France Sport

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

France Sport

Bericht door non-fixie »

Deze fiets is nog niet zo gek oud, slechts een jaar of vijftig, maar het verhaal erachter dateert al van veel eerder.

France Sport was een Franse fietsenfabrikant die van 1923 tot 1953 een professionele wielerploeg sponsorde. De Brabanders Antoon en Albert van Schendel reden van 1936 tot 1949 bij het team, en daarmee voor grote kanonnen als Antonin Magne en René Vietto.

Afbeelding

De Van Schendels maakten ook deel uit van het Nederlandse team dat in 1936 aan de Tour de France deelnam, en dat middels Theo Middelkamp Nederland de allereerste etappe-overwinning in de Tour schonk.

De eerste Nederlandse Tourploeg, met links Theofiel Middelkamp en rechts de beide Van Schendels:

Afbeelding

Na hun carrière openden de broers een fietsenzaak in Toulouse, en daar komt dit exemplaar vandaan, getuige de sticker.

Afbeelding

De fiets zelf kan het best als "tuinvondst" worden omschreven:

Afbeelding
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: France Sport

Bericht door hansvdw »

Wat een boeiende geschiedenis achter zo’n sticker. Die geeft de fiets meteen een verhaal. Benieuwd wat je er verder mee gaat doen. De onderdelen lijken grotendeels origineel voorzover ik kan beoordelen. Gaat hij weer de weg op, na wat tlc (wel een klein maatje)?

Groeten,
Hans
BeundeHaastweewieler

Re: France Sport

Bericht door BeundeHaastweewieler »

De fijnste randonneur fiets die ik ooit reed was in de jaren 90 een voor mij totaal onbekende fiets; een metallic bordeaux rode France Comté Tour du France.
Ik heb hier recent nog op gezocht maar nul resultaat.
Misschien heeft het met elkaar te maken.
Gebruikersavatar
marco verbaant
Berichten: 622
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22.49

Re: France Sport

Bericht door marco verbaant »

Pracht geschiedenis, die echter iets genuanceerder is verlopen. Het gezin van Schendel kwam uit Lage Zwaluwe en emigreerden naar Frankrijk in de buurt van Toulouse. Het werd een mislukking en pa ging al rap in 1933 terug naar Nederland. De broers bleven achter en belandden bij toeval in de wielersport. Ze werden gevraagd lid te worden van een wielerclub. En kregen daarbij werk aangeboden in een fietsenzaak. Die Anton in 1941 overnam, In 1948 (na zijn carrière) sloot Albert zich aan in de zaak aan de Rue de la Colombette in Toulouse. De zaak heeft ca. 30 jaar bestaan. Deze fiets hier zal er een zijn uit de late periode. Overigens was het geen uitsluitend Nederlandse ploeg die aan die Tour als genoemd deelnam, maar een gecombineerde ploeg met ook vier Zwitsers.... ;)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: France Sport

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 12 mei 2021, 12.33 Pracht geschiedenis, die echter iets genuanceerder is verlopen. Het gezin van Schendel kwam uit Lage Zwaluwe en emigreerden naar Frankrijk in de buurt van Toulouse. Het werd een mislukking en pa ging al rap in 1933 terug naar Nederland. De broers bleven achter en belandden bij toeval in de wielersport. Ze werden gevraagd lid te worden van een wielerclub. En kregen daarbij werk aangeboden in een fietsenzaak. Die Anton in 1941 overnam, In 1948 (na zijn carrière) sloot Albert zich aan in de zaak aan de Rue de la Colombette in Toulouse. De zaak heeft ca. 30 jaar bestaan. Deze fiets hier zal er een zijn uit de late periode. Overigens was het geen uitsluitend Nederlandse ploeg die aan die Tour als genoemd deelnam, maar een gecombineerde ploeg met ook vier Zwitsers.... ;)
Dank je voor de aanvullingen en nuanceringen! Ik ben zelf helaas te jong om erbij geweest te zijn. ;)
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: France Sport

Bericht door non-fixie »

hansvdw schreef: 12 mei 2021, 07.34 Wat een boeiende geschiedenis achter zo’n sticker. Die geeft de fiets meteen een verhaal. Benieuwd wat je er verder mee gaat doen. De onderdelen lijken grotendeels origineel voorzover ik kan beoordelen. Gaat hij weer de weg op, na wat tlc (wel een klein maatje)?

Groeten,
Hans
Ik wilde weer eens meedoen aan een inmiddels nogal fameus wedstrijdje ($100 en 100 dagen om een fiets te kopen, op te knappen en minimaal 100km mee te rijden), en toen kwam ik deze tegen. Ik vond hem erg leuk en laat het nou precies de maat van mevrouw non-fixie zijn.

Dus heb ik de fiets gekocht en mevrouw n-f ingeschreven. :)

Het duurde even voor ik het haar durfde te vertellen, en ze heeft nog niet echt geweigerd, maar moet ik er nu wel voor zorgen dat hij fantastisch rijdt. :o

En dat valt helemaal niet mee voor die paar tientjes die er na aankoop overblijven. Dus sta ik gebruikte remkabeltjes op lengte uit te zoeken en schoon te maken (scheelt weer een paar dollars), struin ik Marktplaats af voor een dames-Brooks van niet meer dan 25 euro en vertel ik iedere avond mijn vrouw hoe leuk hij wel niet wordt ...

Inmiddels is het onkruid verwijderd, alles uit elkaar geweest en schoongemaakt:

Afbeelding

En begint het weer op een fiets te lijken:

Afbeelding

De komende dagen worden spannend: wil ze erop, en zo ja, houdt ze dat 100 kilometer vol?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: France Sport

Bericht door non-fixie »

BeundeHaastweewieler schreef: 12 mei 2021, 11.33 De fijnste randonneur fiets die ik ooit reed was in de jaren 90 een voor mij totaal onbekende fiets; een metallic bordeaux rode France Comté Tour du France.
Ik heb hier recent nog op gezocht maar nul resultaat.
Misschien heeft het met elkaar te maken.
Die merknaam bevat alleen maar heel algemeen bekende woorden, dus dat maakt zoeken heel lastig. Zelf heb ik een fiets van het merk "Sprinter". Kansloos voor een zoekmachine. :D

Ik heb trouwens wel deze stickers gevonden, dus het merk bestaat echt:

Afbeelding

De Fransen waren overigens goed in het maken van goede race- en sportfietsen voor een redelijke prijs. Ik heb er zelf ook wel een zwak voor, getuige mijn eigen laatste aankoop:

Afbeelding
hansvdw
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 jan 2015, 19.35

Re: France Sport

Bericht door hansvdw »

‘Ik wilde weer eens meedoen aan een inmiddels nogal fameus wedstrijdje ($100 en 100 dagen om een fiets te kopen, op te knappen en minimaal 100km mee te rijden), en toen kwam ik deze tegen.’

Wat leuk, zo’n uitdaging. Ik heb er nog nooit van gehoord, maar die zou ik ook wel eens aan willen gaan. En dan ook met een fiets die beantwoordt aan de criteria van De Oude Fiets (ouder dan 40 jaar, dat is niet zo moeilijk) en met een beetje interessant verhaal (dat wordt al een stuk moeilijker).

Groeten,
Hans
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: France Sport

Bericht door Bandenplakker »

Inderdaad een leuk idee, dat 100/100/100. Moeten die laatste 100 (km) binnen EEn dag of staat dat er niet bij?

Veel succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: France Sport

Bericht door non-fixie »

Bandenplakker schreef: 13 mei 2021, 10.41 Moeten die laatste 100 (km) binnen EEn dag of staat dat er niet bij?
Alleen als je die andere 99 dagen nodig hebt om de fiets af te krijgen. ;)
Bandenplakker schreef: 13 mei 2021, 10.41 Veel succes in ieder geval!
Dank je! Ik zal het doorgeven aan mevrouw non-fixie. :D
Plaats reactie