Achteraankomend voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Ban...kai
Berichten: 37
Lid geworden op: 7 mei 2021, 11.19

Achteraankomend voorstellen

Bericht door Ban...kai »

Hallo forum leden,

Ik heb al 2 onderwerpen in de forum "uit welk jaar..." En in de forum voor reparatie en technische vragen over mijn Gazelle sport special 1971-1972, maar heb me helemaal niet voorgesteld. Niet netjes!

Mijn naam is Berik. Ik kom uit Kazachstan en woon in Nederland sinds 2002. Door de leeftijd mocht ik niet naar de Nederlandse school (en ook de taal kende ik niet) dus moest ik toch naar een engelstalige school gaan. Nederlands is nog steeds niet mijn beste taal, ik spreek wel vloeiend Russisch en Engels, maar Nederlands vind ik een moeilijke taal, de grammatica snap ik niet, maar goed.

Sinds mijn 16de ongeveer had ik een Russische "Kama-S" fiets, het is zo'n vouwfiets met kleinere wielen, het was toen DE fiets om te hebben, je was dan de snelste! De fiets was niet goed afgesteld, maar kwam wel met een boekje hoe je hem in elkaar moest zetten. Die van mij was al in elkaar gezet, maar slordig. Ik pakte mijn opa's gereedschapskist en begon met alles demonteren en de achternaaf af te stellen. Ik moest dus even goed kijken hoe de naaf in elkaar zit, was zo'n naaf met terugtraprem, geen versnellingen. Zo leerde ik hoe een fiets in elkaar zit en heb ik mijn fiets toen afgesteld. Was super blij met resultaat, want ik ging van een van de langzaamste naar een van de snelste (veel kinderen toen met fietsen). Mijn oma zonder mijn toestemming, heeft mijn fiets verkocht want ik moest naar Nederland door mijn moeder's werk.

In Nederland kocht ik toen in 2002 een Giant MTB fiets, die werd gestolen 14 jaar later. Daarna op marktplaats vond ik een Gazelle Trimsport en was maaanden lang bezig met uitzoeken hoe en wat. Was een trimsport uit jaren 70 denk ik met stangremmen. Heb stangrem onderdelen vervangen, achternaaf voor revisie naar een kennis verstuurd, trommelremmen laten "ont-asbesten", schakelaar en kabeltjes vervangen en weer op de weg eindelijk na half jaar. Was mijn favoriete fiets, totdat ik hem moest verkopen weer (iets met rekeningen betalen).

Nu heb ik eindelijk als cadeau van me vrouw een Gazelle Sport Speciaal gekregen uit 1971-1972 en ben hier eigenlijk voor hulp met restauratie en reparatie. Was altijd verliefd geweest al sinds 2003 op stangremmen en klassieke fietsen, al heb ik niet veel ervaring, maar toen ik op die Giant MTB langs zo'n fietswinkel reed en zag die Gazelle's met stangremmen. Ik wist al ooit wil ik zo eentje
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Achteraankomend voorstellen

Bericht door maartenB »

Wat een leuk verhaal!
Mooi dat je meedoet op het forum. En succes met het opknappen van je Gazelle!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 663
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Achteraankomend voorstellen

Bericht door non-fixie »

Welkom Berik! Veel plezier met de Gazelle.
Plaats reactie