Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Ban...kai »

Beste opknappers en liefhebbers van Gazelle fietsen,

Ik heb recentelijk een Gazelle Sport Speciaal gekregen als cadeau uit 1971 (bedankt jancees voor het opzoeken).

Nou, de fiets, volgens zijn vorige eigenaar heeft een "tijdje stil gestaan", hoelang precies weet ik niet. Er zijn een aantal zaken die ik graag wil repareren/vervangen/restaureren etc. Alleen heb niet zoveel ervaring met oude fietsen opknappen.

De volgende zaken heb ik ontdekt na korte "examinatie":
- Voorwiel loopt wat stroef, alsof de trommelrem houdt hem tegen terwijl de remmen niet eens strak afgesteld zijn...
- Koplamp...lijkt niet origineel? Geen idee welke koplamp er hoort, Advies?
- lampen zijn niet aangesloten, en de stroomkabeltjes lopen door het stuurbuis en komt uit ergens onder de midden buis denk ik en ik weet dus niet hoe je dan zo'n stroomkabeltje door de buis heen trekt om het te vervangen...met een magneet misschien of is er een bepaalde manier?
- spaken zijn...grijs in kleur, zo'n kalk aanslag lijkt het, hoort het niet van hetzelfde materiaal zijn als velgen?
- achternaaf - heb het nog niet gecheckt, want de banden waren leeg en de fiets ging gelijk in de schuur. Dus of het goed schakelt weet ik niet. Zou het een goed idee zijn om het voor revisie opsturen?
- standaard ziet er niet "antiek" uit, hoort er niet zo'n gietijzer grijs standaard te zijn
- wat is het beste plek om te beginnen met opknappen/restaureren als je zo'n fiets krijgt? eerst schoonmaken neem ik aan.

excuses voor zoveel vragen, maar ik ben heel erg enthousiast over dit projectje en vooral omdat ik ook de fiets dagelijks ga gebruiken en wil hem in top conditie hebben. Afbeelding
Bijlagen
framenummer.jpg
id-bewerkt.jpg
standaard.jpg
voorlicht open.jpg
voor licht.jpg
Laatst gewijzigd door Ban...kai op 11 mei 2021, 20.26, 4 keer totaal gewijzigd.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door rowejon »

Hi,
Welkom. Het lijkt een nette fiets.
"spaken zijn...grijs in kleur, zo'n kalk aanslag lijkt het, hoort het niet van hetzelfde materiaal zijn als velgen? "
In de jaren 70 zijn de meeste velgen verchroomd & spaken verzinkt geweest, dus de velg glimt & de spaken zijn dof grijs.
Gr
Jon
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Ban...kai »

rowejon schreef: 10 mei 2021, 21.28 ...
In de jaren 70 zijn de meeste velgen verchroomd & spaken verzinkt geweest, dus de velg glimt & de spaken zijn dof grijs.
Gr
Jon
Dank je rowejon...dus ze zijn niet te polijsten? :(
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door rowejon »

Hi,
Ja, maar dan beschadig je de zink laag & gaan ze roesten.
Gr
Jon
Bandenplakker
Berichten: 511
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Bandenplakker »

Dag Ban ... kai,

Op volgorde:
- Voorwiel loopt wat stroef, alsof de trommelrem houdt hem tegen terwijl de remmen niet eens strak afgesteld zijn...
Probeer eerst de voorrem volledig los te koppelen (moertje onder de remhevel losdraaien tot die de remhevel niet meer raakt) en kijk dan of het voorwiel nog steeds 'wat stroef' loopt. Zo ja, dan is het lager te strak afgesteld, zo nee, dan is de rem de oorzaak.
Ik beoordeel 'te stroef' als volgt: als de fiets ondersteboven staat, draai ik het wiel met het ventiel op '9 uur' of '3 uur' en laat het dan los. Als het dan meer dan een keer heen en weer draait voordat het ventiel uiteindelijk op '6 uur' uitkomt, staat het lager niet te strak (maar misschien wEl te los).

- Koplamp...lijkt niet origineel? Geen idee welke koplamp er hoort, Advies?
Ik denk ook niet dat de koplamp origineel is; ook de koplamp op de bagagedrager niet. Wat er wel op hoort, kunnen andere leden beter vertellen.

- lampen zijn niet aangesloten, en de stroomkabeltjes lopen door het stuurbuis en komt uit ergens onder de midden buis denk ik en ik weet dus niet hoe je dan zo'n stroomkabeltje door de buis heen trekt om het te vervangen...met een magneet misschien of is er een bepaalde manier?
Op dit forum zijn daar verschillende oplossingen voor te vinden.

- spaken zijn...grijs in kleur, zo'n kalk aanslag lijkt het, hoort het niet van hetzelfde materiaal zijn als velgen?
Zoals Rowejon al zei: nee.

- achternaaf - heb het nog niet gecheckt, want de banden waren leeg en de fiets ging gelijk in de schuur. Dus of het goed schakelt weet ik niet. Zou het een goed idee zijn om het voor revisie opsturen?
Je kunt beginnen om te voelen of achteruit draaien van de pedalen veel weerstand oplevert. Als dat niet zo is, heb je al een probleem minder. Daarna kun je kijken of vooruit draaien zonder kraken gaat. Zo ja, nog meer goed nieuws.

- standaard ziet er niet "antiek" uit, hoort er niet zo'n gietijzer grijs standaard te
Dat klopt, de standaard is niet origineel. Ik denk dat er een stalen standaard onder hoort. De giet-aluminium standaard die jij misschien in gedachten hebt, hoort volgens mij bij nog oudere fietsen. De trapas is ook al eens vervangen, trouwens.

- wat is het beste plek om te beginnen met opknappen/restaureren als je zo'n fiets krijgt? eerst schoonmaken neem ik aan.
Dat heb je goed geraden! Begin zo voorzichig mogelijk, dus borstelen met een zachte borstel.

Tot slot nog: als je aangeeft waar de fiets zich bevindt, is er misschien een lid van de vereniging in de buurt die je kan begeleiden bij je werkzaamheden.

Dirk
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Ban...kai »

rowejon schreef: 11 mei 2021, 08.33 Hi,
Ja, maar dan beschadig je de zink laag & gaan ze roesten.
Gr
Jon
Ah! Duidelijk. Zal het met rust laten. Bedankt
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Ban...kai »

Bandenplakker schreef: 11 mei 2021, 11.14 Dag Ban ... kai,

Op volgorde:
-
Probeer eerst de voorrem volledig los te koppelen (moertje onder de remhevel losdraaien tot die de remhevel niet meer raakt) en kijk dan of het voorwiel nog steeds 'wat stroef' loopt. Zo ja, dan is het lager te strak afgesteld, zo nee, dan is de rem de oorzaak.
Ik beoordeel 'te stroef' als volgt: als de fiets ondersteboven staat, draai ik het wiel met het ventiel op '9 uur' of '3 uur' en laat het dan los. Als het dan meer dan een keer heen en weer draait voordat het ventiel uiteindelijk op '6 uur' uitkomt, staat het lager niet te strak (maar misschien wEl te los).
Ah, dat is een goeie. Zal ik na een schoonmaak sessie kijken.
Bandenplakker schreef: 11 mei 2021, 11.14 - Koplamp...lijkt niet origineel? Geen idee welke koplamp er hoort, Advies?
Ik denk ook niet dat de koplamp origineel is; ook de koplamp op de bagagedrager niet. Wat er wel op hoort, kunnen andere leden beter vertellen.
Even doorzoeken dan, zag hier ook dat je van leden onderdelen kan kopen. Bedankt
Bandenplakker schreef: 11 mei 2021, 11.14 - achternaaf - heb het nog niet gecheckt, want de banden waren leeg en de fiets ging gelijk in de schuur. Dus of het goed schakelt weet ik niet. Zou het een goed idee zijn om het voor revisie opsturen?
Je kunt beginnen om te voelen of achteruit draaien van de pedalen veel weerstand oplevert. Als dat niet zo is, heb je al een probleem minder. Daarna kun je kijken of vooruit draaien zonder kraken gaat. Zo ja, nog meer goed nieuws.
Ik heb wel gemerkt dat pedalen mee gaan als je de fiets naar voren of naar achteren rolt Dus als er geen kraken zijn en niet veel weerstand is dan hoef niks te doen? Dat kleine dopje op de naaf is voor olie of niet?
Bandenplakker schreef: 11 mei 2021, 11.14 - standaard ziet er niet "antiek" uit, hoort er niet zo'n gietijzer grijs standaard te zijn
Dat klopt, de standaard is niet origineel. Ik denk dat er een stalen standaard onder hoort. De giet-aluminium standaard die jij misschien in gedachten hebt, hoort volgens mij bij nog oudere fietsen. De trapas is ook al eens vervangen, trouwens.
:o hoe wist je dat? Is dat een goed teken?
Bandenplakker schreef: 11 mei 2021, 11.14 - wat is het beste plek om te beginnen met opknappen/restaureren als je zo'n fiets krijgt? eerst schoonmaken neem ik aan.
Dat heb je goed geraden! Begin zo voorzichig mogelijk, dus borstelen met een zachte borstel.
Heb je advies of er bepaalde zeep of iets dergelijks gebruikt kan worden? Ik heb zo'n fles Cyclone ontvettende schoonmaakmiddel voor fietsen, ik dacht ik spuit het even en laat even intrekken en dan met water of doekje afwegen.
Bandenplakker schreef: 11 mei 2021, 11.14 Tot slot nog: als je aangeeft waar de fiets zich bevindt, is er misschien een lid van de vereniging in de buurt die je kan begeleiden bij je werkzaamheden.
De fiets staat in Delft op dit moment. Dat zou tof zijn als er iemand me kan begeleiden, dat zou ik heel erg op prijs stellen

Hartstikke bedankt voor de moeite Dirk
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Ban...kai »

Heb net mijn naaf even goed bekeken en er staat duidelijk 72... Dus de fiets is uit 1972? Of toch 1971 volgens de frame nummer?

Hebben jullie nog tips waar ik onderdelen voor gazelle oldtimers kan vinden behalve marktplaats bijvoorbeeld?
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Fongers1952 »

Ban...kai schreef: 14 mei 2021, 15.38 Heb net mijn naaf even goed bekeken en er staat duidelijk 72... Dus de fiets is uit 1972? Of toch 1971 volgens de frame nummer?

Hebben jullie nog tips waar ik onderdelen voor gazelle oldtimers kan vinden behalve marktplaats bijvoorbeeld?
Volgens het framenummer is de fiets van eind 71, het is dus mogelijk dat de fiets pas in 72 is afgemonteerd. Heb je ook het maandnummer op de achternaaf gevonden? Waarschijnlijk staat er achter 72 nog een cijfer
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Re: Gazelle sport Speciaal 1971 opknappen advies

Bericht door Ban...kai »

Fongers1952 schreef: 14 mei 2021, 20.07
Ban...kai schreef: 14 mei 2021, 15.38 Heb net mijn naaf even goed bekeken en er staat duidelijk 72... Dus de fiets is uit 1972? Of toch 1971 volgens de frame nummer?

Hebben jullie nog tips waar ik onderdelen voor gazelle oldtimers kan vinden behalve marktplaats bijvoorbeeld?
Volgens het framenummer is de fiets van eind 71, het is dus mogelijk dat de fiets pas in 72 is afgemonteerd. Heb je ook het maandnummer op de achternaaf gevonden? Waarschijnlijk staat er achter 72 nog een cijfer
Nee, dat niet, die was ik ook naar op zoek, maar 72 staat te dichtbij de spaken, er staat niks voor of achter, er is geen plek voor iets anders
1621020863520.jpg
]
Plaats reactie