Kronprinz

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 4 jun 2021, 21.25 Wel interessant te lezen dat ze ook in transportfietsen voorkwamen.

Die tekst ''Kronirost'' (Kronprinz niet roesten) zou dat iets te maken hebben met het materiaal. Chroom-nikkel staal?
Geweldig! Die afkorting. :P
Maar ik heb geen idee of het inderdaad een legering was die ze gebruikten.
De velgen waar ik mee bezig ben zijn aan de binnenkant wel wat aangetast. Maar daar staat het 'kronirost' dan ook niet in gestempeld.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Cyclissimo
Berichten: 556
Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10

Re: Kronprinz

Bericht door Cyclissimo »

In Duitsland zie je wel vaker Nirosta als aanduiding gebruikt voor een niet roestend staaltype (o.a. RVS). Ik vermoed dat ze bij Kronprinz daar creatief mee aan de slag zijn gegaan ;) Misschien was destijds de term nog alleen voor het originele Krupp staal?!
Je ziet het wel vaker. Het bakelite van Philips heette bijv. ook Philite.
Bandenplakker
Berichten: 503
Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12

Re: Kronprinz

Bericht door Bandenplakker »

En volgens mij noemden de fransen roestVAST staal 'inox', dat ben ik wel eens tegengekomen op velgen.

Even flauw doen: roestVRIJ is alle staal op het moment dat het uit de fabriek komt, maar sommige soorten houden dat korter vol dan andere.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Empo's bijgebouw »

Fotomaan schreef: 4 jun 2021, 20.06
appie's schreef: 4 jun 2021, 19.41 o ja de batavus velgen zijn 39mm
die van het voorwiel uit 1924 is ergens rond 36mm
die van de kestein ligt momenteel bij de spuiter
Zijn de velgen gespaakt?
Het is ook wel interessant om te weten wat ze wegen.
ja de velg is gespaakt ik denk dat ik de velg uit 1924 de spaken eruit ga halen en er een andere roestige velg in ge zaten de velg past niet goed bij de gulden vlies transportfiets die wel roestig en krokant is
als ik hem heb ontspaalt weeg ik hem voor je op
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
pfcvos
Berichten: 399
Lid geworden op: 2 okt 2012, 21.48

Re: Kronprinz

Bericht door pfcvos »

Ik heb voor mijn Gazelle dames 1925-1926 zwarte Kron Prinz, beide 36 spaaks. In breedte meet ik 38 mm achter en 39 mm voor. Beetje merkwaardig toch?

Opvallend is vooral dat over de Kron Prinz stempel heen nog eens een Ned octrooi nummer gestempeld is. Zie foto's.

Het bed is ook vrij diep, was hier ook nog verschil in profiel. M.a.w. waren er ook Kron Prinz velgen met een lagere rug?

Iemand met kennis of een mening over?

Piet Vos
Bijlagen
IMG_1321.jpg
IMG_1320.jpg
IMG_1319.jpg
IMG_1318.jpg
IMG_1317.jpg
IMG_1316.jpg
IMG_1315.jpg
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Empo's bijgebouw »

ik heb er ook een setje velgen van transport waar ook een octrooid nummer op staat
alleen is die ook door het nippel gat geslagen waardoor je de helft van het nummer niet kan lezen
deze velgen zijn trouwens uit oude voorraad alleen opnieuw gespoten
28x1,3/4
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-08-09 at 21.48.50.jpeg
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

Er liggen hier meerdere setjes NOS velgen van Kronprinz die allemaal de naam en het Ned. octrooi nr hebben.
No.378 en dan een nippelgat. :P
De velgen hebben allemaal een vrij diep profiel, zijn allemaal 38mm breed en hebben 36 nippelgaten.
De naam en het octrooi zijn overigens naast elkaar gestempeld. Dat is gebeurd vóórdat de ventiel en nippelgaten er in gemaakt zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kron Prinz

Bericht door Fotomaan »

Maarten Waarlé schreef: 4 jun 2021, 21.25 Wel interessant te lezen dat ze ook in transportfietsen voorkwamen.
Ze lijken heel oud maar dat kan natuurlijk ook door de manier waarop ze behandeld zijn.
De vroege transportfietsen werden vaker uitgerust met velgen van 39mm. Ook velgen met de maat 635 werden gebruikt. Deze zware zijn 622. Rond 1930 begon het meer algemeen te worden om velgen van 43mm te monteren. Deze velgen zouden dus wel eens van die vroege periode kunnen zijn.
Omdat deze velgen extreem zwaar zijn, 1700gr, ga ik er van uit dat ze gemaakt zijn voor transportfietsen.
Zelfs de latere velgen van 43mm breed zijn meestal tussen de 1200gr en 1600gr
De naam staat er in gestempeld maar anders dan de toervelgen die ik hier heb is er wél rekening gehouden met het ventielgat en het ‘Ned. Octrooi No. staat er niet in.
Tussen de twee lettergrepen is ruimte overgelaten voor het ventielgat zodat de naam goed te lezen is.
Het suggereert dat eerst alle gaten werden gemaakt en als laatste het stempel werd geslagen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1569
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kronprinz

Bericht door Fotomaan »

De velgen zijn inmiddels tot wielen verworden.
Het voorwiel, de drager van de last heeft veertig spaken en een Engelse naaf.
Het achterwiel heeft zes en dertig spaken en een Torpedo uit 1940.
Bijlagen
De fiets zelf moet nog gebouwd worden.
De fiets zelf moet nog gebouwd worden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé
Berichten: 2337
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Kronprinz

Bericht door Maarten Waarlé »

Advertentie van Kronprinz waarin wordt uitgelegd wat de verbeteringen zijn die onder het patent vallen.
Gesoldeerde kraal en verdikt in het midden. De advertentie is van augustus 1938.
DSC08421.JPG
Sterke velgjes Charles!
Plaats reactie