Greetings from Canada

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
WJagersma
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 mei 2021, 04.05

Greetings from Canada

Bericht door WJagersma »

Goedemiddag

Mijn naam is Wietse Jagersma, en ik ben nieuw op dit forum. Ik ben geboren in Groningen, maar opgegroeid in Canada, behlave en paar jaar weer terug naar Nederland. Dus mijn nederlands schrijven is erg slecht, maar ik kan het goed lezen, en het spreken met een dikke accent
Mijn vader en mijn moeders tante zijn allebei overleden, en we hebben altijd hun nederlandse fiets gehad (ik rijd momenteel op een Azor uit Hoogeveen geloof ik).
Hier zou ik je hulp willen. De 1e fiets die ik wil restaureren is van die tante... ik geloof dat zij wonde in Duitsland voor de Tweede Wereldoorlog en de fiets kan daar vandaan komen. . . op basis van de foto's... denk ik dat de fiets een SPARTA is, de wielen zijn Engelse Bayliss Wiley, en ze hebben een gat om vet in het midden van de hub? te doen. . . de stoel ziet eruit alsof het dierenhaar is van gemaakt.
sowieso... Ik heb een paar vragen...
Weet iemand hoe oud deze fiets is... welk merk het is en hoe ik er onderdelen voor het zou krijgen?

Hartelijk dank Wietse
PS Ik ben op WhatAp en Signal 1-790-882-9616
PS Sorry voor mijn slegte nederlanse
Bijlagen
Oma Lock.jpg
Oma Fiets.jpg
Oma - Serial Number.jpg
Oma - Before.jpg
Oma - Before 5.jpg
Oma - Before 4.jpg
Oma - Before 3.jpg
Oma - Before 2.jpg
Bikes at start of project.jpg
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Greetings from Canada

Bericht door non-fixie »

Welkom, Wietse!

Ik weet helaas niets van jouw fiets, maar dat zegt meer over mij dan over de fiets. Er komen vast nog andere leden langs die er wel wat over kunnen zeggen.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Greetings from Canada

Bericht door rowejon »

Hi,
Welkom.
Je achterspatbord transfer kan wel van Sparta worden maar de framenummer lijkt geen Sparta. Met de L daarvoor duid het meer aan Germaan. Op dit forum Fietser is de expert in identificeren & dateren van fietsen.
Ik heb een jaren 30 Sparta
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... rta#p42802
Gr
Jon
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Greetings from Canada

Bericht door rowejon »

Hi,
I'm British. You can contact me in English at jrowe@planet.nl
Best wishes
Jon
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Greetings from Canada

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Wietse,
Leuk, ik heb zelf ook jarenlang in Canada en in de US gewoond. Als ik je ergens mee kan helpen, laat maar weten
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Greetings from Canada

Bericht door TheodK »

de letter L in het framenummer betekent dat de fiets uit 1948-1949 is .Toen waren rijwielfabrieken verplicht om een aantal fietsen volgens door de regering voorgeschreven richtlijnen te leveren. In het clubblad 2013/1 heeft daarover een artikel gestaan van Herbert Kuner.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Greetings from Canada

Bericht door non-fixie »

rowejon schreef: 12 mei 2021, 08.45 Hi,
I'm British. You can contact me in English at jrowe@planet.nl
Best wishes
Jon
Ik was al benieuwd: gaan twee Engelstaligen hier nu in het Nederlands een gesprek voeren? :D

BTW, I wouldn't mind if you continued in English. Not sure what the forum rules are on this, but the content might be interesting or useful to us.
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Greetings from Canada

Bericht door rowejon »

Hi,
VK engels & VS engels hebben verschillende dialecten & Canadese engels is nog een andere. het kan ingewikkeld worden.
Gr
Jon
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Greetings from Canada

Bericht door Fongers1952 »

rowejon schreef: 12 mei 2021, 20.35 Hi,
VK engels & VS engels hebben verschillende dialecten & Canadese engels is nog een andere. het kan ingewikkeld worden.
Gr
Jon
Ik heb in beide landen gewoond, de US en Canada. Het Canadese Engels klinkt meer als Amerikaans dan als de Britse versie. Wat dialecten betreft, zijn er heel veel dialecten. Zo klinkt het Texaans weer anders dan hoe er in de Midwest of in NewEngland (Boston, etc) gesproken wordt.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Greetings from Canada

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Wietse,
Uw Nederlands is heel goed te lezen hoor.
Alleen voor een stoel ,het ding om bij een fiets op te zitten daar zou ik ''zadel '' voor kiezen.
Inderdaad vaak gevuld met paardenhaar. Het stiksel is helaas vaak ook stuk gegaan in de jaren.

We hebben in de vereniging een dik boek over Sparta geschreven in 2018. Ik durf echter niet te zeggen of er nog exemplaren van over zijn.
Ergens in het boek wordt melding gemaakt van een Sparta herenfiets luxe met framenummer 87800 De fiets zou geleverd zijn 16 oktober 1949.
Dat komt dan weer heel goed overeen met uw fiets en de constatering van Theo dat de L voor het framenummer in 1948 en 49 werd toegepast voor de fietsen van de wederopbouw periode net na de oorlog.
Elders in het boek wordt ook geschreven over de overgebleven afleverboeken waarin veel fietsen werden genoteerd met framenummer , datum van levering en aan welke handelaar de fiets is geleverd. Mogelijk staat de fiets van Uw tante er ook nog tussen.

Groeten,
Maarten

ps De Sparta van uw tante maakt op mij overigens geen verkeerde indruk. chroom ziet er netjes uit en de pedalen bijvoorbeeld lijken me origineel.
De verlichting is van de Philips fabrieken uit Eindhoven
Plaats reactie