Union Sport Oxford 1954: Crank met kettinglad gezocht.

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
churchyardd
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2014, 11.48

Union Sport Oxford 1954: Crank met kettinglad gezocht.

Bericht door churchyardd »

Hallo,

Onlangs heb ik mijn fiets gedemonteerd omdat alle aslagers ingesleten of kapot waren. Bij het repareren bleek dat zelfs deze 'eenvoudige' (dacht ik) onderdelen al erg moeilijk te vinden zijn. Dat was extra lastig omdat ik eigenlijk alleen wist dat het een Union uit 1953 was. Ik heb tot voor kort nooit kunnen achterhalen op wat voor type Union ik nu eigenlijk al sinds 1980 reed; op de fiets zelf was het op geen enkele manier meer te achterhalen, want bijna alle belijning en tekst is helaas vervaagd.Omdat ik nu toch echt nieuwe (of vervangende) onderdelen nodig had werd het urgenter om te achterhalen wat voor fiets het nu eigenlijk was. Na flink wat speurwerk en nog meer hulp van anderen weet ik nu dat het een Union Sport Oxford is en dattie van eind 1954 (en niet 1953) is. De belangrijkste dingen voor de reparatie van de assen heb ik nu, maar dit is ook een goed moment om voor alle onderdelen die door de jaren heen gesneuveld zijn (en vervangen door van alles wat) eens te zoeken naar originele onderdelen.

Ik wou daarom hierbij ten eerste vragen of er iemand is die (goed) bekend is met de Union Sport Oxford, want op internet kan ik bijna niets vinden. ten tweede wou ik vragen of iemand voor mij een crank met kettingblad heeft. De mijne is ooit in de jaren 80 tijdens het fietsen doormidden gebroken en die ik heb destijds maar vervangen door iets wat überhaupt paste (origineel was toen al niet meer te vinden).

Ik heb een foto van de andere crank bijgevoegd. Het kettingblad heeft 44 tanden, de afstand tussen gaten van de as en de trapper is 17cm en er hoort "UNION" in gestanst te staan.

Vriendelijke groeten,
Bart van Kerkhoff
Bijlagen
DSC_0804_klein.jpg
Plaats reactie