Fongers BDG3 55

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door de rode »

rubenkappes schreef: 31 mei 2021, 18.58 Klopt inderdaad, voor zover ik snel heb kunnen zien zijn alle onderdelen ook voorzien van een (fongers) nummer. Het verhaal "er iets moois van maken" ga ik denk ik overlaten aan een echte fongers liefhebber die weet wat hij / zij doet of laat doen... ik ben zelf meer een "gazelle man" maar deze fiets moest gewoon worden gered van de ondergang.
bedoel je dat je deze verkoopt ? :o
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

Nee dat niet, de fiets staat hier prima in de staat zoals hij is. Stel dat ik besluit dat er iets aan moet gebeuren dan besteed ik dit uit aan iemand die meer fongers minded is dan ik en zeker weet dat er niet eerder iets verloren gaat dan dat er gered wordt. De enige mogelijkheid dat ik de fiets weg doe is wanneer er zich iemand meld met een gazelle uit dezelfde periode maar deze kans agt ik zeer klein, en dan nog zal ik er 100x over na moeten denken.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door de rode »

Wijs ; zo,n prachtig rijwiel moet je niet verkopen want voor je het weet is ie aan de andere kant van deze planeet :lol:
Gebruikersavatar
JasperA
Berichten: 972
Lid geworden op: 18 nov 2012, 00.09
Contacteer:

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door JasperA »

Heel gaaf zo’n vondst! En bijzonder dat de fiets nog zoveel van de originele onderdelen heeft. Dat is toch zelden het geval bij zo’n oud rijwiel. Proficiat!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

Ik beloof je in ieder geval plechtig dat deze fiets niet vanuit mijn schuur richting Indonesië vertrekt, en dat heb ik de dame in kwestie van wie ik hem gekocht heb ook beloofd.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door de rode »

Geweldige vondst ; mooi om te lezen dat deze gewoon uit een tuin komt ; terwijl allerlei verzamelaars zich in de vreemdste bochten wringen om de pareltjes te vinden :lol:
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

En deze fiets is bij iedere oplettende tv kijker voorbij gekomen... mijn broertje stuurde mij een screenshot uit een aflevering van bed and breackfast waarin deze fiets in een split second voorbij kwam. Het typische jaren 10 voorspatbord viel ons direct op en nadat de fiets al een aantal weken in mijn achterhoofd zat heb ik op een niet zomerse zaterdag middag de stoute liefhebbers schoenen aangetrokken en ben ik richting het pittoreske dorpje afgereisd. De desbetreffende B&B eigenaar wist niets van "oude fietsen" en stuurde mij door naar een brocante winkeltje 2 straten verderop. Deze dame wist mij na aanleiding van het screenshot te vertellen dat de fietsen bij een vriendin van haar in de tuin stonden met de opmerking er bij dat wanneer zij niet thuis zal zijn haar schoonzusje er tegen over woonde en mij eventueel ook wel wat meer over de fiets kon vertellen.. 2 keer linksaf en inderdaad.... daar stond de fiets... typisch jaren 10 spatbord, gelugd frame en een framenummer op de balhoofd lug... onvoorstelbaar maar direct ook doodzonde dat de fiets daar in weer en wind ter decoratie in de tuin stondt. En wat bleek... niemand thuis. Na wat verlekkerd om de fiets heen te hebben gelopen melde zich de overbuurvrouw... de schoonzus van de eigenaresse. Kort praatje en telefoonnummers uitgewisseld en in de auto richting huis. En toen bleef het stil, heel lang en heel stil. Elke regenbui die er viel dacht ik aan die bijzondere fiets, in de regen... tot ik afgelopen zaterdag een appje kreeg. Kort maar krachtig, de eigenaresse zal binnenkort bellen voor een afspraak. Dat binnenkort bleek vandaag te zijn en toevallig had ik door een fout in de planning op mijn werk onverwacht een dag vrij. Heb geen seconde getwijfeld en ben direct afgereisd naar het dorpje in Drenthe waar het lijkt als of de tijd heeft stil gestaan. Ik werd ontvangen met een kop koffie en zelf gebakken cake en werd gemaand plaats te nemen aan een grote robuuste tafel in de tuin. De eigenaresse vertelde mij dat oude Hollandse fietsen 1 van haar onlangs overleden man zijn grootste hobby was. Na honderd uit te hebben gesproken over mijn liefhebberij en de oorsprong er van kreeg ik de mededeling dat ik fiets mocht kopen. De fiets vervolgens met uiterste zorg ingeladen en richting huis... de fiets ontdaan van alle alg en narigheid en vanaf dat moment zijn de foto's die ik hier eerder geplaatst heb.
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door de rode »

Leuk verhaal ! ik kijk dat programma ook meestal ! ; de vraag die direct bij me opkomt is ; heb je niet gelijk gevraagd of ze niet nog meer oude fietsen van haar man had ;) ?
rubenkappes
Berichten: 100
Lid geworden op: 22 aug 2013, 20.27

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door rubenkappes »

Die stonden er wel maar het deel dat ik heb gezien was vrij recent en rijp voor de sloop en wanneer ze tijdens het opruimen meer tegen zal komen zal ze me appen, maar tot nu toe ben ik erg blij met deze fiets en het bijbehorende verhaal... eens iets anders dan het bekende marktplaats verhaal waar liefhebbers de loef af wordt gestoken door fortuinlijke Indonesiërs en....
de rode
Berichten: 1191
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Fongers BDG3 55

Bericht door de rode »

T, is je van harte gegund ; nogmaals een geweldige vondst en zeer goed opgelet !
Plaats reactie