Pagina 1 van 1

Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 14 mei 2021, 16.25
door WJagersma
Goedemorgen!

Dit is mijn1e fiets restauratie, dit is een Sparta uit 1949... hoe verwijder ik deze lagers?
Heel erg bedankt!

Mijn nederlanse is slegt, dus sorry as ik iets verkeerd zegt

Wietse

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 14 mei 2021, 16.38
door m-gineering
WJagersma schreef: 14 mei 2021, 16.25 Goedemorgen!

Dit is mijn1e fiets restauratie, dit is een Sparta uit 1949... hoe verwijder ik deze lagers?
Heel erg bedankt!

Mijn nederlanse is slegt, dus sorry as ik iets verkeerd zegt

Wietse
hier kom je vast een eind mee: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... p-and-cone

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 14 mei 2021, 18.28
door rowejon
Hi,
Very useful to know that with the bike the right way up the left side cup is right hand thread & the right side cup is left hand thread. The shallow holes in a cup are for locating a peg spanner. The lock ring is usually adjusted with a C spanner. Both are illustrated in the link from m-gineering.
Jon

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 14 mei 2021, 19.36
door rowejon
Hi,
In the link they advise using locking compound when re-fitting cups. Because your bike has locking bolts under the bracket you don't need to use compound.
There are very few identifiable early Sparta bikes. Until sometime in the 40's Sparta only used transfers & not a brass badge on the head tube.
Jon

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 14 mei 2021, 19.57
door WJagersma
Dank je eidereen :)

Wietse

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 14 mei 2021, 23.02
door wimjansen
They use locking bolts (in Dutch: slotbouten). These can be rather hard to obtain, but of course you can also use standard bolts and nuts of the right size. Do not overthigten!

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 15 mei 2021, 09.40
door Maarten Waarlé
Bij dit type trapas zijn beide cups voorzien van normale schroefdraad dus linksom los.
Je kan mocht er geen goede tool zijn de uitstekende cup ook best met een waterpomptang vastpakken. De cup is gehard en de draad zal niet zomaar
ingeknepen of vernielt worden. Er zijn natuurlijk grenzen. Het moet wel een beetje willen draaien.
Als een cup los is kan de as eruit en kan je overwegen om de andere te laten zitten.
De positie van die cup bepaalt ook je kettinglijn .schroef je de cup aan tandwielkant verder uit of in dan komt ook de kettinglijn schuin te staan.

Groeten,
Maarten

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 15 mei 2021, 16.51
door BeundeHaastweewieler
met deze;

Re: Bearing Sparta 1949

Geplaatst: 18 mei 2021, 15.23
door WJagersma
Thanks Maarten!

I managed to get it out using that advice.

Wietse