Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
peterbakker
Berichten: 473
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door peterbakker »

Het is wel mooi dat er bij de jouwe nog een oud kettingwiel opzit . Die van mij is zeker niet origineel! Ik ga deze week denk ik wat in zuid Beijerland uitzoeken. Dan vertoef ik daar toch in de buurt !
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 22 mei 2021, 15.32 Ah, dat is een leuke vondst die A onder het williams tekentje.
Dat maakt het echte een vroege fiets!
Je schreef dat de voornaaf van Brampton zou zijn. Staat dat er in gegraveerd?

Ja de voorvork. Misschien duikt er wel ergens eens een min of meer gare oma fiets van Stokvis op.'
Dan lijkt het me wel interessant om zo`n vork over te zetten (met inkorten etc. erbij).
Dat zal een vork zijn met een direct vernikkelde kroon en niet iets glooiender van vorm dan deze Simplex achtige.
De spatborden komen me weer erg als van Gruno over. Zou de man een fiets hebben samengesteld met voor hem voordehand liggende onderdelen?
Of zou Stokvis ooit leverancier zijn geweest van Gruno?

Groeten,
Maarten
Ja, vond het zelf ook wel een leuke vondst.

Ik heb inmiddels de rest van het crankstel gedemonteerd. Op de trapas staat 'RECTIFIE' voorafgegaan door, ik denk, drie letters. Wat op WGH lijkt. Maar de eerste twee zijn niet erg goed leesbaar. De cups zijn vernikkeld en merkloos. Maar wel met twee montagegaatjes aan een kant (ipv zoals later meestal twee gaatjes aan beide kanten) dat zag ik eerder ook bij Brampton. De trapas en cups lijken niet bij elkaar te passen, want de as heeft alleen slijtage op het alleruiterste van de kogelbanen, alsof er te kleine kogels zijn gebruikt.
Leuk detail is dat de blokken van de pedalen allemaal losse plaatjes leer op elkaar geplakt lijken te zijn. Dat heb ik nooit eerder gezien...

De naaf heeft in het groot BRAMPTON STANDARD ingeslagen en in het klein British Made aan weerskanten van de olienippel.

Wat de vork betreft is het ook even de vraag wat ik zal doen met de huidige. Hij is nu te lang om hem fatsoenlijk te monteren en er hoeft maar ongeveer anderhalve centimeter af om hem niet te hoeven opvullen. Dan blijft het punt van de klem, waar je ook nog wat zaagwerk voor zou moeten doen...
Ik denk wel dat ik dat voorlopig ga doen, want de vork is niet in een bijster goede staat en als zodanig denk ik niet meer interessant voor iemand anders als ik ooit een vervangende vind.
Opvallend detail is dat in de onderdelencatalogus van Stokvis in 1908 de vorkkronen van dit type zijn.

Die spatborden heb ik me ook afgevraagd... Het zou wel heel grappig zijn als Stokvis in de vroege jaren leverancier van Gruno is geweest omdat ze eind jaren 50 ook samenwerkten (of werd Gruno. En toen ook allebei het Gruno model spatbord monteerden :) Welk type spatbord monteerde Stokvis destijds?

Tsja, als geheel samengesteld, of in de loop der jaren steeds iets vervangen... Daar zullen we denk ik niet meer achterkomen. Ik ben vooral ook nog benieuwd wat voor achternaaf er in zou hebben gezeten en wat voor stuur. Het huidige blijkt toch chroom, dus die ga ik iig vervangen.
Is er bij een balhoofd met klem voor het stuur in principe altijd een stuur zonder expanderbout?
Maarten Waarlé
Berichten: 2340
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Over dat laatste ,
Klem bevestiging samen met expanderbout. Mij lijkt dat dat niet vaak voorkwam omdat het dubbele kosten zijn voor een fabrikant.

En ja ik zou denk ik ook voorlopig de vork aanpassen.
Ik heb wel eens fietsen die een jaar of 5 wachten op de juiste combinatie . Opeens komt je het ergens tegen.

Misschien zaten er wel velgremmen op een bijvoorbeeld een B.S.A. drieversnellingen naaf achterin. Met zo`n ronde versteller.
Ik zag dat Gruno met BSA werkte op haar fietsen met versnelling . Van Stokvis zijn in ieder geval Eadie advertenties bekend (in de Kampioen ) maar misschien ook wel van BSA.
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door TheodK »

Ik heb deze vork nog liggen. komt uit een heel oude omafiets. Nikkelen kroon en gesloten vorkeinden. Zou dat wat zijn? Moet dan wel ingekort worden maar dat is niet moeilijk. afzagen , stuk er tussenuit halen en twee delen verbinden met een stukje zadelbuis.
Bijlagen
IMG_4529.JPG
IMG_4528.JPG
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
rowejon
Berichten: 699
Lid geworden op: 12 mei 2018, 07.35
Locatie: Zwolle

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door rowejon »

Hi,
Of de draad langer snijden & daarna een stukje af.
Gr
Jon
Cyclissimo
Berichten: 577
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

TheodK schreef: 23 mei 2021, 10.43 Ik heb deze vork nog liggen.
Dat ziet eruit als wat ik zoek :) Zo op de foto's lijkt het de vorkkroon die op Stokvissen zit. Dus ik neem hem graag van je over.

Zou het niet het makkelijkst zijn om hem af te zagen en de draad dan te (laten) tappen? Ik kan zelf niet lassen, dus een stuk er tussenuit halen lijkt mij nog best ingewikkeld.
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door TheodK »

ja , jon heeft gelijk. draad tappen is beter en daarna afzagen.
afzagen heb ik wel eens gedaan om de vork te verlengen.
Je moet alleen iemand hebben met een draadtapper die geschikt is.
ik zal hem voor je bewaren. Wellicht zien we elkaar bij de ledenvergaring in september of ga je ook naar de Westerwolde rit?

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
m-gineering
Berichten: 1439
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door m-gineering »

Cyclissimo schreef: 23 mei 2021, 19.22
TheodK schreef: 23 mei 2021, 10.43 Ik heb deze vork nog liggen.
Dat ziet eruit als wat ik zoek :) Zo op de foto's lijkt het de vorkkroon die op Stokvissen zit. Dus ik neem hem graag van je over.

Zou het niet het makkelijkst zijn om hem af te zagen en de draad dan te (laten) tappen? Ik kan zelf niet lassen, dus een stuk er tussenuit halen lijkt mij nog best ingewikkeld.
Een vorkbuis lassen is niet triviaal, een las is nooit sterker dan de originele buis en een gebroken vorkbuis is het laatste wat je wil. Als ik de draad op de vork zou moeten maken zou de volgorde eerst draad snjden en dan als laatste pas afzagen zijn! Niets is zo duur als dat 'geld besparende voorwerk' van een goedwillende die geen kennis van het proces heeft ;)
/Marten
Maarten Waarlé
Berichten: 2340
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

En er zit best veel draad op deze vork. Misschien red je het wel met de framehoogte.

Ik heb nog een stuur met remstangen liggen zo`n model zonder expander en met van die slingerende Stokvis remhendels.
Komt uit Engeland maar ik denk van de zelfde leverancier. misschien een stap te ver om alles om te gooien naar velgremmen maar
dat zou een richting kunnen zijn.

Groeten,
Maarten
TheodK
Berichten: 410
Lid geworden op: 21 jun 2012, 19.48

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door TheodK »

Het stuk vorkbuis tot aan de draad is 20 cm.
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie