Zuid Nederlandsche Wielerbond

theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door theodorus »

Wie weet er wat te vertellen over de Zuid Nederlandsche Wielerbond
Opgericht in 1923
Ik heb er nog nooit van gehoord
Bijlagen
IMG_0554.JPG
fietser
Berichten: 813
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door fietser »

Je komt deze bond op delpher tegen, maar niet altijd in dezelfde benaming. Hier het begin: de oprichting waarover b.v. de Nieuwe Tilburgsche Courant op 20-2-1923 schrijft:
1923-02-20 Nieuwe Tilburgsche Courant.jpg
1923-02-20 Nieuwe Tilburgsche Courant.jpg (80.68 KiB) 2565 keer bekeken

En dit was het einde: de gelijkschakeling in bezet Nederland (Dagblad van Noord-Brabant van 10-7-1940):
1940-07-10 Dagblad van Noord-Brabant.jpg
Groeten,
fietser
theodorus
Berichten: 391
Lid geworden op: 6 dec 2012, 12.15

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door theodorus »

Leuke artikelen ,bedankt Fietser.
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door non-fixie »

Wat aardig. Dank voor deze informatie.

Ter illustratie: hieronder de heren jhr. G.D.H. Bosch van Drakestein (links) en P.D Moeskops (rechts), de voorzitter, respectievelijk commissaris.

Foto uit 1957:

Afbeelding
fietser
Berichten: 813
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door fietser »

Wat een leuke foto! Is de aanleiding bekend? Is er ook een hogere resolutie waarop een fietsmerk te herkennen is? Leuk om te zien dat deze oud-sportmannen ook op latere leeftijd nog een vrij sportief postuur gehouden hebben.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door non-fixie »

fietser schreef: 4 jun 2021, 10.47 Wat een leuke foto! Is de aanleiding bekend? Is er ook een hogere resolutie waarop een fietsmerk te herkennen is? Leuk om te zien dat deze oud-sportmannen ook op latere leeftijd nog een vrij sportief postuur gehouden hebben.

Groeten,
fietser
Kennelijk een actiedag voor het goede doel: de strijd tegen kinderverlamming. Ik vond hem hier:

https://drimble.nl/cultuur/wassenaar/630460.html

Ik zou ook graag een betere versie vinden, want de heren op de achtergrond komen zeker en vast ook uit de wielerwereld. De stevige man achter Moeskops heb ik zeker eerder gezien, kan alleen niet op zijn naam komen. Fietsenbouwer?

En ja, die fietsen! Die van Bosch van Drakestein is helemaal mijn ding. Doe maar een in mijn maat. :)
fietser
Berichten: 813
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door fietser »

De foto is in hoge resolutie te bekijken op nationaalarchief.nl. Op de pagina op drimble staat "Ga naar bron" en als je daarop klikt kom je bij het origineel! Bosch van Drakestein blijkt op een Locomotief te rijden en Moeskops op een Joco. Je kunt zelfs zien dat er op de Joco van Moeskops spatborden zaten die hij kennelijk er afgehaald heeft. En toegegeven, niet íedereen van deze heren heeft nog een sportief postuur maar de meeste wel. Overigens ken ik de man achter Moeskops niet.

Groeten,
fietser
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door non-fixie »

Ah, dank je! Die link was me niet opgevallen.

Maar spatborden op een baanfiets?
Gebruikersavatar
non-fixie
Berichten: 638
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23.15

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door non-fixie »

Trouwens, ik zie nu waarom de die stevige man me zo bekend voorkomt: dat is Piet Moeskops!

Afbeelding

Vraag is nu wie er op die Joco zit ...
fietser
Berichten: 813
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Zuid Nederlandsche Wielerbond

Bericht door fietser »

Dat van die spatborden was inderdaad onzin. Wat de wielrenner betreft: misschien deze?
Daan van Dijk.jpg
Daan van Dijk, olympisch kampioen op de tandem in 1928 samen met Bernard Leene. De onbekende wielrenner ziet er wel wat oud uit voor de 50 jaar die Van Dijk in 1957 op de teller had... Ik weet het niet.
Plaats reactie