Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Interessant, ook dat kettingwiel. Ik heb die eerder gezien op een Tjechische pathracer die uitgevoerd is met Brampton lugs:

https://www.flickr.com/photos/32746326@N03/9594124118/

Zou dat kettingwiel ook van Brampton afkomstig zijn?

Overigens hier zijn wat framenummers van Stokvis met jaartallen te vinden:
https://www.transportfiets.net/2020/11/ ... an-ronald/

De achternaaf zal ook een jaartal opleveren. Check de interne onderdelen. Zie als voorbeeld: http://scheunenfun.de/f&s_sachs-histori ... avuren.htm
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

Fiets 1 staat in mijn auto . Volgens de aanwezige " fietsenmaker " komen ze bij de 1e Twentse fietsfabriek vandaan ? Nooit van gehoord maar is misschien een aanknopingspunt.
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

De mijne is dus een Gruno uit Winschoten. Ik vermoedde dat al gezien de spatborden. De achternaaf is een Beckson, een snelle datering van de fiets gaat dus niet door !!.Verder onderzoek volgt nog ! Op het balhoofd staat een 7 ingeslagen.. Wie kan hem voorlopig dateren aan de hand van het framenr?
Bijlagen
20210518_164648_copy_2322x3096.jpg
20210518_164933_copy_3096x2322.jpg
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Ha, wat goed. Ik vermoedde dat ook al. Ook het rechthoekige balhoofdstel is typisch. Er staan best wat Gruno catalogi in de databank... Het viel me daarin overigens op dat ze al voor de jaren 20 stoppen met dubbele stangetjes aan de spatborden.
Het zou zomaar kunnen dat het achterwiel uit de mijne, oorspronkelijk uit de jouwe komt. Ik vond namelijk een Gruno binnenband in het achterwiel :)

Misschien is het handig als we er twee topics van maken, anders wordt het hier heel onoverzichtelijk, ben ik bang..
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

Is wel een goed idee . Het zou mooi zijn ( voor mij dus) als jij mijn achterwiel heb. Dit topic zal ws toch vnl over de jouwe gaan , de zoektocht naar het juiste merk !
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Dat is ook waar ja.
In het geval dat het echt jouw achterwiel is, dan zou hij uit 1927 zijn, getuige de Torpedonaaf. Bij mij is in ieder geval een van de twee wielen niet origineel, dus wie weet het achterwiel ;) Maar het zou ook juist goed het voorwiel kunnen zijn, aangezien de voorvork ook lijkt te zijn vervangen.
Het lastige is om er zekerheid over te krijgen, dat kan eigenlijk pas als duidelijk wordt dat jouw fiets inderdaad uit 1927 is, of als duidelijk wordt dat mijn fiets inderdaad niet uit 1927 is.... :lol: :roll:
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

Dit vond ik in een folder uit 1913. Aangestreept namen en op de fiets aangebrachte stickers en naam .
Hier zal iemand toch wel wat meer van weten ?
Bijlagen
Screenshot_20210518-173036_Drive_copy_900x1440.jpg
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door maartenB »

Ik had een gruno met ook een framenummer in de 34000 serie, maar dat staat andersom ingeslagen, van boven naar onder. Met een kleine L erbij. Die was / is van kort na de oorlog.

MaartenW had een vrij perfect bewaarde Gruno (nu in Velorama) met een framenummer 23.XXXX. Ik meen dat hij dacht dat dat duidde op 1923. Dan zou 34.XXX op 1934 kunnen wijzen? Maar het 'voelt' alsof je frame een stuk ouder is.

Ik ken nog een erg mooi gelugd Gruno damesframe van 1934 (jaar staat met transfer op balhoofd) maar die heeft al de bekende aangesoldeerde houders voor het achterrek. Framenummer daarvan weet ik niet.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door maartenB »

peterbakker schreef: 18 mei 2021, 17.37 Dit vond ik in een folder uit 1913. Aangestreept namen en op de fiets aangebrachte stickers en naam .
Hier zal iemand toch wel wat meer van weten ?
Ja leuk, Maasdam was dus een bekende dealer. Misschien heeft hij of zijn familie een 'museumpje' gehad?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2347
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja bijzonder die tekst met de naam Maasdam !
De 23 in het framenummer van mijn voormalige Gruno damesfiets betrof de framehoogte 23 inch. Dus geen jaartal.
Vroege Gruno`s hebben ook nog iets in bovenste balhoofdlug staan. Modelcode geloof ik.
De Gruno van Peter zou zomaar de oudst bekende kunnen zijn. Nooit eerder gezien die inslag in de balhoofd strop!
Plaats reactie