Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door TheodK »

als je op delpher.nl zoekt zie je dat Maasdam inderdaad Gruno dealer was. zie deze advertentie uit 1913.
in het telefoonboek van Oud Beijerland staan nog twee Maasdam's. wellicht leuk om eens te bellen of dat familie is van deze dealer.
Altijd erg leuk om een fiets waarvan de historie bekend is te hebben. Gruno is een merk dat prachtige fietsen heeft gemaakt.
nwe vlaardingse courant 08-03-1913.png
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door JasperA »

Ten aanzien van de onderstreepte namen in de gescande Gruno prijscourant van 1913. Ik heb deze prijscourant ooit eens overgenomen van Otto. Otto had het verhaal erbij dat hij ooit eens in Zuid-Beijerland twee stokoude Gruno rijwielen was tegengekomen in een garage onder een doek die de watersnood ramp hadden overleefd. Ik vermoed ook dat hij de onderstrepingen heeft gedaan in het boekje. Misschien zit daar de link?
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 971
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door JasperA »

Dit is ook een oudje maar de balhoofdstrop is anders. Leeftijd is mij helaas niet bekend.
Bijlagen
1460CAAF-32E4-4E5C-8C83-AD6623D4483A.png
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

Als jouw verhaal klopt Jasper ( en waarom ook niet !) dan is het toch wel weer wonderlijk dat deze 2 fietsen nog steeds bij elkaar waren! Dan gaat dit topic wellicht verder dan alleen de fietsen . Otto weet misschien het andere merk of meet info. Ik ken Otto niet ,zou iemand contact kunnen leggen?
rocknroller
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 sep 2013, 01.28

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door rocknroller »

Er was later in Zuid-Beijerland nog een P. Maasdam en Zoon, handelaar in auto's en fietsen. Wellicht dezelfde onderneming met wat uitbreiding van aanbod? Die is nog wel in de KvK te vinden (via uitgebreid zoeken), misschien dat daar nog contactgegevens uit kunnen komen?
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Onder deze link staan nog een fiets van de Stokvis firma uitgevoerd met Brampton onderdelen.
Ik heb de fiets een tijdje in huis gehad Er zijn veel overeenkomsten met de fiets van cyclissimo.
De lug onder in de liggende achtervork bijvoorbeeld.

https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... 452#p22452

Nu terug kijkend zie ik dat het tandblad met de B `s ook weer van Williams is.
Benieuwd of er ook zo`n tekentje op het tandblad van de nieuwe vondst staat..
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1755
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Interessant Maarten! Dan zou hij gedateerd kunnen worden. Of indien er geen letters onder het tekentje staan, in ieder geval bevestigd dat hij van voor 1912 of eerder is.
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Wat een leuke berichten allemaal. Het zou inderdaad zomaar eens om 'de twee fietsen' uit Zuid-Beijerland kunnen gaan. De ene misschien wel een prive-fiets van Maasdam, de andere? Ooit eens ingeruild? Als hij Gruno dealer was zou dat ook goed verklaren waarom er een gruno binnenband in mijn fiets zit. Er staat op het ventiel 33 ingeslagen, ik weet niet of dat een datering is, maar het zou dus zomaar kunnen dat Maasdam de binnenband in 1933 heeft vervangen :)
Interessant ook hoe die dan uiteindelijk bij een Haagse kringlooporganisatie zijn gekomen..

Mijn fiets toont inderdaad heel veel overeenkomsten met de Stokvis, Maarten! Bracket, cranks en lugs lijken hetzelfde. Ook de plaats van het framenummer lijkt inderdaad naar Stokvis te wijzen. Het enige verschil is dat ik bij alle Stokvisfietsen zie dat de staande achtervork aan de pat is gesoldeerd. Bij mij is hij geschroefd.
En daarnaast is de vork natuurlijk anders, maar die is bij mij zeker niet origineel. Toen ik de fiets op zijn kop zette kwam ik er ook achter dat het onderste balhoofdlager te smal is voor de flens die aan de lug zit.
Mooi ook om te zien hoe het balhoofd is als het compleet is. (bij mij mist de contramoer) Ook vond ik de lamphaak bij mij al wat grof bij de rest van de fiets en de Stokvis heeft een heel dun model. Dat zou goed kunnen kloppen met een ring die bij mij nog bij het balhoofdstel zit waarvan ik dacht aan een afgebroken lamphaak, maar hem daarvoor te dun achtte..
Ik kwam er achter dat mijn voorwiel ook 32 spaken heeft. Dat zou het achterwiel vrij definitief als het onoriginele wiel aanwijzen.

Interessant zou nu zijn om een Williamslogo op het kettingblad te vinden, maar ook om enige duidelijkheid uit de Stokvis nummering te kunnen halen, die in ieder geval niet zomaar oplopend is.

Ik ga binnenkort proberen het blad te demonteren, maar daarvoor moet ik eerst het kettingscherm slopen, want dat is door de soldeeractie niet meer te demonteren :lol: :evil:

En dan zit ik ook nog met een andere dilemma, ga ik de vork die er nu inzit zo aanpassen dat hij wel goed past (afzagen en een sleuf erin maken om de klem zin te geven), of ga ik op zoek naar een andere voorvork?
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Na het slopen van de kettingkast heb ik de cranks kunnen demonteren. Na een schoonmaakbeurt bleek zowel het blad als de cranks een Williams logo te hebben ingeslagen. Op de cranks zonder jaarcode. Op het blad met de letter A. Wat voor 1912/13 staat..
Dat zou het achterwiel definitief vervangen maken en het voorwiel heel goed mogelijk wel origineel. Nu nog een merk ;)
De ketting bleek overigens een Allred Appleby. Straks even proberen de trapas eruit te krijgen...
Bijlagen
DSC02963.JPG
DSC02962.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, dat is een leuke vondst die A onder het williams tekentje.
Dat maakt het echte een vroege fiets!
Je schreef dat de voornaaf van Brampton zou zijn. Staat dat er in gegraveerd?

Ja de voorvork. Misschien duikt er wel ergens eens een min of meer gare oma fiets van Stokvis op.'
Dan lijkt het me wel interessant om zo`n vork over te zetten (met inkorten etc. erbij).
Dat zal een vork zijn met een direct vernikkelde kroon en niet iets glooiender van vorm dan deze Simplex achtige.
De spatborden komen me weer erg als van Gruno over. Zou de man een fiets hebben samengesteld met voor hem voordehand liggende onderdelen?
Of zou Stokvis ooit leverancier zijn geweest van Gruno?

Groeten,
Maarten
Plaats reactie