Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 27 mei 2021, 21.18 ...dat het nikkelwerk er wel aardig uit ziet maar totaal geen weersbestendigheid heeft
...
Over de techniek kun je kijken naar een Nederlands motortijdschrift dat al lang geleden een artikel heeft gewijd aan vernikkelen. Makkelijk te vinden op Google. Een van de eerste hits https://www.motorklassiek.nl/techniek-e ... rnikkelen/
Maar op Youtube staan nog veel makkelijkere methoden. Zelfs met huis tuin en keuken middelen. Azijn en dat soort spullen.
...

Groeten,
Maarten

Ik ben eens op zoek gegaan naar een andere lamphaak. Het leek erop dat de lamphaak van veel dunner staalplaat moest zijn gemaakt dan later gebruikelijk. Ik vond een dunne lamphaak, maar die is waarschijnlijk van Indiase makelij. Behoorlijk armoedig dus, met name doordat hij verzinkt was.
Dat leek me eens een goed moment om het vernikkelen volgens de youtube-methode te proberen (dank voor de tip Maarten). Ik verzink wel vaker op die manier, maar ging er vanuit dat vernikkelen een stuk moeilijker zou zijn.
Wonder boven wonder werkt het prima. De weersbestendigheid is inderdaad zeer twijfelachtig, maar ja, die paar keer dat die fiets nog naar buiten gaat zal niet een probleem worden. En ook professioneel nikkelwerk wordt binnenshuis al dof. En het moet bij de rest van de fiets ook vooral niet te mooi glanzend worden... Dat biedt veel mogelijkheden :D
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Behalve twee Eadie naven (zie ander topic) vond ik o.a. ook nog een leuk zadel in Frankrijk (en overigens ook nog twee fietsen... :lol: ) Absolutely lovely ;)
Ik twijfel om hem op de stokvis te zetten. Is dat aardig leeftijd en model correct?
Bijlagen
IMG_2435.JPG
Maarten Waarlé
Berichten: 2339
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooi oud zadel hoor en ook heel Frans met dat plaatstalen onderstel.
Daar zou mijn twijfel zitten. Gruno monteerde zoals de meeste Nederlandse merken een variatie op het gezondheid zadel of de zadels die iets van Brooks dan wel Lepper weg hebben zie ik in de catalogi.
De meest noordelijke fiets waar ik zo`n zadel ooit op heb gezet was een F.N. uit Herstal.
Ik vind het wel interessant om de regionale smaken terug te zien bij rijwielbouw in Europa. Je kan een Duitse, Franse Belgische (etc.) fiets er zo tussenuit halen. Tussen sommige landen zie je kruisbestuivingen (Nederlandse fietsen zijn behoorlijk op Engelse modellen gebaseerd) en tussen ander lijkt bijna geen handel te zijn geweest. Ik denk dat de Franse zadels hier niet algemeen toegepast werden maar of dat je moet weerhouden is natuurlijk de vraag.
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Twee onbekende jaren 10 20 fietsen

Bericht door Cyclissimo »

Maarten Waarlé schreef: 23 aug 2021, 08.01 Mooi oud zadel hoor en ook heel Frans met dat plaatstalen onderstel.
Dank. Dat is precies waar ik de vraag voor stelde :)
Ik vermoedde al zoiets, maar heb niet echt zicht op wat er in Nederland was op dat gebied destijds. Er zijn maar weinig catalogi uit die tijd te vinden in de database (of zoek ik niet goed?!)
Ik laat het dan denk ik voorlopig even bij het zadel wat ik er al op had gezet. Het zou leuk zijn daar een enkeldraads onderstel bij te vinden. Ik heb het driedraads onderstel even van een ander zadel 'geleend'. Maar ik heb ook nog een heel oud gezondheidszadel liggen. Hmm.. Altijd weer keuzes... :)


Op de beurs vond ik een geschikte stuurstropbout. Die moet ik nog even ontchroomen, maar dan ben ik toch weer een stapje verder...
Ook heb ik voor mijn vakantie de vork ontvangen (waarvoor veel dank). Dus ik kan weer aan de slag.
De vork heeft een logootje ingeslagen van A&C en J 24. Wellicht Januari 1924? Toch leuk.
Cyclissimo
Berichten: 573
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Stokvis 1912 1913

Bericht door Cyclissimo »

Gister even de vork gedemonteerd.
Buiten dat de voorvork vervangen wordt, zat het balhoofdstel nogal los. Ik was erg benieuwd wat ik aan zou treffen en gek genoeg had ik dat wat ik aantrof helemaal niet aan zien komen :lol: Ik dacht volledig uitgesoepte lagerschalen te zien waar de kogeltjes in ronddansten, maar het was toch heel anders.

De lugs met verdikkingen bevatten een lagerschaaltje/-ring, maar onder die in de onderste lug zat er nog een extra lagerschaal... Niet zo gek dus dat de boel niet helemaal lekker liep en bleef bewegen. Onduidelijk of iemand dit heeft gedaan om de boel op te hogen (de draad van de vork was nogal beschadigd ter hoogte van de bovenste lug) of dat iemand het niet was opgevallen dat er al een lagerschaal in de lug zat...

Binnenkort wil ik de boel weer gaan monteren, maar ik moet daarvoor de draad van de vervangende voorvork even opsnijden (er zitten wat beschadigingen in de draad...). Daar heb ik zelf het gereedschap alleen niet voor.. Is er toevallig iemand die in Den Haag of Rotterdam mij daarmee zou kunnen helpen?
Plaats reactie