Pallen Torpedonaaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
lafulypan
Berichten: 8
Lid geworden op: 8 apr 2021, 12.03

Re: Pallen Torpedonaaf

Bericht door lafulypan »

Het heeft ff geduurd, inmiddels vader geworden, maar de donornaaf zit erin.
Hij loopt/draait soepel na enig gepruts met het afstellen, maar ik vroeg me af of een torpedonaaf geluid mag maken?
Ik hoor de lagers rollen zeg maar. Is dat goed? Of moet er iets meer vet in? Geen idee hoe royaal ik mag smeren.

grt Raf
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Pallen Torpedonaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het lijkt me eerder dat je de lagers te strak hebt aangedraait. Houdt rekening dat je de lagers altijd verder samengedrukt worden als je de asmoeren aandraait.
lafulypan
Berichten: 8
Lid geworden op: 8 apr 2021, 12.03

Re: Pallen Torpedonaaf

Bericht door lafulypan »

Hoi Jeroen,
Normaliter zou je geen frictie mogen horen? Veel losser en er zit speling op vrees ik. Maar het is inderdaad zoeken naar de juiste balans. Ik doe dit wel met de as in de bankschroef, horizontaal dus, ik weet niet of dat iets uitmaakt? Maar moeten de kogelringen zwemmen in het vet?
Grt Raf
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Pallen Torpedonaaf

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik doe de laatste afstelling met de wiel in de frame. Wat Jeroen zegt,het moet goed worden met de wiel moeren vast gedraaid en de verschil tussen speling & perfect is niet eens een kwart slag draaien maar een heel klein beweging.
Gr
Jon
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Pallen Torpedonaaf

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

lafulypan schreef: 21 sep 2021, 19.32 Hoi Jeroen,
Normaliter zou je geen frictie mogen horen? Veel losser en er zit speling op vrees ik. Maar het is inderdaad zoeken naar de juiste balans. Ik doe dit wel met de as in de bankschroef, horizontaal dus, ik weet niet of dat iets uitmaakt? Maar moeten de kogelringen zwemmen in het vet?
Grt Raf
Als de kogels klem zitten, zal je dat zeker horen. De banen zijn nooit perfect, zelfs niet met een nieuwe naaf. Dus als de kogels klem zitten, klemmen ze ongelijkmatig als ze rollen. Er moet zeker iets van speling over blijven, zodat de kogels kunnen rollen zonder ergens te klemmen. Hoe meer een naaf gebruikt is, hoe meer speling nodig om dat voor elkaar te krijgen. En die afstelling vind je dus pas als de naaf is ingebouwd. Meestal moet ik de asmoeren wel een keer of 3 los draaien, en de naaf bijstellen voor ik hem optimaal heb. Maar in de regel is het de as met de hand aandraaien tot hij klemt, dan ongeveer een halve slag terug, en dan de borgmoer en asmoeren aandraaien en testen.

Kwa hoeveelheid vet, de kogels moeten rollen, niet ploegen, dan loopt de naaf het beste. De enige uitzondering die ik daarop heb zijn bij lagers van mijn bakfiets, omdat die in weer en wind buiten staat. Dus die stop ik lekker vol, zodat daar geen vocht bij kan komen.

P.s. er zijn natuurlijk ook andere mogelijke oorzaken van geluid. Bijvoorbeeld een kogelring die verkeerd om zit op de drijfkop, een stofkap die aansleept doordat die vervormd is, of een naaf die ovaal is geworden doordat iemand hem ooit in de bankschroef heeft vastgezet, een verbogen as etc. Maar als hij goed is moet hij stil zijn. Er zijn lagers die wel van nature geluid maken, bijvoorbeeld een BSA trapas. Die hoor je duidelijk rollen als je er dichtbij staat (maar niet als je fietst), ook al is hij goed afgesteld en gesmeerd.
Plaats reactie