Pagina 1 van 2
het juiste vet
Geplaatst: 30 dec 2012, 15.47
door HJvMontfort
Tijdens mijn werk kom ik nogal wat meningen tegen over het vet
Momenteel gebruiken we voor bijna alles hetzelfde vet, te zeggen Teflon grease van Finish Line, leuk spul maar als je het in een naaf gaat gebruiken gaat het fout
De afgelopen tijd wel 10 naven moeten reviseren omdat dit vet er in zat, roest overal. Zelf gebruik ik voor Shimano 7/8 speed nexus naven altijd naaimachine olie voor de smering
Wat gebruiken jullie voor het invetten/vastmaken van
kogellagers (kogellagervet)
stuur/zadelpennen (ik dacht witte vaseline)
Trapassen van mountainbikes met hollotech systeem (kopervet dacht ik)
Vastzetten van cranks op inslag/BSA trapassen (wij gebruiken wit teflon vet)
Binnenkabels (wederom teflon vet)
En wat vinden jullie van het inspuiten van binnenkabel? Hier gaat rond dat dit zou werken om ze goed te houden en ze niet te laten roesten maar mijns inzien zou dit al moeten gebeuren door een laagje teflon in de kabels.
Alle hulp is welkom, ik ga ook even informeren bij leveranciers! Zou mooi zijn voor de jonge jongens een lijstje te hebben
Re: het juiste vet
Geplaatst: 30 dec 2012, 19.58
door Martin H.
Hallo jwspan,
ik gebruik voor mijn kogellagers kopervet, en voor mijn achternaaf gebruik ik lithiumvet met naaimachine olie voor de oliesmering. Het voordeel van kopervet is dat het volgens mij beter smeert dan gewoon kogellager vet.
Groeten ,
Martin
Re: het juiste vet
Geplaatst: 30 dec 2012, 23.09
door Maarten Waarlé
Martin,
Mij lijkt kopervet een grotere rolweerstand opleveren dan zg kogellagervet.Het komt nog al kleverig op me over.
Ik gebruik kopervet eigenlijk alleen als ik onderdelen wil behoeden van aan elkaar vast rotten. Voor kogellagers gebruik ik het liefst van dat blonde (kroon)kogellagervet. Ooit heb ik eens een donkergrijze high performance vet gebruikt maar denk dat dat beter is voor fusee kogels en andere zwaar belaste traag draaiende onderdelen.
In de jaren van de hoge bi en safety was het gebruikelijk om olie`s (walvisprodukten enzo)in je wielen trapaslagers te gieten . Vandaar ook die oliepotjes en/of lipjes met daarachter een gaatje ;daar krijg je geen vet doorheen.
Ik denk overigens wel dat daardoor veel naven ''naar de klote'' zijn geholpen. Als je dat olie-en niet vaak genoeg herhaalt loopt de boel droog en dat is van vet natuurlijk wel een groot voordeel; het blijft zo`n beetje in de buurt van de kogels.
Groeten,
Maarten
Re: het juiste vet
Geplaatst: 31 dec 2012, 00.26
door tdebruin
http://www.m-gineering.nl/olie.htm
maarten Gerritsen van M-gineering geeft uitgebreid zijn visie op deze vraag en tot nu toe heb ik geen beter uitleg kunnen vinden.
Re: het juiste vet
Geplaatst: 31 dec 2012, 00.35
door Fotomaan
Interessant stukje over smeermiddelen.
Hij heeft het alleen niet over rundervet.
Daar smeer ik altijd mijn leren zadels mee in.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Re: het juiste vet
Geplaatst: 1 jan 2013, 16.47
door HJvMontfort
Kijkaan te gek, zal een en ander doorlezen en kijken wat de beste lijn is.
Dankuwel!
p.s. Charles, gebruikt u vet op zadels van de zitting of van onderen?
Re: het juiste vet
Geplaatst: 1 jan 2013, 21.29
door Fotomaan
Het rundervet wordt door mij aan beide zijden gebruikt en omdat het nogal stevig is gebruik ik op een zomerse dag de zon om het te laten smelten zodat het er in kan trekken. In jaargetijden dat de zon niet genoeg kracht heeft vraag ik de föhn van mijn vriendin te leen. Het leer moet daarbij niet te heet worden want daar kan het niet tegen.
Het klinkt natuurlijk weer een beetje excentriek om je zadel met rundervet in te smeren

maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat het leer niet te soepel wordt maar toch vooral dat er na een paar behandelingen geen water meer intrekt.
Mijn motivatie om er mee te experimenteren was de ontdekking dat een kapotgeslagen blikje Proofide van Brooks waar de citroenolie van verdampt was verdacht veel rook naar het rundervet wat ik bij mijn slager in de straat kon kopen voor ongeveer 1/50ste van de prijs.
Zo'n blikje Proofide van Brooks van 40 gram kost tussen de € 7,63 en € 14,95 terwijl een pond rundervet € 1,50 kost.
Als je het originele wilt benaderen dan kan je bij de kruidenwinkel of de drogist citroenolie kopen en het er doorheen mengen dan heb je echt precies hetzelfde.
Het is wel zaak om na iedere invetting een oude broek aan te trekken of een smeerlap over het zadel te leggen voordat je er weer mee gaat fietsen.
Het is ongekend hoeveel vuil zo'n oud zadel in zich opneemt door de tijd heen. Na een eerste behandeling komt een gedeelte daarvan er weer uit door het vet.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Re: het juiste vet
Geplaatst: 2 jan 2013, 01.14
door DustyThuss
Hallo,
Ik persoonlijk ben wel erg geïnteresseerd in wat men gebruikt om zijn zadels te onderhouden. Mijn fietsen hebben allen een leren zadel en proofide is niet ideaal gezien de prijs en de verkrijgbaarheid. Wat gebruiken jullie en kennen jullie nog andere alternatieven?
Groeten Dusty,
Re: het juiste vet
Geplaatst: 13 jan 2013, 16.45
door HJvMontfort
Aan DustyThus:
ik vet mijn zadels meestal met kleurloos schoenenvet in van de dump, ik vind het heerlijk spul!
Re: het juiste vet
Geplaatst: 13 jan 2013, 17.37
door DustyThuss
Hallo,
Wordt door schoenen vet het leer niet zacht waardoor het doorzakt?
Groeten Dusty,