiets wel vaker uitgesloten
maar de pallen heb ik wel voor je liggen
deze mag je van mij hebben
maar hoe die afgebroken kan zijn vind ik wel bijzonder misschien ooit eens met veel geweld erin gemept kijk eens naar de rand waar het lager in draait
dat is voor mij momenteel het logiest wat er kan zijn met deze pallen
alleen de connus op de as heb ik helaas niet voor die bewaar ik liefer die zijn bij transportfiets wel vaker uitgesloten
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Re: Pallen Torpedonaaf
Ik heb dat geluk nog niet gehad bij de fietsenmaker, maar ik zal het nog eens proberen met de juiste termen
Inmiddels werden me al een paar pallen aangeboden door een ander lid vh forum, maar bedankt ook voor het aanbod. Ik sta versteld van de vrijgevigheid hier
Ik heb tijdens het demonteren wel een pal laten vallen, maar niet dat je zegt snoeihard ofzo. Ik denk gewoon ouderdom/moeheid.
De conussen zijn niet meer moeders mooiste, maar nieuw vet en nieuwe lagers wel nog een tijdje rijklaar denk je niet?
Ik ben al aan het kijken naar reserve onderdelen, lees: een nieuwe oude fiets. Ik snap nu hoe je dieper verzeild raakt in deze hobby.
Inmiddels werden me al een paar pallen aangeboden door een ander lid vh forum, maar bedankt ook voor het aanbod. Ik sta versteld van de vrijgevigheid hier
Ik heb tijdens het demonteren wel een pal laten vallen, maar niet dat je zegt snoeihard ofzo. Ik denk gewoon ouderdom/moeheid.
De conussen zijn niet meer moeders mooiste, maar nieuw vet en nieuwe lagers wel nog een tijdje rijklaar denk je niet?
Ik ben al aan het kijken naar reserve onderdelen, lees: een nieuwe oude fiets. Ik snap nu hoe je dieper verzeild raakt in deze hobby.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Pallen Torpedonaaf
Die pallen krijgen flink op hun lazer tijdens fietsen en remmen. De volledige kracht die op de trapper komt gaat ook door die 5 pallen heen, en wordt alleen door het zeer beperkte raakvlak aan boven en onderzijde overgedragen. Dat levert enorm hoge spanningen op.
De conussen zijn overigens flink versleten. Als je niet veel kilometers maakt op die fiets, kun je met smeren er nog wel mee rijden. Maar als je intensief gebruik wilt maken van die fiets, dan zou ik aanraden om die te vervangen. En daarbij is het maar net wat je wilt investeren kwa geld of tijd voor vervangende onderdelen. Je kunt ze dus, op de ene pal na, weer erin zetten en er voorlopig mee rijden tot je vervanging hebt. Maar kan een stukje prettiger gaan rijden als je weer gladde lagerbanen hebt.
En kwa smeren: kogelvet alleen bij de ronde kogels, remmantelvet tussen remmantel en huls, en een klein beetje olie bij de rest (maar niet zoveel dat het door de naaf gaat lopen). En goed afstellen. Vooral dat afstellen is proberen, kijken hoeveel speling in het wiel zit als alles vast zit, en hoe soepel hij loopt (niet te strak gedraait), en bijstellen zonodig.
De conussen zijn overigens flink versleten. Als je niet veel kilometers maakt op die fiets, kun je met smeren er nog wel mee rijden. Maar als je intensief gebruik wilt maken van die fiets, dan zou ik aanraden om die te vervangen. En daarbij is het maar net wat je wilt investeren kwa geld of tijd voor vervangende onderdelen. Je kunt ze dus, op de ene pal na, weer erin zetten en er voorlopig mee rijden tot je vervanging hebt. Maar kan een stukje prettiger gaan rijden als je weer gladde lagerbanen hebt.
En kwa smeren: kogelvet alleen bij de ronde kogels, remmantelvet tussen remmantel en huls, en een klein beetje olie bij de rest (maar niet zoveel dat het door de naaf gaat lopen). En goed afstellen. Vooral dat afstellen is proberen, kijken hoeveel speling in het wiel zit als alles vast zit, en hoe soepel hij loopt (niet te strak gedraait), en bijstellen zonodig.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Pallen Torpedonaaf
Ik heb dat ook nooit gezien hoor, gebroken pallen. In jouw geval zou ik het hele binnenwerk vervangen door dat van een goede (lees: nieuwere) naaf. Met de oude remhevel erop zie je het verschil niet meer. Torpedo past altijd op torpedo. En inderdaad: donornaven zat binnen onze club.
succes!
Maarten
succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Pallen Torpedonaaf
Wellicht is het dan toch de impact geweest van de val, alhoewel het niet lijkt op een verse breuk. Komt er ook kracht op te staan in de lengte? Opvallend is dat de 2 originele f&s pallen een fractie korter zijn dan de vervangers. Alsook de radius van de kopse kant iets groter is. De kopse kant is zelfs lichtjes schuin afgesleten. (zie foto: rechts is de f&s pal). Sowieso heeft de fiets ooit wel een tik gehad, getuige een deuk in het frame en een ietsjes verbogen pad(zeg ik dat goed?) aan de voorvork (Het voorwiel zit dichter tegen de ene vork dan de andere). Nog werk genoeg . Ik gebruik(te) de fiets dagelijks dus een set nieuwe conussen it is! Bedankt voor alle hulp sowieso! @jeroen: Welke olie gebruik je hiervoor? En aanbrengen via het nippeltje of smeren voor het monteren?
Groet Raf
Groet Raf
Re: Pallen Torpedonaaf
Hi,
Ik zal altijd een volle zet vervangen. Als ik herinner het goed zijn er ook overmaat pallen gemaakt om slijtage van de binnenwerk te herstellen. Maarten geeft goede advies, zoek een doner naaf & vervang minstens de hele zet pallen.
Gr
Jon
Ik zal altijd een volle zet vervangen. Als ik herinner het goed zijn er ook overmaat pallen gemaakt om slijtage van de binnenwerk te herstellen. Maarten geeft goede advies, zoek een doner naaf & vervang minstens de hele zet pallen.
Gr
Jon
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Pallen Torpedonaaf
Aanbrengen voor het monteren. De nippel werd alleen gebruikt in de tijd dat er alleen nog maar olie werd toegepast. Maar met olie remt hij slecht, en het is te dun voor kogellagers, waardoor die te snel slijten. Belangrijk is dat geen van de smeermiddelen gaat mengen door de naaf.lafulypan schreef: ↑11 apr 2021, 12.07 Wellicht is het dan toch de impact geweest van de val, alhoewel het niet lijkt op een verse breuk. Komt er ook kracht op te staan in de lengte? Opvallend is dat de 2 originele f&s pallen een fractie korter zijn dan de vervangers. Alsook de radius van de kopse kant iets groter is. De kopse kant is zelfs lichtjes schuin afgesleten. (zie foto: rechts is de f&s pal). Sowieso heeft de fiets ooit wel een tik gehad, getuige een deuk in het frame en een ietsjes verbogen pad(zeg ik dat goed?) aan de voorvork (Het voorwiel zit dichter tegen de ene vork dan de andere). Nog werk genoeg . Ik gebruik(te) de fiets dagelijks dus een set nieuwe conussen it is! Bedankt voor alle hulp sowieso! @jeroen: Welke olie gebruik je hiervoor? En aanbrengen via het nippeltje of smeren voor het monteren?
Groet Raf
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1752
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Pallen Torpedonaaf
Volgens mij waren de overmaatse pallen niet om slijtage op te vangen door gebruik, maar door slijpwerk herstelde drijfkoppen weer te kunnen gebruiken. Door gebruik krijg je gleuven in de drijfkop waar de pallen aangrijpen. Daar helpen overmaatse pallen niet. Door die gleuven kunnen de pallen minder goed aangrijpen. Door de banen wat dieper uit te slijpen, zodat ze weer glad worden loopt het weer wel goed. Maar dan heb je wel grotere pallen nodig.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Pallen Torpedonaaf
Inmiddels heb ik donor onderdelen ontvangen van dhr. fietsbroeder. Dus ik kan weer vooruit!
Bedankt voor jullie reacties!
grt
Raf
Bedankt voor jullie reacties!
grt
Raf