Fongers BDG3 55

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

Is er iemand onder de fongers liefhebbers die mij zal kunnen / willen helpen bij het achterhalen van de eerste eigenaar ? (Voor zover dit bekend is)
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door jrietveld »

Mooi verhaal, Ruben. Ik kijk zelf ook altijd naar de oude fietsen die ter decoratie her en der tegen gevels zijn geplaatst. Meestal betreft het barrels uit de jaren 80 en 90, die zo slecht in lak en chroom zitten dat het al snel een hele oude fiets lijkt. Het aardige van jouw fiets is dat hij aardig is aangetast door de elementen maar zo te zien nog steeds wel matig/redelijk in nikkel en lak zit. Dat zegt toch wel iets over de kwaliteit van Fongers fietsen... Opvallend is hoeveel Fongers fietsen van voor 1910 er het afgelopen jaar zijn aangetroffen, zeker in relatie tot de beperkte productie in het begin van de volgende eeuw.
Je fiets is dusdanig bijzonder dat ik hem een goede restauratie gun. Maar ook met relatief eenvoudige ingrepen is hij snel toonbaar te maken (FH zadel erop, kettingscherm eraf, pedalen en spatbordstangen vervangen, witte banden erop).

groet, Jos
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

Precies, de fiets zal in mijn ogen een bescheiden restauratie moeten ondergaan waarbij de patina niet verloren gaat en details zoals spatbordstangen weer hersteld moeten worden. Het nikkel is echt wel in zeer slechte staat... het stuur en bandrem zijn nog wel te redden maar de rechter crank en tandwielblad valt het nikkel bijna af... maar op het moment dat deze delen opnieuw vernikkeld zouden worden klopt het weer niet bij de rest van de fiets. Wat is wijsheid?
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door fietser »

Wordt er niet wat erg makkelijk geconcludeerd dat het framenummer met een 1 begint? Hieronder het nummer en ter vergelijking nog een ander Fongers-nummer waarin de 1 en de 2 mooi naast elkaar staan. Ik zie er geen 1 in maar 25504. Wat dan wel - zoals eerder terecht door iemand aangegeven - de vraag oproept waarom dit nummer nog op de balhoofdlug staat en niet op de zadellug. Daar heb ik geen goede verklaring voor.

Groeten,
fietser
Fongers-framenummers.jpg
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door jrietveld »

Het eerste cijfer lijkt inderdaad wel een 2, maar eigenlijk kan dat niet, omdat vanaf framenummer ca. 17.000 (1905) de framenummers naar de zadellug gaan. Framenummer 25.000 zou bouwjaar 1907 betekenen, in welk jaar het model BDG3 (1e soort B, hoger model) ook niet meer gevoerd werd. Ruben zou het framenummer even kunnen opschuren om het zeker te weten.

Op de vraag van de Ruben hoe om te gaan met afgebladderd nikkel zijn er in elk geval twee opties:
- alle blanke delen kaal maken en opnieuw (licht) vernikkelen, zodat je een identieke uitstraling krijgt.
- de afgebladderde onderdelen kaal maken (bijvoorbeeld met een Dremel) en met een conserveringsmiddel behandelen (bijv. Owatrol). Je houdt dan een oude, geleefde uitstraling, die zich ook verhoudt met de delen die nog in oud/aangetast nikkel zijn.
Mijn BD3 uit 1904 heb ik op die laatste manier behandeld (zie foto's). Het hangt er maar van af wat je mooi vindt...

groet, Jos
Bijlagen
20210312_163638.jpg
20210312_163554.jpg
Laatst gewijzigd door jrietveld op 1 jun 2021, 18.42, 1 keer totaal gewijzigd.
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

Het framenummer opschuren is helaas geen optie, dat zal aan het slecht ingeslagen eerste cijfer niet veel veranderen en na aanleiding van de typische kenmerken en type aanduiding houd ik de fiets op 1904.

Wat betreft het nikkel lijkt mij de laatste optie inderdaad de gene die het best bij de rest van de fiets past.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door Maarten Waarlé »

Het is inderdaad wel typisch , de 2 vooraan in het nummer. Lastig om daar een 1 in te zien.
Ik ben overigens ook wel benieuwd of de naven ingeschroefde stofkappen hebben en of de spatborden werkelijk het smalle vroege model zijn (breedte plm 53 mm).
Wat me aan het stuur op is gevallen is dat er een expanderbout in zit. Ben ook van dat stuur wel benieuwd of het origineel is
Het komt me niet zo smal en hoog over als mijn BD3 (1903) en die van 1901 van Jos maar ik kan me makkelijk vergissen.
Ook interessant :hoe staat FONGERS in de stuurlug . recht of met een boogje of helemaal niet ...

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door jrietveld »

Met schuren krijg je het nummer goed zichtbaar, Ruben.

Bijgevoegd een foto van de achterzijde van het stuur van mijn Fongers 1901, met specifieke 'vlucht'. De breedte is slechts 39 cm, de maximale opbuiging 10 centimeter.

groet, Jos
Bijlagen
stuur van achter.jpg
stuur van achter.jpg (95.15 KiB) 2110 keer bekeken
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door JasperA »

Persoonlijk zou ik je echt willen afraden met een Dremel aan de slag te gaan. Het staal raakt er namelijk onherstelbaar door beschadigd. Er zijn vast andere manieren beschikbaar om een onderdeel er weer aantoonbaar uit te laten zien. Misschien minder laag’dremel’ig maar toch... ;)
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

De spatborden zijn +/- 58mm
Stuur is 43cm ( buitenkant handvat naar buitenkant handvat)
Fongers staat recht geschreven

Dit duid dus op vroegere onderdelen?
Plaats reactie