Locomotief (Van Herwerden) 1961
Geplaatst: 8 jun 2021, 13.15
Ik overweeg om mijn klassieke "Ton van Herwerden" (fabrikaat Locomotief) te verkopen. Omdat ik met iets anders momenteel bezig ben, al een andere klassieke racefierts heb, en geen verzamelaar wil worden. Voor de juiste liefhebber van "oud stael". Veel authentieke onderdelen. Aandrijving in stijl nieuw vervangen, alleen proefrondje mee gereden. Actuelere foto's op aanvraag (deze foto is van begin 2019, er is op detail licht wat gewijzigd.)
1961 - Locomotief/Van Herwerden
Type: “Ton van Herwerden”. Oud clubgenoot bij RRC Sparta Den Haag, o.a. Nederlands Kampioen Veteranen op de weg in 1975. Zoon John was wereldkampioen bij de junioren in Warschau in 1974. Samen runden zij de racespeciaalzaak in Voorburg.
Bouwjaar: 1961, naar info Locomotief. Framebouwer Bertus Slesker. Amsterdamse periode. Land van oorsprong: Nederland, Amsterdam (Locomotief) / Voorburg (Van Herwerden).
Framenummer: 13059 wat onduidelijk ingeslagen aan onderzijde Nervex bracketlug.
Buismateriaal: Alle frame- én vorkbuizen hoogwaardig Reynolds 531 double butted staal. Aangesoldeerde nokken Campagnolo derailleurverstellers aan onderbuis. Stuitnokjes achterremkabel aan onderzijde bovenbuis en stuitnokjes voor de achterderailleur op de liggende rechter achtervorkbuis. Campagnolo dikke uitvalpadden voor en achter (met stelboutjes). Hoek zitbuis 72 graden. Ekla “D” voorvorkkroon met aan binnenzijde verstevigde scheden, typisch bij dit type Locomotief. Net als verschillende types Nervex lugs aan voor- en achterzijde, wat deze framebouwer bij voorkeur zo toepaste.
Gewicht: totaal 10,3 kilo, toentertijd licht. (Folder meldde 10 ½ kilo.) Frame/vork 3.000 gram.
Balhoofdstel: staal, 1”. Stronglight Marque Deposé getande borgring. Losse kogeltjes in de lagerschalen.
Framehoogte: 58 cm. centre-top. Bovenbuis 56 cm. Wielbasis circa 104 cm.
Kleur: goudkleurig, helaas later -niet zo fraai- overgespoten in dezelfde kleur, met de Van Herwerden “vermomming” decals. Omwille van de authenticiteit en de fraaie patina zo gelaten.
Versnellingen: 2x 5. Suntour 5-vit freewheel, 26-23-20-17-14 tands. Nieuw.
Crankstel: 52-45 staal, Hermesse Grand Luxe (België – 60’s). Holle stalen trapas met (nieuwe, 9,5 mm.) crankspieën.
Pedalen: MKS Quill-2K met stalen Christophe toeclips (maat M) en zwarte (helaas nylon, één van de leren onlangs gebroken) toeclipsriemen.
Ketting: zwart ½ x 3/32“ voor 5/6-vit. Nieuw.
Wielen: tubewielen van eind jaren ’60/’70 met uitvalassen; vóór Italiaans, Ofmega lage flensnaaf met een Fiamme tubevelg en achter Frans, een hoge flensnaaf Normandy met een Super Champion tubevelg. De beide klemhevels zijn van Simplex (50’s).
Banden: tubes, 700C Achter Vittoria Rally 25 mm (nieuw), en vóór Gomma Italia Basic 22 mm. Gekit op de velg.
Stuur: Titan aluminium stuur 35 cm breed (smal), met graveringen M.(arcel) Kint, S.(ylvère) Maes en A.(lbéric) (Briek) Schotte. Uit 1955 (55 ingeslagen aan onderzijde mof van de bocht) met een 8 cm. bijpassende stalen Titan stuurnok uit 1954. Voorzien van authentieke, zeldzame Dare Brand gele kunststof stuurbekleding. Zwarte kunststof geschroefde stuurdoppen.
Remmen: Uit 1963. Centrepull remhoeven Vainqueur 999 (=Weinmann). Met de originele rode remblokjes. Weinmann remgrepen met quick release en afstelmoeren. De rechter ervan is helaas niet meer te verstellen. Er zitten (dubbelop) toch ook stelmoertjes op het einde van de originele blauwe Bowden buitenkabels. Spécialités TA 32 remkabelgeleider op stuurnok.
Derailleurs: Huret Allvit achter en Huret Club II vóór (periode 1960-1970), bediend door Campagnolo (#1014) verstellers aan de onderbuis. Voorzien van gele (#173) Campagnolo rubbers. Huret kabelgeleiding bij bracket op de onderbuis.
Zadel: Brooks B15 leren racezadel. Productiecode ingeslagen B 62, van 1962. In opmerkelijk goede conditie. Regelmatig onderhouden met ledervet en voorzichtig opgespannen.
Zadelpen: 27,2 mm. aluminium en staal (!) Campagnolo Record (#1044). Vroege versie van 1956-1960.
Extra's: Spécialités TA Criterium Ref. 216 stalen bidonhouder (1960-1970) met enkele TA klemband op de schuine buis. Tevens TA bidon, nieuw en ongebruikt. Geen bel. Wel een reservetube (thuiskomertje) onder het zadel. Zoals dat toen ging.

1961 - Locomotief/Van Herwerden
Type: “Ton van Herwerden”. Oud clubgenoot bij RRC Sparta Den Haag, o.a. Nederlands Kampioen Veteranen op de weg in 1975. Zoon John was wereldkampioen bij de junioren in Warschau in 1974. Samen runden zij de racespeciaalzaak in Voorburg.
Bouwjaar: 1961, naar info Locomotief. Framebouwer Bertus Slesker. Amsterdamse periode. Land van oorsprong: Nederland, Amsterdam (Locomotief) / Voorburg (Van Herwerden).
Framenummer: 13059 wat onduidelijk ingeslagen aan onderzijde Nervex bracketlug.
Buismateriaal: Alle frame- én vorkbuizen hoogwaardig Reynolds 531 double butted staal. Aangesoldeerde nokken Campagnolo derailleurverstellers aan onderbuis. Stuitnokjes achterremkabel aan onderzijde bovenbuis en stuitnokjes voor de achterderailleur op de liggende rechter achtervorkbuis. Campagnolo dikke uitvalpadden voor en achter (met stelboutjes). Hoek zitbuis 72 graden. Ekla “D” voorvorkkroon met aan binnenzijde verstevigde scheden, typisch bij dit type Locomotief. Net als verschillende types Nervex lugs aan voor- en achterzijde, wat deze framebouwer bij voorkeur zo toepaste.
Gewicht: totaal 10,3 kilo, toentertijd licht. (Folder meldde 10 ½ kilo.) Frame/vork 3.000 gram.
Balhoofdstel: staal, 1”. Stronglight Marque Deposé getande borgring. Losse kogeltjes in de lagerschalen.
Framehoogte: 58 cm. centre-top. Bovenbuis 56 cm. Wielbasis circa 104 cm.
Kleur: goudkleurig, helaas later -niet zo fraai- overgespoten in dezelfde kleur, met de Van Herwerden “vermomming” decals. Omwille van de authenticiteit en de fraaie patina zo gelaten.
Versnellingen: 2x 5. Suntour 5-vit freewheel, 26-23-20-17-14 tands. Nieuw.
Crankstel: 52-45 staal, Hermesse Grand Luxe (België – 60’s). Holle stalen trapas met (nieuwe, 9,5 mm.) crankspieën.
Pedalen: MKS Quill-2K met stalen Christophe toeclips (maat M) en zwarte (helaas nylon, één van de leren onlangs gebroken) toeclipsriemen.
Ketting: zwart ½ x 3/32“ voor 5/6-vit. Nieuw.
Wielen: tubewielen van eind jaren ’60/’70 met uitvalassen; vóór Italiaans, Ofmega lage flensnaaf met een Fiamme tubevelg en achter Frans, een hoge flensnaaf Normandy met een Super Champion tubevelg. De beide klemhevels zijn van Simplex (50’s).
Banden: tubes, 700C Achter Vittoria Rally 25 mm (nieuw), en vóór Gomma Italia Basic 22 mm. Gekit op de velg.
Stuur: Titan aluminium stuur 35 cm breed (smal), met graveringen M.(arcel) Kint, S.(ylvère) Maes en A.(lbéric) (Briek) Schotte. Uit 1955 (55 ingeslagen aan onderzijde mof van de bocht) met een 8 cm. bijpassende stalen Titan stuurnok uit 1954. Voorzien van authentieke, zeldzame Dare Brand gele kunststof stuurbekleding. Zwarte kunststof geschroefde stuurdoppen.
Remmen: Uit 1963. Centrepull remhoeven Vainqueur 999 (=Weinmann). Met de originele rode remblokjes. Weinmann remgrepen met quick release en afstelmoeren. De rechter ervan is helaas niet meer te verstellen. Er zitten (dubbelop) toch ook stelmoertjes op het einde van de originele blauwe Bowden buitenkabels. Spécialités TA 32 remkabelgeleider op stuurnok.
Derailleurs: Huret Allvit achter en Huret Club II vóór (periode 1960-1970), bediend door Campagnolo (#1014) verstellers aan de onderbuis. Voorzien van gele (#173) Campagnolo rubbers. Huret kabelgeleiding bij bracket op de onderbuis.
Zadel: Brooks B15 leren racezadel. Productiecode ingeslagen B 62, van 1962. In opmerkelijk goede conditie. Regelmatig onderhouden met ledervet en voorzichtig opgespannen.
Zadelpen: 27,2 mm. aluminium en staal (!) Campagnolo Record (#1044). Vroege versie van 1956-1960.
Extra's: Spécialités TA Criterium Ref. 216 stalen bidonhouder (1960-1970) met enkele TA klemband op de schuine buis. Tevens TA bidon, nieuw en ongebruikt. Geen bel. Wel een reservetube (thuiskomertje) onder het zadel. Zoals dat toen ging.
