Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Heel soms kom je iets onverwachts tegen bij de kringloop... Meestal niet op fietsgebied, maar in dit geval wel. Staan er opeens twee oude Hollandsche rijwielen... :o :shock: :D

Beide fietsen hebben nog dichte voorvorkeinden, een balhoofdklem en ingesoldeerde achterpatten, dus toch zeker wel van respectabele leeftijd.

Ik ben benieuwd of iemand een merk kan plakken op deze voor mijn kennis te oude fietsen. Opvallende details heb ik enigszins proberen vast te leggen. Geen inslag op een van de onderdelen tegengekomen helaas. Ook geen framenummers, maar daar zal wat 'deconstructief onderzoek' aan te pas moeten komen denk ik...


De eerste fiets heeft een vorkkroon van het Gazelle type. Spatborden in ongeveer het Gazelle profiel met dubbele stangetjes. Een staande achtervork met een heel scherpe schouder. Liggende achtervork met lug. Een te nieuw achterwiel, wat dus verder geen info verschaft. En achtervorken met D-profiel buis. In de bovenste balhoofdlug staat voorop een 7 ingeslagen. Thompson bracket.
Helaas zit de zadelpen nog in de buis en is afgezaagd ter hoogte van de lug :mrgreen: Kettingwiel herinner ik mij vaag van Astra of Germaan? Hij vertoont overigens veel overeenkomsten met de Archipel fiets van Maarten...

De tweede fiets heeft een vorkkroon type Simplex. Spatborden met Fongers profiel. Torpedo achternaaf uit 1927. Kettingwiel met een soort op hun buik liggende B's. Interessant plaatstalen mannetje bij de liggende achtervork. Slanke ronde schouders bij de staande achtervork. BSA bracket

Beide fietsen hebben schade aan de achtervorken bij het montagepunt voor de bagagedrager, helaas. Lagerwerk van de eerste is op alle punten ellendig...

Ik twijfel nog welke te kopen. Ik heb eigenlijk al geen ruimte voor een van de twee... De eerste vind ik mooier, maar de tweede lijkt een stuk beter.
Bijlagen
20210515_160727.jpg
20210515_160718.jpg
20210515_160704.jpg
20210515_160659.jpg
20210515_160652.jpg
20210515_160648.jpg
20210515_160639.jpg
Laatst gewijzigd door Cyclissimo op 15 mei 2021, 18.05, 4 keer totaal gewijzigd.
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Fiets 2
Bijlagen
20210515_161022.jpg
20210515_161012.jpg
20210515_161006.jpg
20210515_161000.jpg
20210515_160954.jpg
20210515_160952.jpg
20210515_160944.jpg
robert83
Berichten: 37
Lid geworden op: 6 jun 2015, 12.53
Locatie: Zoetermeer

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door robert83 »

Wel twee oudjes :o
Al een keuze gemaakt? :lol:

De enkele keren dat ik de kringloop binnenwandel staan er wel een hoop fietsen maar hoogstens 20 jaar oud.
Goed dat deze in ieder geval nog te koop staan en niet de container zijn ingegaan.
Wat vragen ze er voor?.
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Jee, Bijzonder zeg
Dat kom je inderdaad nooit tegen!
Ik herken echt geen merk maar het zijn wel hele mooie fietsen met die gesoldeerde frameverbindingen.
De fiets aan de balustrade vind ik het fraaist maar dat is misschien mijn framehoogte voorkeur.
De spatborden zijn ook mooi slank en dan met dubbele stangetjes. Smullen!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door maartenB »

Ik zou ook zeggen: koop ze allebei en maak er evt weer iemand anders blij mee.

Gaaf om dat tegen te komen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

Mijn idee ook Maarten !! Heel interessante fietsen . Ik zou er zo naar toe rijden als ik wist waar ze zijn 🙂
TheodK
Berichten: 411
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door TheodK »

Heel gaaf die fietsen. Op de eerste zit ook een aluminium plaatje met de naam van de vroegere eigenaar. P. Maasdam. Best kans dat je die nog kan achterhalen en zo de geschiedenis van de fiets kan nagaan.
ik kan ook niet zo een merk aan de fietsen koppelen. Helemaal uitklaar halen (voor mij altijd het leukste van de oude fietsenhobby) geeft vaak wel wat geheimen prijs.
Als ze niet te duur zijn zou ik ze allebei kopen en er een ander clubblad blij mee maken.

Het komt trouwens toch heel af en toe voor dat dit soort dingen in de kringloop terecht komen.
Pas geleden kreeg ik via mijn website een mailtje van iemand die het frame van een Burgers tandem uit 1908 inclusief blokketting, en het grote aluminium balhoofdplaatje , maar zonder wielen en stuur bij de kringloop had gekocht. En daar nu heel blij mee is en het als sieraad aan de muur heeft hangen.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Uiteindelijk heb ik toch maar het tweede model gekocht. Helaas heb ik niet de mogelijkheden twee fietsen tegelijk te vervoeren, dus voorlopig staat de ander nog bij de kringloop (Voor de geinteresseerden: Het circulaire ambachtscentrum in Leidschendam). Hij staat voor 65 euro te koop.

Er staat overigens ook nog een mooie Gazelle damesfiets, parallelframe in donkerblauw met witte puntbiezen, Speciaal, dus met stalen kettingkast en stangenremmen. Die kost slechts 45...

Ik heb de fiets inmiddels iets nader kunnen bekijken en heb even hier en daar wat vuil verwijderd. Er is zelfs al een framenummer naar boven gekomen op de linker achterpat : 42589 :D

De lak laat op alle plekken bij het minste of geringste los, maar aangezien deze niet meer origineel is, is dat overkomelijk. Het nikkelwerk is op de lopende delen nog erg netjes, onder een dikke laag aangekoekt vet :) Cranks in nikkel, pedalen ook. De voornaaf blijkt een Brampton. De voorvelg heeft nog een mooi Kronprinz merkplaatje (achter niet en ook lijkt het profiel anders, dus een van de wielen zal niet origineel zijn...). Ook de torpedo remhevel is nog het goede type bij de achternaaf volgens mij.
Over de voorvork heb ik mijn twijfels. De vorkbuis is veel te lang. Dat hebben ze even opgelost door er een extra balhoofdlagerschaal tussen de zetten :? Ook zit er geen inkeping in de vorkbuis, wat volgens mij niet werkt in combinatie met een klem.
Het stuur zelf is van het model dat in de jaren 50 in zwang kwam, maar lijkt wel vernikkeld te zijn geweest. Is dit mogelijk toch origineel? Ik geloof dat ze in Duitsland wel eerder dit model al gebruikten? Maar dan zou je een glockenlager verwachten en geen bsa-trapas.
Mooi leren lepper Elasco zadel dat waarschijnlijk niet bij de fiets hoort, want de zadelpen is veel te dun... Is er waarschijnlijk in de winkel even los ingezet (gelukkig niet aangedraaid :) )

Leuk detail is dat het kettingkastframe is omgebouwd tot een kettingscherm. Er is tegen de zijkant een stuk aangesoldeerd. Maar zonder eerst de sierlijst te verwijderen die nu ook is meegesoldeerd :lol:

Op de keper beschouwd mis ik nu wel nog een aantal onderdelen. Zadelpen heb ik denk ik nog wel liggen in de goede maat. Dan dus mogelijk een stuur, maar iig de dubbele spatbord stangen met schroefdraad aan de uiteinden. En twee van de beugeltjes waarmee ze aan het spatbord vastzitten... Heeft iemand die heel toevallig liggen? (Anders moet ik toch nog de andere fiets kopen om ze daar vanaf te halen ;) ) En dan nog het goede type bout dat door de strop van het balhoofd kan (met een halfronde uitsparing ).
Bijlagen
DSC02956.JPG
DSC02953.JPG
DSC02952.JPG
DSC02951.JPG
DSC02948.JPG
DSC02943.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2342
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Nou, het blijft een interessante fiets zo in het daglicht.
Het Kronprinz -Westwood embleem op de velg is super.
Fongers als voorbeeld had dat tot plm 1907 in gebruik daarna verdween dat en werd het een ingeslagen tekst.
Gaaf ,die Brampton onderdelen . Kan best zijn dat het tandblad ook van hen komt en de lugs in het frame trouwens ook.
Mocht je delen nodig hebben van de spatbordstangen dan wil ik daar best wat mee helpen. Laatst ontdekt dat veel remstangen de zelfde 4 mm
zijn als de meeste spatbordstangen. Zie er vaak wat beter uit dan een nieuw kaal fris 4mm stangetje van de Praxis. Met een snijplaatje M4 en lange moer om een mooier moertje te draaien wordt dat best leuk om te zien.

Het framenummer op de pat links achter doet denken aan Stokvis die ook met Brampton onderdelen fietsen bouwde.
Mooie ouderwetse cijfers hebben ze gebruikt.

Groeten,
maarten
fietshobbyist
Berichten: 639
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Locatie: Salland

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door fietshobbyist »

Arresteer ze!
Plaats reactie