Maarten Waarlé schreef: ↑4 jun 2021, 21.25
Wel interessant te lezen dat ze ook in transportfietsen voorkwamen.
Ze lijken heel oud maar dat kan natuurlijk ook door de manier waarop ze behandeld zijn.
De vroege transportfietsen werden vaker uitgerust met velgen van 39mm. Ook velgen met de maat 635 werden gebruikt. Deze zware zijn 622. Rond 1930 begon het meer algemeen te worden om velgen van 43mm te monteren. Deze velgen zouden dus wel eens van die vroege periode kunnen zijn.
Omdat deze velgen extreem zwaar zijn, 1700gr, ga ik er van uit dat ze gemaakt zijn voor transportfietsen.
Zelfs de latere velgen van 43mm breed zijn meestal tussen de 1200gr en 1600gr
De naam staat er in gestempeld maar anders dan de toervelgen die ik hier heb is er wél rekening gehouden met het ventielgat en het ‘Ned. Octrooi No. staat er niet in.
Tussen de twee lettergrepen is ruimte overgelaten voor het ventielgat zodat de naam goed te lezen is.
Het suggereert dat eerst alle gaten werden gemaakt en als laatste het stempel werd geslagen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.