Achter vering Info en frame gezocht.

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Beste forum leden,

Er zijn van die onderdelen die je aandacht maar niet los laten. Bij mij waren het deze twee geveerde achterpatten voor een fiets of brommer. Ik vond ze zo uniek (zijn ze dat ook echt?) dat ik ze bijna wekelijks online bleef opzoeken bij een handelaar in oldtimer onderdelen, tot ik het niet meer kon laten en ze heb gekocht.
Bijlagen
20210409_142054.jpg
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Mijn plan is om er een soort van pathracer mee te maken. Dus ik zoek een frame waar ze op kunnen. Daarvoor heb ik een frame nodig waarvan de liggende achtervork buizen een binnendiameter hebben van +/- 13 mm. Ik heb geen idee wat de wanddikte van die buizen is bij oudere fietsen dus ook niet wat dan de buitendiameter moet zijn? Misschien dat iemand daar meer verstand van heeft? Het liefst zoek ik ook een fiets met een losse staande achtervork. Hopelijk heeft iemand nog wat staan in mijn maat (rond de 57) die ik kan gebruiken voor dit project.
Bijlagen
Screenshot_20210408-152009_Chrome.jpg
20210409_142041.jpg
20210409_141917.jpg
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Dit is de buitenmaat van het staande achtervork gedeelte op de platten.
Bijlagen
20210409_142017.jpg
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Het wordt mogelijk wel een hele comfortabele fiets. Heb ook deze voor de voorvork liggen.
Bijlagen
20210402_161517.jpg
m-gineering
Berichten: 1430
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door m-gineering »

vinstef schreef: 17 apr 2021, 16.43 Het wordt mogelijk wel een hele comfortabele fiets.
Ontspannen fietsen wordt wat anders, want hoe wou je remmen?

De padden lijken mij bedoeld voor geconificeerde buizen, dus niet voor de niet-verjongde al dan niet D-vormige buizen van de toerfiets.
Wanddikte van geconificeerde buizen is gokken, want dat is afhankelijk van de begin dikte (op de grootste diameter) en waar het materiaal heen geperst is (in de lengte of de wanddikte). Je kunt de tappen dunner vijlen, of er een vulbus overheen solderen
/Marten
Gebruikersavatar
velofilie
Berichten: 351
Lid geworden op: 16 apr 2018, 21.35

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door velofilie »

Hallo vinstef,

De verlengstukken van de voorvork geven een grote verandering van het stuurgedrag.
Dat wordt heel zenuwachtig.
Een vork met weinig doorbuiging, is gewenst.

Groet, Wiel
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door Maarten Waarlé »

Ziet er wel aantrekkelijk uit die veerstukken voor de achtervork.
Ik denk dat je de liggende achtervork wel flink moet inkorten om het achterwiel op een zelfde positie te krijgen.
En hoe dan de hoek van de staande achtervork gaat uitpakken...
En de kettingspanning daar ben ik ook wel benieuwd na.
Wel leuk om eens te proberen!

groeten,
Maarten
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

m-gineering schreef: 17 apr 2021, 17.25
vinstef schreef: 17 apr 2021, 16.43 Het wordt mogelijk wel een hele comfortabele fiets.
Ontspannen fietsen wordt wat anders, want hoe wou je remmen?

Als voorrem wil ik een blokrem gebruiken die ze op oude fietsen gebruikte. Maar als dat niet werkt kan wil ik een trommelrem gebruiken. Dan moet ik een extra scharnier punt maken aan de arm van de trommelrem. Volgens mij moet dat wel werken. Dat zou achter ook kunnen werken. Maar ik zag ook de rem op de afbeelding. Weet iemand hoe je die noemt en waar ik ze zou kunnen vinden en werkt het een beetje?
Bijlagen
Screenshot_20210418-144149_Marktplaats.jpg
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

velofilie schreef: 17 apr 2021, 19.02 Hallo vinstef,

De verlengstukken van de voorvork geven een grote verandering van het stuurgedrag.
Dat wordt heel zenuwachtig.
Een vork met weinig doorbuiging, is gewenst.

Groet, Wiel
Daar heb je wel een punt. Ze zijn instelbaar in hardheid dus dat zal even zoeken zijn naar de juiste afstelling en of dat ook echt oke rijd. Het wordt geen dagelijkse fiets maar meer een fiets met wat bijzondere elementen om aan te klussen en op zondag middag een ritje mee te maken.
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door australman »

Misschien kun je de voorvork achterste voren monteren?Ik heb hier nog een frame (60cm) met voorvork en trapas met originele cranks
van een Engelse Hercules,misschien is dat iets voor je project?
Mag weg voor een flesje wijn.

Hans
Plaats reactie