Perfect. Dat is meer dan genoeg draad. Het geheel zou zo'n 24-25 cm moeten worden.
Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
-
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
-
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Dat zou heel goed kunnen als het voorwiel origineel is. Ik heb vandaag de matzwarte rommel van de velg verwijderd en er zit nog wat lak op met op sommige plekken een slijtagespoor wat goed van remblokken zou kunnen zijn..Maarten Waarlé schreef: ↑22 mei 2021, 22.45 Misschien zaten er wel velgremmen op een bijvoorbeeld een B.S.A. drieversnellingen naaf achterin.
Al vind ik zelf gelakte velgen met velgremmen wel een beetje tegenstrijdig...
Ik hou het stuur derhalve even in gedachte, dank voor het aanbod. Zou erg mooi kunnen zijn. Maar het is inderdaad niet niks om de boel om te bouwen. Dwz, niet het werk, maar het vinden van geschikte onderdelen
-
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Zo. even een update.
Ik heb het frame, vork, voorvelg en spatborden ontdaan van de matzwarte toestand die erop zat. Geen idee wat het was. Het laat voor verf wel erg makkelijk los met water. Het resultaat is een half kale, half zwarte fiets. Die heb ik dan weer even met fijne staalwol en poetsolie bewerkt zodat het niet meteen gaat roesten.
Ik ben best tevreden met het resultaat en laat het denk ik zoals het is. Bijwerken van de lak heeft geen zin en opnieuw lakken vind ik niet geschikt.
Ook heb ik de naven uit elkaar gehaald. Het binnenwerk van de achternaaf is op de as na geheel uit 1926, dus mogelijk wel origineel met de huls uit 27 geleverd. De as is uit 1956 en ik kan me voorstellen dat dat het laatste onderdeel is geweest wat aan de fiets is vervangen..
De voornaaf was voorzien van een nieuwe Union as, dus daar geen bijzonderheden.
De trapas stelt me voor wat grotere problemen. En dan met name de cups. De rechtercup heeft twee scheuren ter hoogte van de schroefdraad en wil derhalve niet draaien. Moeilijk ook om er ueberhaupt grip op te krijgen met die kleine gaatjes aan een kant van de cup. De linker cup is in niet al te beste staat en heeft ook een haarscheurtje. Fijn, die klembrackets Die heeft zelf overigens ook een scheurtje van het klempunt.
Voorlopig mijn kop maar in het zand gestoken en dat wat er is weer gemonteerd. Eerst maar op zoek naar vervangende onderdelen om de boel beter te kunnen monteren. Voorlopig draait het met wat lichte hobbelingen
De pedalen heb ik ook uit elkaar gehaald en daar zit ook nog wel wat lagerwerk. Of beter, werk aan de lagers...
Wel is het nikkel nog in heel puike staat.
Volgende fase wordt het maken van de beugeltjes voor de spatbordstangen. op beide spatborden mist er eentje. Dus nu op zoek naar een stukje roestige staalstrip.
En dan nog de spatbordstangen zelf. Maarten had een heel goed idee om remstangen te gebruiken. Wat heel geschikt zou zijn voor enkele stangen. Maar helaas waren origineel beide stangen een geheel. Wat betekent dat het stangetje zo'n 76cm moet zijn. En dat is wat lang voor een remstang. Maar misschien dat ik het er voorlopig toch mee ga doen.
Foto's volgen
Ik heb het frame, vork, voorvelg en spatborden ontdaan van de matzwarte toestand die erop zat. Geen idee wat het was. Het laat voor verf wel erg makkelijk los met water. Het resultaat is een half kale, half zwarte fiets. Die heb ik dan weer even met fijne staalwol en poetsolie bewerkt zodat het niet meteen gaat roesten.
Ik ben best tevreden met het resultaat en laat het denk ik zoals het is. Bijwerken van de lak heeft geen zin en opnieuw lakken vind ik niet geschikt.
Ook heb ik de naven uit elkaar gehaald. Het binnenwerk van de achternaaf is op de as na geheel uit 1926, dus mogelijk wel origineel met de huls uit 27 geleverd. De as is uit 1956 en ik kan me voorstellen dat dat het laatste onderdeel is geweest wat aan de fiets is vervangen..
De voornaaf was voorzien van een nieuwe Union as, dus daar geen bijzonderheden.
De trapas stelt me voor wat grotere problemen. En dan met name de cups. De rechtercup heeft twee scheuren ter hoogte van de schroefdraad en wil derhalve niet draaien. Moeilijk ook om er ueberhaupt grip op te krijgen met die kleine gaatjes aan een kant van de cup. De linker cup is in niet al te beste staat en heeft ook een haarscheurtje. Fijn, die klembrackets Die heeft zelf overigens ook een scheurtje van het klempunt.
Voorlopig mijn kop maar in het zand gestoken en dat wat er is weer gemonteerd. Eerst maar op zoek naar vervangende onderdelen om de boel beter te kunnen monteren. Voorlopig draait het met wat lichte hobbelingen
De pedalen heb ik ook uit elkaar gehaald en daar zit ook nog wel wat lagerwerk. Of beter, werk aan de lagers...
Wel is het nikkel nog in heel puike staat.
Volgende fase wordt het maken van de beugeltjes voor de spatbordstangen. op beide spatborden mist er eentje. Dus nu op zoek naar een stukje roestige staalstrip.
En dan nog de spatbordstangen zelf. Maarten had een heel goed idee om remstangen te gebruiken. Wat heel geschikt zou zijn voor enkele stangen. Maar helaas waren origineel beide stangen een geheel. Wat betekent dat het stangetje zo'n 76cm moet zijn. En dat is wat lang voor een remstang. Maar misschien dat ik het er voorlopig toch mee ga doen.
Foto's volgen
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Bout en moer M16 met wat ringen (vwbt bouwmarkten, Hornbach heeft M16) door de cup schroeven en met geschikte dop aandraaien tot die goed klem zit, dan heb je houvastCyclissimo schreef: ↑24 mei 2021, 17.36 Zo. even een update. De rechtercup heeft twee scheuren ter hoogte van de schroefdraad en wil derhalve niet draaien. Moeilijk ook om er ueberhaupt grip op te krijgen met die kleine gaatjes aan een kant van de cup.
/Marten
-
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Goed idee Marten, Ik ga het proberen.
Hier wat detailfoto's.
Hier wat detailfoto's.
-
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
En dan nog een kleine sneak preview van wat het wordt. Losjes in elkaar gezet.. Ik had even geen twee banden in dezelfde kleur
Inmiddels het achterspatbord van de witte verf ontdaan. De bel werkt inmiddels ook weer
Als toevoeging een Apex pompje, Lohmann zadel en vernikkeld Gazelle stuur. Begint het toch al een beetje ergens op te lijken
Inmiddels het achterspatbord van de witte verf ontdaan. De bel werkt inmiddels ook weer
Als toevoeging een Apex pompje, Lohmann zadel en vernikkeld Gazelle stuur. Begint het toch al een beetje ergens op te lijken
-
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Zier er al weer heel aantrekkelijk uit die fiets.
Leuke bel ook. Ik ken ze alleen als Lucas en als Chinese kopie van minder goed materiaal.
De balhoofdbout lijkt idd een hap te moeten hebben om te passen Je zie zo een stuk vork door het gat heen.
Al zeer goede balhoofdmoer zie ik in plaats van die Gazelle moer.
Verrassend vind ik die pomp klemmen. Ik heb precies de zelfde met dat spiraalveertje ook, zitten op een Engelse Premier
herenfiets uit 1913.
De vork is zeker geen Fongers durf ik uit de praktijk te zeggen. Die hebben een vierkant gat tussen vork schachten en voorkbuis.
Vaak scheuren ze uit bij dat vierkante gat. De latere Fongers vorken hebben staafjes rondom in de vorkbuis.
De vork van Theo is echt een treffer.
Mijn stuur is dat minder denk ik maar bij deze toch een foto ter herkenning.
Het is een all weather versie .Ook al wat minder geslaagd denk ik al is vernikkelen een fluitje van een cent. Groeten,
Maarten
Leuke bel ook. Ik ken ze alleen als Lucas en als Chinese kopie van minder goed materiaal.
De balhoofdbout lijkt idd een hap te moeten hebben om te passen Je zie zo een stuk vork door het gat heen.
Al zeer goede balhoofdmoer zie ik in plaats van die Gazelle moer.
Verrassend vind ik die pomp klemmen. Ik heb precies de zelfde met dat spiraalveertje ook, zitten op een Engelse Premier
herenfiets uit 1913.
De vork is zeker geen Fongers durf ik uit de praktijk te zeggen. Die hebben een vierkant gat tussen vork schachten en voorkbuis.
Vaak scheuren ze uit bij dat vierkante gat. De latere Fongers vorken hebben staafjes rondom in de vorkbuis.
De vork van Theo is echt een treffer.
Mijn stuur is dat minder denk ik maar bij deze toch een foto ter herkenning.
Het is een all weather versie .Ook al wat minder geslaagd denk ik al is vernikkelen een fluitje van een cent. Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Dank je.Maarten Waarlé schreef: ↑25 mei 2021, 18.55 Zier er al weer heel aantrekkelijk uit die fiets.
De balhoofdbout lijkt idd een hap te moeten hebben om te passen Je zie zo een stuk vork door het gat heen.
Verrassend vind ik die pomp klemmen. Ik heb precies de zelfde met dat spiraalveertje ook, zitten op een Engelse Premier
herenfiets uit 1913.
...al is vernikkelen een fluitje van een cent.
De balhoofdbout moet inderdaad een flinke hap hebben. Ik heb dat ook op een Franse fiets zo. Maar het gekke is dat hier het gat aan de ene kant groter is dan aan de andere kant. Wellicht dat er toch iets spie-achtigs in hoort of dat de moer deels in het grotere gat valt?
Leuk dat je dezelfde pompklemmen op een fiets uit dezelfde tijd hebt. Er staat bij mij een merk in geslagen, iets als Alecta Patented?
Ik wil al lang eens proberen om zelf te vernikkelen. Heb je een overzicht van hoe dat te doen? Ik meen ooit in een verslag van een van je restauraties de stappen te hebben gelezen...
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1755
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Interessant die leren pedalen. Ik kom bij transportfiets folders regelmatig tegen dat er in staat "pedalen met leren blokken". Ik nam altijd aan dat ze eigenlijk rubber bedoelden. Maar kennelijk bestonden er dus ook echt pedalen met leren blokken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen
Ja , die pedalen zijn heel apart inderdaad. Nooit eerder gezien met dat leder.
Aha, een groter gat aan een kant .Dat lijkt inderdaad alsof er een conische bus over de bout geschoven zit die je dan met de moer tegen de stuurbuis aan drukt. Je zou zeggen dat de vork dan ook een uitsnede moet hebben om in de gelegenheid te zijn om tegen het stuur aan te drukken.
Anders dus ook als bv bij Fongers waar de strop een sleuf in het midden heeft die je samen drukt/klemt.
Het werkt niet bij ieder merk even goed ,die stuurklemming Soms ook wordt de vorkbuis vervormd.
Fongers heeft geen schroefdraad in de balhoofdstrop Alleen boven in de borgmoer.
Ik heb zover ik kan zien geen merkje in de pompklem .Ik had altijd de gedachte dat het bij Premier hoorde omdat ze ook in het remsysteem een spiraalveer hebben toegepast .En de framebuizen zijn trouwens ook spiraalvormig opgebouwd. Maar blijkbaar is het toch een ingekocht product. Ik vind van vernikkelen het schoonmaakwerk altijd het meest tijdrovend.
Eenmaal in de bak met vernikkelvloeistof is het zo gedaan al moet ik toegeven dat het nikkelwerk er wel aardig uit ziet maar totaal geen weersbestendigheid heeft. De Fongers HZ waar ik veel mee rij die krijgt bij een buitje meteen roestvlekken in het nikkel. Ze zijn wel makkelijk weg te poetsen maar weersbestendig is het dus niet.
Over de techniek kun je kijken naar een Nederlands motortijdschrift dat al lang geleden een artikel heeft gewijd aan vernikkelen. Makkelijk te vinden op Google. Een van de eerste hits https://www.motorklassiek.nl/techniek-e ... rnikkelen/
Maar op Youtube staan nog veel makkelijkere methoden. Zelfs met huis tuin en keuken middelen. Azijn en dat soort spullen.
De motorclub heeft het nog over stoffen die je bij een lab shop moet kopen .Allemaal erg giftig en slecht voor het milieu trouwens.
De Youtube methoden zien er wat onschuldiger uit al moet je die stoffen ook niet door de gootsteen kiepen.
Groeten,
Maarten
Aha, een groter gat aan een kant .Dat lijkt inderdaad alsof er een conische bus over de bout geschoven zit die je dan met de moer tegen de stuurbuis aan drukt. Je zou zeggen dat de vork dan ook een uitsnede moet hebben om in de gelegenheid te zijn om tegen het stuur aan te drukken.
Anders dus ook als bv bij Fongers waar de strop een sleuf in het midden heeft die je samen drukt/klemt.
Het werkt niet bij ieder merk even goed ,die stuurklemming Soms ook wordt de vorkbuis vervormd.
Fongers heeft geen schroefdraad in de balhoofdstrop Alleen boven in de borgmoer.
Ik heb zover ik kan zien geen merkje in de pompklem .Ik had altijd de gedachte dat het bij Premier hoorde omdat ze ook in het remsysteem een spiraalveer hebben toegepast .En de framebuizen zijn trouwens ook spiraalvormig opgebouwd. Maar blijkbaar is het toch een ingekocht product. Ik vind van vernikkelen het schoonmaakwerk altijd het meest tijdrovend.
Eenmaal in de bak met vernikkelvloeistof is het zo gedaan al moet ik toegeven dat het nikkelwerk er wel aardig uit ziet maar totaal geen weersbestendigheid heeft. De Fongers HZ waar ik veel mee rij die krijgt bij een buitje meteen roestvlekken in het nikkel. Ze zijn wel makkelijk weg te poetsen maar weersbestendig is het dus niet.
Over de techniek kun je kijken naar een Nederlands motortijdschrift dat al lang geleden een artikel heeft gewijd aan vernikkelen. Makkelijk te vinden op Google. Een van de eerste hits https://www.motorklassiek.nl/techniek-e ... rnikkelen/
Maar op Youtube staan nog veel makkelijkere methoden. Zelfs met huis tuin en keuken middelen. Azijn en dat soort spullen.
De motorclub heeft het nog over stoffen die je bij een lab shop moet kopen .Allemaal erg giftig en slecht voor het milieu trouwens.
De Youtube methoden zien er wat onschuldiger uit al moet je die stoffen ook niet door de gootsteen kiepen.
Groeten,
Maarten