gazelle fiets uit 1940 of 1941

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Hugo Strassmann
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2020, 22.07

gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Hugo Strassmann »

Ik heb vandaag een nieuwe fiets gekocht en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het rek voorop is duidelijk niet periodiek en ik denk de jasbeschermers ook niet. Ook over de kettingkast heb ik mijn twijfels aangezien alle oude modellen op de gazelle site altijd gazelle op de kettingkast hebben staan. Alle info over deze fiets met betrekking tot authenticiteit is welkom.

alvast bedankt,
Hugo
Bijlagen
achterlamp.jpg
voorlamp punt.jpg
zadel.jpg
plaatje voorop.jpg
belasting plaatje.jpg
zeikant 2.jpg
zeikant 1.jpg
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door de rode »

Zonder de vreugde over je ,,nieuwe,, aankoop te willen bederven ; hoop ik dat je er niet al te veel voor betaald hebt .
Als het al een Gazelle zou zijn... [als ik zie hoe het balhoofd en spatbordplaatje achterop bevestigd zijn , heb ik daar m,n twijfels over :? ]
is er echt werkelijk niet veel meer over meer wat origineel is , spatborden , kettingkast , jasbeschermers lamphaak , als er geen Gazelle midden voorop het stuur staat - dan is die ook vervangen, het doorvoerbuisje voor de verlichtings draad onder de onderste framebuis zie ik ook niet en het verknipte belastingplaatje achterop geeft geen enkele indicatie dat de fiets ook zo oud is als je denkt .... :cry:


Sorry het klinkt niet erg hoopvol maar ik hoop dat je er desondanks toch nog blij mee bent ;)
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Elibert van Dalen »

helaas moet ik me bij het antwoord voegen van hierboven!! deze fiets is ook uitgebreid aan bod geweest in de Gazelle groep op facebook.. klopt weinig van. staan de letters gazelle in het balhoofd gestanst daar begint het bij??? crancken kloppen ook niet/spatborden en ga zo nog maar even door. balhoofdplaatje lijkt gelijmd zie uitloper, ook lijkt er iets groters onder te hebben gezeten kwa formaat. het transfer op de staande buis klopt ook niet. het formaat is veel te groot en er staat gazelle L op.. dat is het zoiezo helaas al niet. (sorry maar hoop dat je niet teveel betaald hebt. en dat je er alsnog lekker op kunt rijden! dat is het belangerijkste)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Hugo Strassmann
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2020, 22.07

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Hugo Strassmann »

de rode schreef: 17 apr 2021, 15.57 Zonder de vreugde over je ,,nieuwe,, aankoop te willen bederven ; hoop ik dat je er niet al te veel voor betaald hebt .
Als het al een Gazelle zou zijn... [als ik zie hoe het balhoofd en spatbordplaatje achterop bevestigd zijn , heb ik daar m,n twijfels over :? ]
is er echt werkelijk niet veel meer over meer wat origineel is , spatborden , kettingkast , jasbeschermers lamphaak , als er geen Gazelle midden voorop het stuur staat - dan is die ook vervangen, het doorvoerbuisje voor de verlichtings draad onder de onderste framebuis zie ik ook niet en het verknipte belastingplaatje achterop geeft geen enkele indicatie dat de fiets ook zo oud is als je denkt .... :cry:


Sorry het klinkt niet erg hoopvol maar ik hoop dat je er desondanks toch nog blij mee bent ;)
Bedankt voor de reactie, ik heb de fiets niet zelf opgehaald dus het was een beetje een gokje. Ik heb er zeker niet teveel voor betaald dus dat scheelt. Het stuur is bestempeld met het merk EMPO en dus inderdaad niet gazelle. Het jaartal wat ik bij de post zette kwam trouwens niet van het plaatje achterop. Het framenummer wat onder het zadel staat klopt namelijk met het productie jaar 40 of 41 (ligt er maar net aan hoe je de tabel op de gazelle site leest). De trappers zijn wel bestempeld met gazelle, maar zijn ook nieuwer denk ik gezien de reflectoren. Één ander positief puntje is wel dat het grote tandwiel het model van 1935/39 is aldus info die ik elders op dit forum heb gevonden.

Ergens is dit alles wel positief nieuws omdat ik er, voor mijn hobby, een Nederlandse fiets in Duitse dienst tijdens wo2 van wil maken. Er kan dus niet veel historische waarde worden verpest daarmee gezien het een bij elkaar geraapt zooitje is. Hebt u nog tips om hem correcter te maken voor het oog (naast jasbeschermers, rekje en kettingkast eraf?)
Hugo Strassmann
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2020, 22.07

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Hugo Strassmann »

Elibert van Dalen schreef: 17 apr 2021, 17.09 helaas moet ik me bij het antwoord voegen van hierboven!! deze fiets is ook uitgebreid aan bod geweest in de Gazelle groep op facebook.. klopt weinig van. staan de letters gazelle in het balhoofd gestanst daar begint het bij??? crancken kloppen ook niet/spatborden en ga zo nog maar even door. balhoofdplaatje lijkt gelijmd zie uitloper, ook lijkt er iets groters onder te hebben gezeten kwa formaat. het transfer op de staande buis klopt ook niet. het formaat is veel te groot en er staat gazelle L op.. dat is het zoiezo helaas al niet. (sorry maar hoop dat je niet teveel betaald hebt. en dat je er alsnog lekker op kunt rijden! dat is het belangerijkste)
Ik weet niet of u een bericht hebt gekregen van mijn reactie op de andere opmerking, zo niet bij deze.
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Elibert van Dalen »

als je hem richting de gazelle kant wil bouwen... een correcte spatbordset zoeken. zonder varkensneus aangezien het geen no8 is.. verder klopt ook de lamphaak niet daar hoor een hert in te staan. het stuur zou je kunnen vervangen naar iets uit die tijd. hoog opgebogen... maar de vraag is is het wel echt een gazelle? staan de letters gazelle ingestanst in de onderste balhoofdlug onder het gazelle plaatje? en welk tandwiel heeft hij? met hertjes??? (framenummer kan ook van een ander merk zijn namelijk het moet van die tijd 6 cijferig zijn) (de voorvork kroon heeft wel weg van gazelle) maar verder kan ik er nog niet met zekerheid een gazelle uit halen helaas.)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Hugo Strassmann
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2020, 22.07

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Hugo Strassmann »

Elibert van Dalen schreef: 17 apr 2021, 23.08 als je hem richting de gazelle kant wil bouwen... een correcte spatbordset zoeken. zonder varkensneus aangezien het geen no8 is.. verder klopt ook de lamphaak niet daar hoor een hert in te staan. het stuur zou je kunnen vervangen naar iets uit die tijd. hoog opgebogen... maar de vraag is is het wel echt een gazelle? staan de letters gazelle ingestanst in de onderste balhoofdlug onder het gazelle plaatje? en welk tandwiel heeft hij? met hertjes??? (framenummer kan ook van een ander merk zijn namelijk het moet van die tijd 6 cijferig zijn) (de voorvork kroon heeft wel weg van gazelle) maar verder kan ik er nog niet met zekerheid een gazelle uit halen helaas.)
Dat zijn mooie concrete dingen waar ik wat mee kan. Het is wel een echte gazelle, diep onder vele lagen verf is inderdaad gazelle in het frame gestanst. Het tandwiel is het model Fn5-FN6 uit de bijgevoegde foto. Het framenummer is ook slecht overgeschilderd maar nogwel te zien, het is 632053. Zoals ik al zei 40/41 productie, ligt eraan hoe je die tabel op de gazelle site leest.
Bijlagen
gir-depan-gazelle.jpg
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Elibert van Dalen »

kijk. dan heb je een leuk verbouw project, onderdelen. ik zou marktplaat in de gaten als ik jou was. en kijken voor een geschikte donor. die je voor weinig kan ophalen. spatborden enz overzetten en herlakken zodat het weer samen past bij elkaar en je hebt ongeveer wat je voor ogen had ;)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Hugo Strassmann
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 mei 2020, 22.07

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door Hugo Strassmann »

:D
Elibert van Dalen schreef: 18 apr 2021, 17.39 kijk. dan heb je een leuk verbouw project, onderdelen. ik zou marktplaat in de gaten als ik jou was. en kijken voor een geschikte donor. die je voor weinig kan ophalen. spatborden enz overzetten en herlakken zodat het weer samen past bij elkaar en je hebt ongeveer wat je voor ogen had ;)
Nog even over die spatborden, ik meende dat dit model met deze reflector achterop correct was. Op de site van gazelle staan allemaal oude modellen en meerdere vrouwenmodellen uit de late jaren 30 hebben dit model van reflector achterop. Wat voor spatborden moeten er wel op als deze niet kloppen?
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: gazelle fiets uit 1940 of 1941

Bericht door de rode »

Zelf zou ik deze gewoon lekker aan een scholier verkopen , gezien de basis en wat er allemaal vervangen moet worden kun je voor veel minder een ander origineler exemplaar kopen en evt. opknappen/restaureren.
Plaats reactie