Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Desmond
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 jun 2016, 12.42

Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Desmond »

Ik zag vorige week op het Forum een foto van een K naaf, nu heb ik deze Fongers D55 uit 1933 al wat jaren, maar altijd getwijfeld of de naaf een Sturmey Archer is, er staat helemaal niets in, ook geen Sturmey Archer vandaag nog eens heel goed gekeken met strijklicht van de zon!
Ik ben benieuwd of iemand er iets over kan zeggen.
IMG_20210505_173435336_HDR.jpg
IMG_20210505_173412362_HDR.jpg
Met vriendelijke groeten,
Desmond
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Maarten Waarlé »

Waar je eens naar zou kunnen kijken is of de schakelstift/kettinkje door de as heen loop .Dus of ook aan de niet tandwielkant er een staafje uit steekt.
De huls van de naaf is het zelfde als die van de AW naaf en soms is het binnenwerk van de K vervangen door die van de AW.
Fongers reviseerde fietsen en daarbij werd in sommige gevallen ook (als gevolg) de tekst in de S.A. Naaf weggeslepen om opnieuw te worden verchroomd.
Dat kan hier ook zeker het geval zijn geweest.
Groeten,
Maarten
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Maarten Waarlé »

Nu ik er nog eens over na denk, de K naaf heeft de pallen en dus ook de asjes daarvan in de linker deksel zitten. Ik geloof dat die op de foto zichtbaar is.
Bij de latere AW hebben ze dat omgekeerd. Daar zitten de pallen binnenin en de zaagtand ring in de deksel . Dus geen asjes meer in de deksel bij de AW.
Dan zal deze naaf een K naaf zijn.

Groeten,
Maarten
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Wouter »

Maarten, die AW naven zijn in de jaren 30 op de markt gekomen, als ik de SA heritage site goed heb bekeken.
Klopt het dat het type AW daarna niet meer is aangepast?
Dus dat het binnenwerk van een jaren 30 versie, identiek is aan jaren 80? Hgr Wouter
Wouter
Berichten: 94
Lid geworden op: 16 nov 2017, 12.46
Contacteer:

Re: Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Wouter »

Ik lees net je update hierboven. Tot welk bouwjaar past het binnenwerk van een AW in een K? Of past dat altijd, dus ook ‘de latere’ AW?
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Wouter,
Ik geloof dat de huls van de K en de AW de zelfde diameter hebben en ook de zelfde schroefdraad.
Ik heb wel eens een K naaf (huls) gekocht waar binnen een AW in zat
Ben niet heel goed op de hoogte van de wijziging in de jaren na 1940 maar geloof dat een AW van het eerste jaar (rond 1938) het zelfde is als een naaf uit bijvoorbeeld 1955. Maar ook rond 1980 waren ze nog hetzelfde geloof ik. Ergens in de tijd zijn ze de andere aandrijfkop gaan maken. Naar ik meen ook om de vrije slag tussen 2 en 3 op te heffen .Voor mij glad ijs. Weet niet precies de ins en outs van die latere naven.
Ik meen overigens dat een K naaf heel goed is en ook heel goed te reviseren is. Wel goed om daar een slopertje bij te hebben natuurlijk .
Ik slijp de de aandrijf ster wel eens om de grip in de 3e versnelling te verbeteren. Daar is wel eens wat gaan afronden.
Een aantal onderdelen zijn ook uitwisselbaar met de AW.
De K naaf is overigens ook wel eens veranderd in de loop der jaren. Met name de kogels /grote kogelbaan aan aandrijfkant net achter het tandwiel.
Die is anders geworden en ook niet uitwisselbaar. Ander ding is dat kleine spiraalveertjes in kuiltjes van de pallen vervangen zijn door haarspeldveren bij de latere naven.

Groeten,
Maarten
Desmond
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 jun 2016, 12.42

Re: Wel of geen Sturmey Archer K naaf?

Bericht door Desmond »

Hallo Maarten,

hartelijk bedankt voor je reactie!
De schakelstift is inderdaad ook aan de niet tandwielzijde te zien.
Dat de fiets ooit een keer teruggeweest is bij Fongers voor revisie en daarbij de naaf opnieuw verchroomd is gezien de leeftijd van de fiets heel goed mogelijk!

Nogmaals bedankt voor je moeite,
met vriendelijke groeten,
Desmond
Plaats reactie