Gazelle Sport Luxe 1954

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door ErikLam »

Beste leden,
Sinds vorige zaterdag de trotse eigenaar geworden van deze fiets. De vorige had hem via de ouders van een vriend verkregen om hem samen met nog een stel (minder interessante) fietsen voor verkoop aan te bieden. Een 'pareltje' tussen de rest kun je wel stellen.
Om alvorens tot koop over te gaan eerst alle assen op speling gecontroleerd. Niets van dat alles. Ook verder vertoonde de fiets geen noemenswaardige gebreken waardoor de koop snel kon worden beklonken.
Helaas wist de verkoper niets over de geschiedenis van de fiets, behalve dat hij decennia lang ergens in het buitengebied opgeslagen heeft gestaan. Gezien de goede conditie hebben ze hem gelukkig heel goed weggezet!
Er is door de jaren heen wel het het één en ander aan verbouwt. Zo is de metalen kettingkast vervangen door geplastificeerd doek, het zadel is van veel later en de spatborden voor en achter zijn niet origineel maar wel bijpassend.

Om hem rijklaar te maken moet er wel werk worden verzet. Naast veel poets en schuurwerk van o.a. achterrad door slecht gegalvaniseerd chroom, moeten sowieso de banden worden vervangen. Na ruim 50 jaar zijn ze toch echt wel op. De voorband is van later, maar vermoed dat zowel binnen als buitenband (Gazelle) achterwiel zelfs nog de oorspronkelijke zijn.
De plaats waar het framenummer is te vinden is misschien nog wel een dingetje. Normaliter zul je die onder het zadel verwachten maar nu rechtsonder het balhoofdplaatje. Gebruikelijk?
Ook de pakjesdrager doet enigszins vreemd aan. Hij is veel compacter en kleiner van stuk dan de gebruikelijke. De stangen zijn nl. veel dunner.
Fraai zijn ook de pedalen. Maar ook hier heeft de 'tand des tijds' toegeslagen. Afbladerend chroom en afbrokkelen rubberen delen zijn hier debet aan.
Heel bijzonder is het AGMI Safety slot aan de voorvork. Tegenwoordig totaal nutteloos maar werkt nog steeds.

Maar het mooiste is toch wel de TORPEDO Dreigang-Freilauf Nabe. Een stalen mechanisch kunstwerk van ongekende kwaliteit. 1730 gr. schoon aan de haak! Wat loopt dat soepeltjes!

Wat betreft aanschaf banden en vervangen zadel ga ik mij in verdiepen. Ik weet nl. nog niet welke het meest geschikt en passend zijn en welk zadel. Wel worden de banden crèmekleurig.
Als er aanbevelingen, tips, ideeën of anderszins opmerkingen zijn lees ik het graag!

Groet,
Erik
Bijlagen
IMG_20210523_205551.jpg
IMG_20210523_205015.jpg
IMG_20210525_141716.jpg
Lucifer koplamp
Lucifer koplamp
AGMI Safety slot
AGMI Safety slot
Torpedo F&S
Torpedo F&S
pedaal
pedaal
bagagedrager
bagagedrager
Framenummer
Framenummer
Rode Vredestein binnenband
Rode Vredestein binnenband
IMG_20210522_192544.jpg
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door Fongers1952 »

ErikLam schreef: 25 mei 2021, 21.55 Beste leden,
Sinds vorige zaterdag de trotse eigenaar geworden van deze fiets. De vorige had hem via de ouders van een vriend verkregen om hem samen met nog een stel (minder interessante) fietsen voor verkoop aan te bieden. Een 'pareltje' tussen de rest kun je wel stellen.
Om alvorens tot koop over te gaan eerst alle assen op speling gecontroleerd. Niets van dat alles. Ook verder vertoonde de fiets geen noemenswaardige gebreken waardoor de koop snel kon worden beklonken.
Helaas wist de verkoper niets over de geschiedenis van de fiets, behalve dat hij decennia lang ergens in het buitengebied opgeslagen heeft gestaan. Gezien de goede conditie hebben ze hem gelukkig heel goed weggezet!
Er is door de jaren heen wel het het één en ander aan verbouwt. Zo is de metalen kettingkast vervangen door geplastificeerd doek, het zadel is van veel later en de spatborden voor en achter zijn niet origineel maar wel bijpassend.

Om hem rijklaar te maken moet er wel werk worden verzet. Naast veel poets en schuurwerk van o.a. achterrad door slecht gegalvaniseerd chroom, moeten sowieso de banden worden vervangen. Na ruim 50 jaar zijn ze toch echt wel op. De voorband is van later, maar vermoed dat zowel binnen als buitenband (Gazelle) achterwiel zelfs nog de oorspronkelijke zijn.
De plaats waar het framenummer is te vinden is misschien nog wel een dingetje. Normaliter zul je die onder het zadel verwachten maar nu rechtsonder het balhoofdplaatje. Gebruikelijk?
Ook de pakjesdrager doet enigszins vreemd aan. Hij is veel compacter en kleiner van stuk dan de gebruikelijke. De stangen zijn nl. veel dunner.
Fraai zijn ook de pedalen. Maar ook hier heeft de 'tand des tijds' toegeslagen. Afbladerend chroom en afbrokkelen rubberen delen zijn hier debet aan.
Heel bijzonder is het AGMI Safety slot aan de voorvork. Tegenwoordig totaal nutteloos maar werkt nog steeds.

Maar het mooiste is toch wel de TORPEDO Dreigang-Freilauf Nabe. Een stalen mechanisch kunstwerk van ongekende kwaliteit. 1730 gr. schoon aan de haak! Wat loopt dat soepeltjes!

Wat betreft aanschaf banden en vervangen zadel ga ik mij in verdiepen. Ik weet nl. nog niet welke het meest geschikt en passend zijn en welk zadel. Wel worden de banden crèmekleurig.
Als er aanbevelingen, tips, ideeën of anderszins opmerkingen zijn lees ik het graag!

Groet,
Erik
Pracht fiets hoor. Wat de bagagedrager betreft, deze is origineel voor de Sport Luxe. Dat het framenummer op het balhoofd staat ingeslagen is ook correct. Bijna alle Gazelle fietsen hadden het framenummer op zadellug staan maar de Sport Luxe niet. Een metalen kettingkast had de Sport Luxe ook niet, die was dacht ik voorbehouden aan de Sport Speciaal.
Wat mij echter niet correct lijkt is de crank. Deze zogenaamde gladde crank zat op de wat goedkopere modellen, de Sport Luxe echter had net als Nr. 8 en de Sport Speciaal een crank met een groef aan de buitenkant. Zie foto.
DSC00047.JPG
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door ErikLam »

Kennisoverdracht is onontbeerlijk en stukje bij beetje kom je zodoende steeds meer te weten...Hartelijk dank voor je reactie!
Heb in de garage nog een grijskleurige oude Gazelle donorfiets uit '57 staan voor onderdelen. Deze is wel is voorzien van crank met groef incl. bijpassende pedalen. 'Probleem' is daarmee wel opgelost.
Verder zie ik op bijgevoegd foto een Gazelle standaard. Heb er zelf nog geen maar weet nu welke in aanmerking komt.
Groet, Erik
Bijlagen
IMG_20210527_103632.jpg
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door Cyclissimo »

Prachtige fiets. Vooral de lak is ook nog erg mooi. Je ziet zelden dat ze nog glanzen... Waarschijnlijk altijd binnen gestaan. Mooi ook die velgen met bies in het midden.
Het zadel zou overigens zo maar eens het originele kunnen zijn. Het ingenaaide driehoekje zie je maar tot in de jaren 50 (behalve bij Aziatische namaak). Dus die zou ik niet klakkeloos vervangen. Het type zadel klopt met het type fiets, dus daar is in elk geval niets mis mee.
De bagagedrager is typisch voor sportfietsen, maar wel maar een korte periode toegepast.
De pedalen heb ik nooit eerder gezien zo. Ze lijken op Way Assauto pedalen, maar zijn toch weer net anders. Ze zullen wel Italiaans zijn. Misschien van Sheffield?
Is de rechtercrank overigens wel met groef? Je zou anders nog even kunnen kijken naar de nummers die in de crank zijn ingeslagen. Er is in ieder geval wel aan de trapas gewerkt, want de lockring van de cup is niet zoals hij hoort te zijn ;)
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door Fongers1952 »

ErikLam schreef: 27 mei 2021, 11.34 Kennisoverdracht is onontbeerlijk en stukje bij beetje kom je zodoende steeds meer te weten...Hartelijk dank voor je reactie!
Heb in de garage nog een grijskleurige oude Gazelle donorfiets uit '57 staan voor onderdelen. Deze is wel is voorzien van crank met groef incl. bijpassende pedalen. 'Probleem' is daarmee wel opgelost.
Verder zie ik op bijgevoegd foto een Gazelle standaard. Heb er zelf nog geen maar weet nu welke in aanmerking komt.
Groet, Erik
Let wel op dat de cranken met groef even lang zijn als de cranken die nu op je fiets zitten. Jouw fiets is volgens het framenummer uit 1955, vermoedelijk werd de Sport Luxe toen ook al uitgerust met "groef"cranken maar ik ben er niet 100% zeker van. Misschien toch nog even wat meer research doen voor je de cranken verwisselt

Wat de standaard op mijn fiets (1963) betreft, die past niet op jouw fiets, deze standaard wordt door een bout vastgezet in de bracket. Dit werd pas mogelijk bij Gazelles vanaf eind jaren 50. Probeer een standaard te vinden die je op de achternaaf kan vastzetten. Succes
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door ErikLam »

Cyclissimo schreef: 27 mei 2021, 12.01 Prachtige fiets. Vooral de lak is ook nog erg mooi. Je ziet zelden dat ze nog glanzen... Waarschijnlijk altijd binnen gestaan. Mooi ook die velgen met bies in het midden.
Het zadel zou overigens zo maar eens het originele kunnen zijn. Het ingenaaide driehoekje zie je maar tot in de jaren 50 (behalve bij Aziatische namaak). Dus die zou ik niet klakkeloos vervangen. Het type zadel klopt met het type fiets, dus daar is in elk geval niets mis mee.
De bagagedrager is typisch voor sportfietsen, maar wel maar een korte periode toegepast.
De pedalen heb ik nooit eerder gezien zo. Ze lijken op Way Assauto pedalen, maar zijn toch weer net anders. Ze zullen wel Italiaans zijn. Misschien van Sheffield?
Is de rechtercrank overigens wel met groef? Je zou anders nog even kunnen kijken naar de nummers die in de crank zijn ingeslagen. Er is in ieder geval wel aan de trapas gewerkt, want de lockring van de cup is niet zoals hij hoort te zijn ;)
Heb gekeken naar een Raleigh fiets alhier in de garage van begin jaren'80 met een gelijkend model zadel.Optisch verschillen ze weinig van elkaar maar als je de details weet zeker wel. Het mist zoals opgemerkt het ingenaaide driehoekje en is qua gewicht veel lichter uitgevoerd.Ook de onderzijde is anders uitgevoerd. Het zou dus inderdaad zo maar kunnen dat het zadel van de Gazelle Sport Luxe de originele is. Goed gezien!
De pedalen wordt dus nog een zoektocht. Naast code RD. No. 858620 verder geen verwijzing waargenomen. Wat betreft de crank ga ik komend weekend mee aan de slag.
Bijlagen
IMG_20210527_185641.jpg
IMG_20210527_185632.jpg
IMG_20210527_185616.jpg
ErikLam
Berichten: 36
Lid geworden op: 6 aug 2019, 22.09

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door ErikLam »

Fongers1952 schreef: 27 mei 2021, 18.59
ErikLam schreef: 27 mei 2021, 11.34 Kennisoverdracht is onontbeerlijk en stukje bij beetje kom je zodoende steeds meer te weten...Hartelijk dank voor je reactie!
Heb in de garage nog een grijskleurige oude Gazelle donorfiets uit '57 staan voor onderdelen. Deze is wel is voorzien van crank met groef incl. bijpassende pedalen. 'Probleem' is daarmee wel opgelost.
Verder zie ik op bijgevoegd foto een Gazelle standaard. Heb er zelf nog geen maar weet nu welke in aanmerking komt.
Groet, Erik
Let wel op dat de cranken met groef even lang zijn als de cranken die nu op je fiets zitten. Jouw fiets is volgens het framenummer uit 1955, vermoedelijk werd de Sport Luxe toen ook al uitgerust met "groef"cranken maar ik ben er niet 100% zeker van. Misschien toch nog even wat meer research doen voor je de cranken verwisselt

Wat de standaard op mijn fiets (1963) betreft, die past niet op jouw fiets, deze standaard wordt door een bout vastgezet in de bracket. Dit werd pas mogelijk bij Gazelles vanaf eind jaren 50. Probeer een standaard te vinden die je op de achternaaf kan vastzetten. Succes
Persoonlijk zou ik het 'vreemd' vinden om cranks met groef te vervangen voor de gladde zonder. Vooral als de pedalen origineel zouden zijn lijkt mij dit vrij onlogisch. Maar toch, het zou natuurlijk kunnen....Ik wacht nog maar even met omwisselen cranks. Dank voor je support!
Op de bracket heeft naar mijn idee gelet op het ontbreken van beschadiging nooit een standaard gezeten. Het plaatsen van een standaard achternaaf is daarom allicht een goed alternatief!
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door Fongers1952 »

ErikLam schreef: 28 mei 2021, 00.33
Fongers1952 schreef: 27 mei 2021, 18.59
ErikLam schreef: 27 mei 2021, 11.34 Kennisoverdracht is onontbeerlijk en stukje bij beetje kom je zodoende steeds meer te weten...Hartelijk dank voor je reactie!
Heb in de garage nog een grijskleurige oude Gazelle donorfiets uit '57 staan voor onderdelen. Deze is wel is voorzien van crank met groef incl. bijpassende pedalen. 'Probleem' is daarmee wel opgelost.
Verder zie ik op bijgevoegd foto een Gazelle standaard. Heb er zelf nog geen maar weet nu welke in aanmerking komt.
Groet, Erik
Let wel op dat de cranken met groef even lang zijn als de cranken die nu op je fiets zitten. Jouw fiets is volgens het framenummer uit 1955, vermoedelijk werd de Sport Luxe toen ook al uitgerust met "groef"cranken maar ik ben er niet 100% zeker van. Misschien toch nog even wat meer research doen voor je de cranken verwisselt

Wat de standaard op mijn fiets (1963) betreft, die past niet op jouw fiets, deze standaard wordt door een bout vastgezet in de bracket. Dit werd pas mogelijk bij Gazelles vanaf eind jaren 50. Probeer een standaard te vinden die je op de achternaaf kan vastzetten. Succes
Persoonlijk zou ik het 'vreemd' vinden om cranks met groef te vervangen voor de gladde zonder. Vooral als de pedalen origineel zouden zijn lijkt mij dit vrij onlogisch. Maar toch, het zou natuurlijk kunnen....Ik wacht nog maar even met omwisselen cranks. Dank voor je support!
Op de bracket heeft naar mijn idee gelet op het ontbreken van beschadiging nooit een standaard gezeten. Het plaatsen van een standaard achternaaf is daarom allicht een goed alternatief!
De dure Toerfietsen van Gazelle (Nr. 8) hadden al voor 1955 de zogenaamde "groef" cranken. De Sport Luxe fietsen hadden die (in 1960) ook zoals ik al schreef. Maar mogelijk hadden ze in 1955 nog de "gladde" cranken. Op zich onwaarschijnlijk want mijn Gazelle Sport Speciaal uit 1955 heeft ook groef cranken. Ik kan me alleen niet voorstellen waarom de cranken op jouw fiets in het verleden zouden zijn vervangen door gladde cranken. Vandaar mijn twijfel. Misschien in de fabriek destijds een vergissing gemaakt, of toen een tijdelijk tekort aan groef cranken? Wie het weet mag het zeggen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Cyclissimo
Berichten: 579
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Gazelle Sport Luxe 1954

Bericht door Cyclissimo »

ErikLam schreef: 28 mei 2021, 00.16 Heb gekeken naar een Raleigh fiets alhier in de garage van begin jaren'80 met een gelijkend model zadel.Optisch verschillen ze weinig van elkaar maar als je de details weet zeker wel. Het mist zoals opgemerkt het ingenaaide driehoekje en is qua gewicht veel lichter uitgevoerd.Ook de onderzijde is anders uitgevoerd. Het zou dus inderdaad zo maar kunnen dat het zadel van de Gazelle Sport Luxe de originele is. Goed gezien!
De pedalen wordt dus nog een zoektocht. Naast code RD. No. 858620 verder geen verwijzing waargenomen. Wat betreft de crank ga ik komend weekend mee aan de slag.

Het Gazelle plaatje op het zadel komt ook overeen met de leeftijd van de fiets. Dus vrijwel zeker een origineel zadel. Behoorlijk zeldzaam :)
De pedalen met een RD (registered) nummer zullen wel Engels zijn dan. Ik verwacht dat dat ook wel de originele pedalen zullen zijn. Het model is in ieder geval typisch voor de tijd en sportfietsen hadden geen eigen merk Gazelle pedalen.
Wat de cranks betreft zou ik de ingeslagen nummers eens controleren. Als ze hetzelfde/vergelijkbaar zijn met de andere onderdelen van de fiets zou ik ze lekker laten zitten...
Plaats reactie