Achter vering Info en frame gezocht.

Vragen, discussies en info over tandems, driewielers, cardan aangedreven fietsen, vouwfietsen etc.
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Hoi Hans,

Ben heel benieuwd naar je frame. Zou je eventueel de buitendiameter van de liggende achtervork kunnen meten? Dat passend krijgen wordt de lastigste klus denk ik. Dus als het een beetje aansluit op wat ik heb liggen scheelt dat een hoop werk.

Groet stef
australman
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 jan 2013, 10.49
Locatie: provincie Groningen

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door australman »

DSC06589.JPG
Hallo Stef,
Dit is hem.De staande achtervork is een D profiel 15x17.5 mm,de liggende 17 x 27.5 mm.Deze heeft daarmee dezelfde omtrek
als ronde buis van 22mm.

groet,Hans
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door Bandenplakker »

Wie heeft er een idee welke fabrikant deze verende onderdelelen toepaste en op welk model?
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 677
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door wimjansen »

Dergelijke plunjervering (overigens van een ander model) werd onder meer geleverd door Passaat, van de firma Van IJken in Baarn. Dit metaalbedrijf leverde frames die voorzien waren van zo'n type vering, met name voor het opbouwen van een "hulpmotor". Bijgaande foto van een Berini-eitje met achtervering. Van IJken is een aantal jaren geleden failliet gegaan.
Bijlagen
Berini eitje met achtervering Van IJken Baarn 1.png
DCR gaat nooit verloren....
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Hoi hans,

Bedankt voor het aanbieden van het frame maar ik denk dat het lastig wordt om het passend te krijgen. De liggende achtervork heeft een stuk grotere binnen diameter dan de buitendiameter van de veer delen. Smalste deel van de liggende achtervork is 17 mm min de wanddikte is dat rond de 15 mm en de buiten diameter is 13mm van de veer delen. En op zijn breedst zijn de liggende achtervorken 27,5 mm. Dan blijft er wel een hoop ruimte over. Nogmaals bedankt voor het aanbieden.
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Bandenplakker schreef: 22 apr 2021, 09.55 Wie heeft er een idee welke fabrikant deze verende onderdelelen toepaste en op welk model?
Ik ben daar ook wel heel benieuwd naar. Misschien dat de volgende foto's wat aanknopingspunten opleveren.

Als je de letters op de twee foto's combineert lijkt er het volgende te staan:
Brevettato en dan CM of WJ?
Bijlagen
Screenshot_20210422-112603_Chrome.jpg
Screenshot_20210422-112629_Chrome.jpg
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

wimjansen schreef: 22 apr 2021, 15.22 Dergelijke plunjervering (overigens van een ander model) werd onder meer geleverd door Passaat, van de firma Van IJken in Baarn. Dit metaalbedrijf leverde frames die voorzien waren van zo'n type vering, met name voor het opbouwen van een "hulpmotor". Bijgaande foto van een Berini-eitje met achtervering. Van IJken is een aantal jaren geleden failliet gegaan.
Wat zij maakte was ook wel een heel mooi systeem zeg.
vinstef
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2018, 12.10

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door vinstef »

Toch nog even de naam brevettato googled. Er kwamen een hoop spullen naar voren, lampen, spiegels, vouwfietsen enz. Ik vond het wel een heel productief bedrijf tot ik erachter kwam dat het Italiaans is voor "patent"...
m-gineering
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door m-gineering »

vinstef schreef: 22 apr 2021, 23.21 Toch nog even de naam brevettato googled. Er kwamen een hoop spullen naar voren, lampen, spiegels, vouwfietsen enz. Ik vond het wel een heel productief bedrijf tot ik erachter kwam dat het Italiaans is voor "patent"...
SGDG is de grote concurent ;)
/Marten
Beau-Velo
Berichten: 299
Lid geworden op: 27 feb 2019, 20.39
Locatie: Eindhoven

Re: Achter vering Info en frame gezocht.

Bericht door Beau-Velo »

Bikes to remember heeft een Duits aluminium frame met kunststof lugs te koop. Waar de achterpaden van staal in het frame geschoven zitten. Lijkt redelijk makkelijk te demonteren. Dus redelijk makkelijk te proberen. En met €49,- nog eens heel vriendelijk geprijsd.
Groeten Martijn
Plaats reactie